"Экономическая правда" приглашает на конференцию "Восстановление Украины: почему не следует откладывать до победы"

Шаткое будущее России

Шаткое будущее России

Среда, 11 декабря 2013, 07:50 -
Когда речь идет о решении проблемы огромного бюджетного дефицита, время не на стороне России. Чем дольше власть будет оттягивать корректировки налогов и расходов, тем болезненнее будет лечение для российского общества. (Укр.)

Як може країна з величезними енергетичними ресурсами та валютними резервами мати серйозні фінансові проблеми?

Відповідь - енергетичні ресурси Росії кінцеві, тоді як її видаткам нема кінця-краю.

Більше того, країна старіє і стоїть перед величезними пенсійними зобов'язаннями.

Кожна держава стикається з так званим міжчасовим бюджетним обмеженням. Воно вимагає, щоб майбутні витрати відповідали майбутнім надходженням.

Реклама:

Різниця між поточною вартістю майбутніх витрат та майбутніх надходжень називається  фіскальним розривом.

Фіскальна стійкість країни дуже важлива. Вона має значення для зростання, майбутніх податкових ставок, стратегії заощаджень, розміру сукупних внутрішніх інвестицій, ринку праці, рівня інфляції та життєздатності політичних інститутів.

Національне бюро економічних досліджень - американська приватна некомерційна дослідницька організація - оцінює бюджетний розрив Росії у 2013 році 890 трлн руб або 28 трлн дол. Це приблизно п'ятнадцять річних ВВП.

Експерти Інституту Гайдара та Академії народного господарства і держслужби за участі професора Бостонського університету Лоуренса Котлікофф стверджують, що за низьким держборгом Росії і переважаючими його фінансовими резервами ховається величезний бюджетний розрив.

За словами аналітика російської інвестиційної компанії FIBO Group Василя Якімкіна, у нього великої довіри до цих цифр нема. "Інерційний підхід широко використовується для довгострокового прогнозування, але в  короткостроковій перспективі цей алгоритм стає просто некоректним", - вважає аналітик.

Дискреційні витрати, 2012 рік,% від ВВП

Напрям

%

Національна економіка

4,63

Спорт

0,30

Національна безпека і правоохоронна діяльність

3,09

Загальні національні питання

2,92

Національна оборона

2,91

Культура, кінематографія, преса

0,73

Охорона навколишнього середовища

0,07

Джерело: Міністерство фінансів РФ

Згідно з прогнозом, довгостроковий дефіцит бюджету становить 8,4% від поточної вартості прогнозованого ВВП. Отже, поступове усунення розриву буде коштуватиме Росії 8,4% економії кожен рік прогнозованого ВВП.

Один із способів зробити це негайно - підняти всі російські податки на 29%. Інший спосіб полягає в одночасному скороченні всіх витрат, крім обслуговування простроченої заборгованості, на 22,4%.

Звідки ноги ростуть

Які ж причини ситуації, що склалася в російській економіці?

По-перше - старіння населення. Згідно з прогнозами до 2050 року приблизно 23% населення Росії становитимуть люди, старші за 65 років.

По-друге - пенсійна система. Якби її вдалося реформувати, дефіцит бюджетних коштів становив би 480 трлн руб - на 54% менше, ніж прогнозують аналітики.

По-третє, енергетичні ресурси Росії, з яких уряд черпає третину поточних доходів, кінцеві. Виходячи з розвіданих запасів нафти та темпів її видобутку, цей ресурс в країні закінчиться через  55 років. Якщо навіть збільшити доведені запаси на 25%, нафта буде вичерпана через 65 років.

Фото vstoneft.ru

Резерви газу скінчаться через 92 роки, якщо збережеться поточний рівень його видобутку. Виснаження відбудеться через 115 років, якщо збільшити розвідані запаси на чверть.

Хоча виснаження не відбудеться найближчим часом, доходи від природних ресурсів не будуть зростати так швидко, як економіка, а значить - не так швидко, як інші доходи або загальні витрати.

Ніяка сім'я не може постійно витрачати більше, ніж заробляє. У якийсь момент той, хто фінансує перевищення витрат, скаже "досить". Те саме стосується уряду.

Зрештою, урядовці повинні будуть зменшити витрати, збільшити доходи або і те, і інше. Чим довше відкладається коригування політики, тим більше буде навантаження на молодих та майбутні покоління.

Навіть якщо податкові органи, які живуть у своїх економіко-математичних моделях, розуміють, що  вони повинні переглянути свій підхід, політики часто не приймають відповідних рішень, поки не стає занадто пізно. Країни, які формують бюджетні розриви, часто виявляються нестійкими.

Водночас розмір цього розриву вказує на ступінь, до якого повинні бути підняті податки або знижені  витрати.

Структура консолідованих доходів Росії

Стаття доходів

%

Дохід від міжнародної торгівлі

21

Податок на прибуток

20

Податки та внески на соціальні потреби

17

Податки на товари, послуги, що реалізуються у Росії

12

Податки і збори за користування природними ресурсами

11

Податки на товари, що ввозяться на територію РФ

7

Доходи за використання державного майна

4

Податок на нерухомість

3

Інші доходи

5

Джерело: Федеральне казначейство Росії

Все не так погано?

Проблема, з якою стикається Росія, характерна для інших країн, що залежать від природних ресурсів: Норвегії, Чилі, Саудівської Аравії.

За оцінками Котлікоффа, бюджетний розрив США за 2012 рік зріс з 211 трлн дол до 222 трлн дол і вимагає щорічного посилення фіскальної політики на 10% ВВП.

В подібній ситуації перебувають Греція, Великобританія та Японія. Бюджетний розрив Німеччини та Італії, за розрахунками економіста, приблизно удвічі менший і вимагає щорічного посилення бюджетної політики трохи більше, ніж на 5% ВВП.

"Для Росії отримана цифра становить 27 трлн дол, що майже на порядок менше, ніж у США, Греції, Великобританії, Японії, і уп'ятеро менше, ніж у Німеччині та Італії. Це заспокоює: у нас не гірше", - каже аналітик FIBO Group Василь Якімкін.

Такі песимістичні оцінки потрібні для того, щоб підштовхнути владу до рішучих дій. На думку депутата Держдуми від Чувашії Анатолія Аксакова, бюджетний дефіцит в регіонах можна скоротити за рахунок системної інвестиційної політики. При цьому прийшов час переглянути систему розподілу доходів між центром і регіонами.

Про це він повідомив, коментуючи дані Мінфіну РФ за 2013 рік. Згідно з ними в низці регіонів відзначається зростання бюджетного дефіциту і рівня держборгу.

Фото trinixy.ru

"Переглянути витрати на державне управління можна, у тому числі в Чувашії. Я подивився цифри: в республіці темпи зростання витрат на зарплату чиновників перевищують темпи інфляції, тому тут є резерви", - вважає Аксаков.

"Умом Россию не понять"

На переконання аналітиків Morgan Stanley, Росія здійснює стратегічну помилку, переміщуючи дефіцит у майбутнє. Такі оцінки свідчать, що економіка РФ сильно залежить від нафти, а траєкторія еволюції економіки далека від оптимальної.

Зрозуміло, що треба ставити на зростання внутрішнього попиту. Для цього слід розвивати мале підприємництво, а не гнобити його залишки, ламати вертикаль влади, яка вичерпала себе, вживати інші непопулярні серед чиновників заходи.

Варто також скорочувати пенсіонерів-пільговиків, підвищувати вік виходу на пенсію, особливо для жінок. Через політиканство ці потрібні речі відкладаються.  Потім доведеться надолужувати згаяне, але вже з більшими витратами.

Незважаючи на фінансові активи, які перевищують офіційний борг, Росія, як і США, стикається з суттєвим бюджетним дефіцитом.

Згідно з дослідженням, у Росії більшість її боргів не потрапляють до обліку завдяки поширеній у світі специфіці бухгалтерського обліку. Він розроблений так, щоб залишати більшу частину зобов'язань тієї чи іншої країни поза увагою. Водночас залишається поза увагою і велика частина активів країни.

На жаль, коли йдеться про вирішення проблеми величезного бюджетного дефіциту, час не на боці Росії. Чим довше влада буде відтягувати коригування податків і витрат, тим болючішим буде лікування для російського суспільства.

Оцінки запасів природних ресурсів РФ, кінець 2011 року, нафта - млрд тонн, газ - трлн кубометрів

Песимістичний сценарій

Проміжний сценарій,
офіційні дані

Оптимістичний сценарій

Альтернативні оцінки

Нафта

21,5

28,7

35,9

21,3

Газ

51,3

68,4

85,5

81,0

Реклама:
Подпишитесь на наши уведомления!