Ультиматум Гюхта

Ультиматум Гюхта

Пятница, 9 августа 2013, 09:49 -
Во время голосования законов создавалось впечатление, что покупателей банально попугают, чтобы они побежали в автосалоны, а там президент, немного подождав, наложит на них вето. Однако законы Янукович подписал. (Укр.)

Комісар ЄС з питань торгівлі Карел де Гюхт поставив Україні ультиматум: закони про автомобільний "утилізаційний збір" з 1 вересня не повинні діяти.

Запровадження "екологічного податку" в Україні суперечить встановленим правилам міжнародної торгівлі і змусить ЄС вдатися до "кроків у відповідь".

Тобто до обмеження постачання українських товарів на ринок ЄС.

Європейський посадовець зробив цю заяву у вкрай збентеженому стані.

Реклама:

Ще 25 липня він отримав від української влади запевнення: президент Віктор Янукович не підпише резонансні закони. Тим паче, Україна на боці ЄС ув'язалася у війну з Російською федерацією за той-таки "утилізаційний збір".

Тобто Київ разом з Брюсселем наполягає, що ухвалені у 2012 році Москвою закони дискримінаційні, бо вони призвели до значних збитків українських автовиробників. Як відомо, Україна експортує авто переважно у Росію.

Однак закони Янукович підписав. Хоча начебто спохватився і доручив уряду їх "доопрацювати". Невідомо, бачив він ті закони, чи штампом з його факсиміле скористалися залишені "на господарстві" люди на Банковій.

Мова про інше: ультиматум складний для виконання ще й тому, що зміни в закони можна буде внести лише у вересні, коли почнеться чергова сесія парламенту. Тобто тоді, коли у відповідь почнуть розроблятися санкції від ЄС.

 Карел де Гюхт. Фото wikipedia.org

Логічний ланцюжок доволі простий: експорт українських товарів скоротиться, надходження валюти не покриватиме державних потреб.

Штучне намагання обмежити попит зростанням ціни, аби зберегти золотовалютні запаси і дочекатися траншу МВФ, перетворюють дефолт на цілком очевидну реальність.

Проміжним виходом із ситуації могла б стати затримка з публікацією законів.

До часу офіційного оприлюднення вони не набувають чинності.

Однак 7 серпня "Голос України" розмістив нормативні акти на своїх сторінках.

Учасники ринку оцінюють ситуацію по-різному, ще більше її заплутуючи.

Скажімо, віце-президент асоціації "Укравтопром" Юхим Хазан не розуміє, з якого дива переполошилася Європа.

На його переконання, Україна лише виконала директиву ЄС №3/2000, згідно з якою до 2015 року 95% матеріалів, отриманих від утилізації авто, повинні бути спрямовані на повторну переробку.

"Укравтопром" пропонує бачити тільки цей момент, а всі інші відкидає. До того ж, Хазан надто вільно трактує європейську директиву та дивним чином визначає їх першорядність. Хоча б тому, що одні нормативні документи Старого світу він вважає важливими, а інші - не вартими уваги.

Наприклад, Європа готується до екологічних вимог пального "Євро-6", а в Україні пролонговано виробництво бензину стандарту "Євро-3". Інша тема - безпека.

Станіслав Щербина Фото autocentre.ua

З початку 2013 року на ринок ЄС допускають лише ті авто, які у базовій комплектації обладнано системою стабілізації.

В Україні ж під час адаптації та локалізації виробництва - складання машин з вітчизняних комплектуючих - з "Ланоса" зникла навіть ABS, а ціна виросла.

Тішить Хазана і те, що українські заводи відновлюють виробництво. Однак він замовчує, що відбувається це завдяки держзамовленню на авто для інвалідів.

Проблема покинутих автомобілів у великих містах існує, але вона менш гостра, ніж утилізація, скажімо, пластикових пляшок чи сміття.

Проте гроші з бюджету даватимуть тільки на утилізацію автомобілів.

Президент Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Станіслав Щербина переконує, що продавці імпортних автомобілів і без нового законодавства вже мають справу з "екологічним збором".

За його словами, йдеться про сплату за перевірку "санітарного та екологічного стану транспортного засобу". Санстанція справно збирає кошти за таку перевірку при перетині автомобіля митного кордону України.

Крім того, є ще "тарний збір". За плівку, якою "пакують" сидіння та самі авто, стверджує Щербина, імпортери теж справно платять. "Фактично нас змушують нести вінки на похорон того, хто ще не народився", - нарікає він.

Сходяться виробники та імпортери в одному: продажі автомобілів у 2013 році навряд чи перевищать 160 тис штук. У 2012 році українці купили 217 тис машин. Таким чином, у 2013 році бюджет не дорахується кількох мільярдів гривень, а восени в Україні виникне дефіцит популярних автомобілів.

Фото: autoreview

Під час голосування законів у парламенті складалося враження, що покупців банально полякають, аби вони побігли в автосалони, а там президент, трохи почекавши, накладе на них вето. Це був би найкращий вихід з ситуації.

Однак тепер - фактична безвихідь. Або депутати зберуться на позачергову сесію, або на додачу до "шоколадної війни" з Росією Україна отримає ще й "автомобільну війну" з Європою. Шансів відбити атаки на всіх фронтах не існує.

Реклама: