Сайты для власти. Золотое дно

Сайты для власти. Золотое дно

Пятница, 15 февраля 2013, 17:47 -
Если фирма может заказать себе дорогой сайт, то она - богатая. Значит, Украинское государство - очень богатое, ибо мало кто может создать для себя сайт за полмиллиона, а то и за миллион. Так что этот текст для бизнесменов. Завидуйте. (Укр.)

Якщо фірма може замовити собі дорогий сайт, то вона - багата.

Значить, Українська держава - дуже багата, бо мало хто може створити собі сайт за півмільйона, а то й за мільйон. Так що цей текст для бізнесменів. Заздріть.

Минулого року в спеціалізованому розділі "Віснику держзакупівель" ми знайшли майже два десятки замовлень із "створення, вдосконалення чи доповнення" різноманітних сайтів державних установ.

Виявилося, що деяких із замовлених сайтів, терміни виготовлення яких давно минули, нема і досі, а в деяких половина сторінок "на стадії розробки".

Реклама:

Ще цікавіше стало, коли ми показали напівготові портали і техзавдання на їх покращення кільком столичним фірмам, що займаються розробкою сайтів, і запитали у них, за скільки б це можна було зробити.

"Укрпошта". Те саме, тільки в профіль

Пам'ятаєте історію, коли в листопаді 2011 року "Укрпошта" замовила одній макіївській фірмі просування свого офіційного сайту за мільйон?

Чи то макіївські умільці не подужали, чи "Укрпошті" просто набрид старий сайт, але минув рік, і вона вирішила замовити новий з нуля.

Провели відкриті торги, визначили переможця, підписали 14 грудня договір. Строк надання послуги зазначили - протягом 2012 року, грошей дали - 498 тис грн. До того, чи вартує цей сайт півмільйона, а чи ні, повернемося трохи пізніше, бо для початку головне: його досі нема.

Навряд чи всі так часто ходять на сайт "Укрпошти", щоб пам'ятати, як він виглядав до грудня 2012 року. Але є чудовий ресурс WebArchive, який пам'ятає все, бо робить архівні копії сайтів майже щомісяця. Дивимося два сайти: зліва - за травень, справа - сьогоднішній.

Це той самий сайт, нічого в ньому за останній рік суттєво не змінилося. Ми "проклікали" усі розділи. Додалося кілька нових рубрик і сторінок, малюночки на головній сторінці замінили на анімовані. Загалом - це все.

Тобто йдеться про корекцію наповнення сайту, а не про новий портал, з новим дизайном і "рестайлінгом логотипу", як то зазначено в техзавдані.

Але це ще не все - ми повертаємося до питання ціни.

Підряд на створення сайту отримало ТОВ "Веб-студія". Ця київська компанія більш ніж жива і таки продуктивна. Вона робила сайти найрізноманітнішим компаніям - від СКМ і "Дтек" Ріната Ахметова до агрохолдингу "Авангард" і пивоварів з "Оболоні". Можливо, саме тому її послуги коштують так дорого.

Одразу зазначимо: виходячи з техзавдання, яке опублікував замовник, визначити ціну замовлених робіт досить важко.

Річ у тім, що крім розробки самого порталу, дизайну і програмування в завданні є такі речі як "розробка та внесення контенту"," надання декількох варіантів стилю копірайту", "створення тестового тексту в затвердженому стилі", "аналіз кращих рішень" і "визначення факторів успіху проекту".

Ілля Шестаков, керівник компанії "Справа", що спеціалізується на розробці сайтів та інтернет-маркетингу, переглянувши техдокументацію, пояснив це так.

"Купа пунктів притягнуті за вуха, але їх при бажанні можна обґрунтувати. В ціну (за техзавданням. - НГ) входить не тільки розробка, а й різні аналізи, кожен з яких може коштувати по 10 тис грн. Переклади, тестування, брендування, варіанти концепцій… Загалом сайти так ніхто не робить. Тобто тут реальна вартість сайту - не більше третини, а решта - побічні й додаткові послуги, які могли бути, а могло їх і не бути".

Є ще показник того, що замовлення на сайт принаймні зі сторони не виглядало на півмільйона. На тендер прийшло три учасники. ТОВ "Віадук-Телеком" пропонувало зробити сайт за 189,84 тис грн, і спершу його заявка навіть перемогла.

Однак вже через день після розкриття пропозицій фірма відмовилася від підряду, і перемога перейшла до наступного учасника. Мабуть, це все якось збило сценарій "Укрпошти", що призвело до неоднозначної ситуації із строком виконання.

Сайт треба було передати замовнику вже у відтестованому вигляді упродовж 35 днів з моменту підписання договору, тобто у другій половині січня. А наша стаття була підготована в середині лютого, через місяць після того, як "Укрпошта" повинна була мати сайт за півмільйона…

Держагенство з інвестицій: дешевого не потребуємо

Коли в останніх числах листопада відомство Владислава Каськова замовило собі "створення та підтримку функціонування інтерактивного веб-порталу" за 966 тис грн, то найбільший подив викликала насправді не сума - були того року замовлення й набагато дорожчі. Цікавило інше: на той момент в Агентства вже було два сайти.

У технічній документації на новий портал написали дослівно таке.

"Онлайн-комунікація Державного агентства з інвестицій та управління національними проектами України включає в себе офіційний сайт (http://www.ukrproject.gov.ua/), інвестиційний портал InvestUkraine (http://investukraine.com), регулярні розсилки електронної пошти та низку онлайн-механізмів для розширення аудиторії та впливу, в тому числі через соціальні медіа.

Партнер Агентства має координувати роботу всіх онлайн-активів поєднавши їх навколо завдань та місії". Коротше кажучи, це все треба було об'єднати.

В принципі, техзавдання на новий портал за вмістом збігалося з робочим на той час згаданим вище InvestUkraine, який запрацював ще 2011 року: інтегрована база даних інвестиційних проектів, національних проектів, огляд інвестиційних секторів та регіонів, юридичний блок, стрічка новин, анонсів і публікацій.

Новий інвестиційний сайт у мережі таки з'явився. Правда, його не зовсім доробили, бо англомовна версія виявилась "біднішою" за україномовну - там відсутні цілі розділи.

Хоча в техзавданні цільова аудиторія сайту прописана як "іноземні інвестори, представники транснаціональних корпорації, іноземні бізнес-спільнота, представники вітчизняних та закордонних ділових кругів, дипломатичного корпусу".

Техдокументацію, оприлюднену замовником на ВДЗ ми відправили у декілька фірм. Шестаков сказав, що "вартість видимого сайту не більше 3 тис дол" - без технічного супроводження і перекладів, тобто наглядна вартість того, що можна побачити.

Разом з тим, керівник відділу розробки сайтів іншої спеціалізованої фірми - на його прохання імені не називаємо - пояснив, що замовлення і справді могло коштувати близько мільйона, але тільки з тієї причини, що українські державні структури схильні "винаходити колесо".

Йдеться про вимогу розробити для нового сайту власну систему управління контентом або CMS. Насправді існують уже готові, більш того - безкоштовні системи, ними найчастіше і користуються при розробці сайтів. Але українські державні замовники часто хочуть мати саме свою, зроблену для власного сайту.

Попри те, що "своя" - не завжди "краща". "Безкоштовні ЦМС і класні, і на них можна зробити 90% сайту, - розповіли у відділі розробки. - Замовляють свої, бо в держструктурах навіть в ІТ-відділах сидять люди, які мало "шарять".

Вони думають, що своя система буде безпечніша, а вона зазвичай робить сайт більш вразливим до атак і дає менше можливостей в адмініструванні. Єдиний плюс - можна чітко її адаптувати під проект". І додали: таке замовляють лише держструктури.

Ми попросили порахувати, в скільки б обійшовся портал, якби його робили на готовій системі. Сам сайт, як виявилося, можна було б зробити за 200 тис грн, а його супровід (у техзавданні зазначені технічний та інформаційний супровід порталу) обходиться в середньому по 10 тис грн в місяць, тобто близько 120 тис на рік.

Тобто за мільйон можна було б отримати і сайт, і його шестирічне утримання. А от на який період підтримку замовило Держагенство, у техдокументації не вказано.

Суто для порівняння: інвестиційний портал Львівщини нещодавно замовили за 65 тис грн. Що ж до мільйона - приблизно за такі ж гроші Славутицька міська рада зробила собі і сайт, і внутрішній портал, і службовий документообіг.

Єдиний портал адмінпослуг: головне - сам процес

Є у нас така річ як Національний план дій на 2012 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава", затверджений указом президента.

Саме на нього посилалося Міністерство економічного розвитку і торгівлі, замовляючи Єдиний портал адмінпослуг.

Згідно з цим планом на 2012 рік були розписані розробка та апробація пілотної версії порталу, а далі - розширення його функціональних можливостей та забезпечення належного функціонування.

Знайти замовлення на розробку порталу у "Віснику державних закупівель" нам не вдалося. Зате "розширення" і "належне функціонування" міністерство замовило 29 листопада 2012 року за 450 тис грн. Строки виконання спливли понад півтора місяця тому - доробити замовлення мали до 15 грудня. І з цим якраз найбільша проблема.

Портал усе ще "знаходиться в процесі розробки та тестування". Ще тиждень тому половина з десяти вкладок титульної сторінки зустрічали нас фразою "Сторінка знаходиться на стадії розробки". Сьогодні вони цю стадію вже проминули, але портал все ще незавершений.

Скажемо по-простому. Якби юзеру була потрібна, наприклад, довідка про зняття з обліку платника податків (обрано з переліку навмання), він так би і не дізнався, які для цього треба подати документи, як їх подати, за скільки днів цю довідку зроблять. Бо ці графи досі не заповнені.

У відділі розробки сайтів київської фірми, про яку ми згадували вище, сказали, що в тому вигляді, у якому сайт існує, за умови, що всі незаповнені сторінки шаблонні, він коштує від 20 тис грн до 40 тис грн: "З найгіршими розкладами - до 60 тис грн". "А які найгірші розклади?". "По сто разів усе переробляти".

Враховуючи, що сайт не доробили й досі, питання про кількість та якість переробок зависає у повітрі між Мінеконрозвитку та його Державним науково-дослідним інститутом інформатизації та моделювання економіки, якому міністерство і замовило доробку за 450 тис грн.

Електронна карта МВС: зробили, але у нас знову вертольоти?

Є у переліку минулорічних замовлень і такий випадок, коли роботу виконали, все працює як слід, а втім злегка вибиває з колії ціна питання.

24 грудня МВС підписало угоду на деякі оновлення свого офіційного порталу.

На сайті треба було влаштувати громадянам доступ до розшукових обліків, створити реєстр обліку і оприлюднення публічної інформації - створити такий собі "інформаційно-аналітичний інтерактивний сервіс" під назвою "Електронна карта інформаційних ресурсів органів та підрозділів внутрішніх справ в мережі інтернет".

На все про все дали часу до Нового року, тобто рівно тиждень, а грошей - близько 370 тис грн. Одразу зазначимо - все зробили. Працює і база розшуку, і пошук документів, які містять публічну інформацію.

В тому числі є і карта за 142 тис грн. Це звичайна карта України (не підписані ні області, ні міста, лише Київ і Севастополь виокремили жирними цятками) з активними елементами.

Наводиш на область - випадає віконечко з назвою, площею, кількістю населення й рівнем злочинності. Клікаєш - і переходиш на сайт регіонального управління МВС. Знизу ще є той самий залінкований перелік, але прописом у алфавітному порядку. Все.

Опитані нами розробники сайтів, глянувши на цю карту, сказали, що таке можна було б зробити значно дешевше. При чому дешевшою разів у "надцять" - тисяч за десять, а то й за дві з копійками.

Звичайно, нагадує Шестаков, "програмування - це більше всередині, ніж ззовні", тобто, щоб сказати, чи варта була робота заплачених за неї коштів, треба було б подивитися на програмний код. Але, як відомо, цвяхи можна забивати молотком, а можна й кришталевою вазою. Головне - результат.

Тому коли ми показали цю карту іншому експерту, запитавши, за скільки б ви таке зробили, якщо забивати традиційно молотком, нам відповіли так.

"Щоб зробити такий функціонал по-нормальному і красиво - приблизно 240 дол. Щоб зробити, як зроблено, - приблизно 170 дол. Ну, це прямо по максимуму, з нормальною комісією від студії", - порахував керівник відділу розробки.

І от чого тут справді бракувало - так це технічного завдання до карти. Бо документації конкурсних торгів МВС на "Вісник" не підвішувало. А в ній, як ми вже мали нагоду одного разу переконатися, інколи бувають вертольоти та заходи із захисту екології, зашиті в ціну бурової вишки.

І для порівняння - Міністерству аграрної політики за півтораста тисяч зробили новий сайт. І він функціонує.

Оригінал публікації: Сайти для влади. Золоте дно

Реклама: