Готов ли президент остановить коррупционные потоки на возмещении НДС?

Готов ли президент остановить коррупционные потоки на возмещении НДС?

Руководство ДФС и их кураторы в парламенте ищут способы, как отсрочить принятие законопроекта о создании единого реестра возмещения НДС и передачи администрирования налоговыми базами от ДФС другим структурам.(Укр.)
Понедельник, 28 ноября 2016, 08:00
кандидат экономических наук, директор Института социально-экономической трансформации, эксперт Реанимационного пакета реформ

Запровадження електронного декларування відкрило багатомільйонні обсяги обкрадання України, але без відповіді залишилося головне питання: за рахунок яких джерел наші депутати і чиновники збагатілися в найбіднішій країні Європи?

Одним з основних джерел такого збагачення завжди був податок на додану вартість, а точніше його відшкодування.

Зараз Мінфін вніс до парламенту законопроект, який був розроблений з широким залученням бізнесу, експертів, громадськості.

До нього включені не тільки зміни, які покращують адміністрування податків, а ще і цілий перелік антикорупційних заходів, спрямованих на руйнацію "азарівської" каральної податкової системи, яка призвела до катастрофічного відставання економіки України від своїх сусідів і небажання іноземних інвесторів розміщувати нові виробництва в Україні.

Основні антикорупційні заходи, передбачені в законопроекті — ліквідація податкової міліції, створення прозорого механізму відшкодування ПДВ з одним реєстром, розвиток електронних сервісів, передача податкових консультацій Мінфіну, відокремлення від ДФС функції адміністрування податковими базами та інше.

Незважаючи на цілковиту підтримку законопроекту, що був обговорений на зустрічі експертів, громадськості і представників бізнес-об'єднань з прем'єр-міністром Гройсманом, виявилося що не всі задоволені змінами.

Керівництво ДФС та їх куратори в парламенті активно шукають способи відстрочити прийняття цього законопроекту, або внести в нього такі зміни, які дозволять зберегти їхні корупційні схеми.

Найбільше незадоволення викликає ліквідація можливості корупційного збагачення при відшкодуванні ПДВ внаслідок створення єдиного реєстру і передачі адміністрування податковими базами від ДФС іншим структурам.

І це зрозуміло — багатомільярдні корупційні потоки будуть перекриті, а політичний вплив окремих депутатів через це може бути зруйновано.   

У 2015 році була зроблена перша спроба руйнації цієї корупційної схеми. Зокрема, в змінах до Податкового кодексу пропонувалося зробити відкритий публічний реєстр заявок на відшкодування ПДВ і хронологічний порядок їх виконання, який би не передбачав ручного втручання в цей процес.

Ця пропозиція мала стати ключовою для стимулювання експортної діяльності, щоб не лише олігархи та наближені до керівництва ДФС особи оперативно отримували відшкодування ПДВ, але й малі виробники, які продають свою продукцію за кордон.

Тоді всі без виключення могли б оперативно повернути свої кошти, що дало би їм додатковий фінансовий ресурс для стимулювання зовнішньоекономічної діяльності.

Крім цього, оперативне прозоре відшкодування мало стати важливим стимулом для інвестицій, що дозволило би бізнесу, який інвестує у створення, придбання або оновлення основних засобів, отримувати назад ПДВ, який був сплачений при здійсненні інвестицій.

Однак правка щодо створення ще одного привілейованого реєстру "для своїх", яка була відсутня під час процесу обговорення змін до Податкового кодексу, та яка була оголошена головою податкового комітету Ніною Южаніною з трибуни Верховної Ради, не тільки допомогла зберегти корупційний механізм відшкодування ПДВ, а також разом з недосконало прописаними законодавчими нормами в частині скасування спецрежиму для сільськогосподарських виробників призвела до крадіжки з державного бюджету більш ніж 7 мільярдів гривень.  

Цей злочин, до якого причетні високопосадовці, та в результаті якого були нанесені багатомільярдні збитки державі, не був розслідуваний, а злочинці так і не понесли покарання.

Заручниками в цій ситуації голова ДФС Роман Насіров зробив всіх експортерів і інвесторів і фактично повністю зупинив відшкодування ПДВ на певний період.

Отже, розроблені зміни 2016 року, про які я згадував, є більш масштабними. Але вони під загрозою. Куратори корупційних податкових схем активно блокують прийняття цього законопроекту і головне питання в цій ситуації — це позиція президента Порошенко.

Свого часу його активна позиція допомогла запустити електронне декларування, не зважаючи на всі спроби не зважаючи на всі спроби зупинити цей процес.

Чи буде його позиція так само принциповою, коли йдеться про те, щоб зруйнувати в Україні корупційні схеми відшкодування ПДВ, які є одним з основних гальм для розвитку української економіки?

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

powered by lun.ua