Охота на белую бабочку

Охота на белую бабочку

Что изменилось со времен Януковича? Взятки стали меньше. Раньше за оперативное оформление зернового сертификата чиновники требовали 1 долл за тонну. Сейчас они не передают деньги "наверх", поэтому взятка снизилась до 2 грн за тонну. (Укр.)
Среда, 29 октября 2014, 11:34
Дмитрий Денков, ЭП

Білий метелик - не позивний і не псевдонім. Це такий вид шкідника.

Повна назва - Американський білий метелик.

Він та його "колеги" - карантинні організми, з поширенням яких бореться Держветфітослужба.

Локалізує шкідників відомство за допомогою карантинного сертифіката.

Реклама:

Законодавство забороняє вивозити будь-якому підприємству чи фізособі масові партії сільгосппродукції за межі певного регіону без наявності такого документа.

Схоже, найбільш серйозна проблема з шкідниками на Дніпропетровщині. Тільки там до боротьби з ними долучається облдержадміністрація.

У Дніпропетровській області уже більше місяця діє "особливий карантинний режим". Тепер для вивезення з регіону найбільш масової сільгосппродукції - зернових та олійних культур - необхідно отримати спеціальний дозвіл в ОДА.

Можна вивезти і без нього, але тоді доведеться забути про карантинний сертифікат, а без нього далеко не заїдеш. Місцеві інспектори Держветфітослужби без "зеленого світла" з ОДА відмовляються надавати документ.

Про нововведення на Дніпропетровщині ЕП дізналася в одного з представників компаній-зернотрейдерів.

"Наприкінці серпня мені повідомили, що з 1 вересня у Дніпропетровській області вводиться заборона на вивезення зернових і реєстрація на вивезення інших сільськогосподарських культур. З усіх питань необхідно звертатися в управління сільського господарства ОДА", - зазначив співрозмовник.

У карантинній службі йому дали зрозуміти: без згоди ОДА сертифікацію не пройти.

За часів Януковича у Дніпропетровській області уже діяли такі правила. Правда, привід був іншим. ОДА мала право заборонити вивезення зерна, якщо бачила у регіоні загрозу для формування запасів.

Таке право давала стаття 17 закону "Про зерно та ринок зерна". Цю норму запровадили у 2003 році, коли в країні був поганий врожай через засуху. Утім, дніпропетровська влада продовжувала контролювати запаси, змушуючи трейдерів "домовлятися". Той же принцип діяв і у Вінницькій області.

 Голова Дніпропетровської ОДА Ігор Коломойський. Фото adm.dp.ua

Зрештою, аграрні лобісти вирішили цю проблему, переконавши депутатів проголосувати за відповідні зміни. Таким чином, ОДА втратили право забороняти вивезення зерна. Втім, чиновники знайшли інші інструменти для заборони.

"Перевізники кажуть, що карантин затягує видачу сертифікатів. У зразках "знаходять" карантинні організми і посилають на повторний відбір проб після доочистки зерна або тримають заявку п'ять днів, щоб потім відмовити. Без ОДА це питання не вирішити", - продовжує співрозмовник ЕП.

"В аграрному управлінні ОДА мені показали розпорядження, яке начебто висить на сайті. Там я його не знайшов. Фотографувати в управлінні його заборонили - "документ винятково для службового користування". Вони посилаються на небезпечну ситуацію в області з карантинними організмами", - додає він.

За словами співбесідника, для вивезення зерна треба написати листа голові ОДА Ігорю Коломойському і віддати в аграрне управління. Лист іде в адміністрацію, а потім його з резолюцією віддають назад. Скільки це може тривати, ніхто не каже.

ЕП має цікавий документ - доручення першого заступника голови Дніпропетровської ОДА "Про посилення контролю за вивезенням зернових та олійних культур за межі Дніпропетровської області" від 3 вересня. Утім, там нема жодного слова про отримання спеціального дозволу адміністрації для вивезення.

Такі дії Дніпропетровської ОДА виглядають нелогічними, адже амброзією чи білими метеликами з-за океану займається Держветфітослужба.

Автор звернувся до Дніпропетровської ОДА із запитом, але відповіді поки що не отримав. Там повідомили, що порушені питання не підпадають під дію закону "Про доступ до публічної інформації" і послалися на інший закон. Згідно з ним відповідь може надаватися протягом місяця. Це в кращому випадку.

ЕП не перший рік відстежує ситуацію з наданням сертифікатів на зерновому ринку. В часи Януковича була вибудувана чітка вертикаль поборів.

Данину з підприємств, які експортують зерно або перевозять його у країні, збирали інспектори Держсільгоспінспекції та Держветфітослужби. Переважну частину зібраного вони передавали у Київ, залишаючи собі певну маржу.

Що змінилося за цей час? Хабарі стали меншими. З гри вивели Держсільгоспінспекцію через скасування сертифікатів, які вона надає. Раніше за оперативне оформлення сертифіката чиновники вимагали 1 дол за тонну. Зараз вони не передають гроші "нагору", тому хабар знизився до 2 грн за тонну.

Дещо інша ситуація в Одеській області. Там карантинний сертифікат може коштувати і 30 грн за тонну зерна. Це пояснюється тим, що в Одесі знаходиться близько 80% портових потужностей з перевалки зерна.

З півдня України в порти зерно везуть прямо з полів на авто - так вигідніше. Проте Держветфітослужба не має достатньої кількості інспекторів, щоб об'їздити усі поля. Тому перевізники їдуть без сертифікатів. Їх зупиняють біля порту та ловлять на відсутності сертифіката. Що відбувається далі, уже всі знають.

Зазвичай оплата хабарів йде в пакеті розрахунків за послуги експедиторських компаній, які перевозять зерно. Через це виокремити платіж за сертифікат з формальної точки зору складно. Однак тарифи на перевезення знають усі, тож експедитори самі розповідають, за що їм доводиться платити.

Фото nkoapmp.org

У портах ситуація не краща. За словами стивідорів, після скасування сертифікації якості зерна тиск посилила Держветфітослужба. Тепер кораблі з вантажем простоюють по п'ять діб. Закон дозволяє службі приймати рішення про видачу або відмову у видачі карантинного сертифіката протягом п'яти діб.

Це дає можливість інспектору з карантину рослин затягувати весь процес, починаючи від карантинного огляду та відбору зразків із завантаженого транспортного засобу до видачі сертифіката. Через затягування видачі цього документа підприємці зазнають штрафів за простої транспорту.

У рамках дерегуляції передбачається, що термін видачі сертифікатів можуть скоротити до однієї доби. Однак чиновник теж не ликом шитий.

В інспекторів завжди є "в запасі" і метелики, і жуки. До того ж, лабораторії, які перевіряють зерно, державні. Тож "шкідники" можуть непогано співпрацювати, а бізнес при цьому погоджується працювати на них.

У приватних бесідах з журналістами на теми корупції будь-який бізнесмен виливає душу так, ніби робить це востаннє. "Може, ви щось скажете для офіційного коментаря?". "Боронь боже!". І так завжди.

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: