Новые правила - старые принципы

Новые правила - старые принципы

Реестр прав собственности как был, так и остается закрытым для общественности. Получить информацию можно только о своем имуществе. (Укр.)
Среда, 14 ноября 2012, 17:50
Ярослав Грущинский, кандидат юридических наук

Починаючи з 2013 року, діятиме новий реєстр прав на нерухомість.

Архіви БТІ зіллються в єдину всеукраїнську базу даних, що міститиме інформацію про право власності на всі земельні ділянки, споруди і квартири в Україні.

Реєстр буде абсолютно закритим - дізнатися, хто чим володіє в країні, як і раніше, буде неможливо. Втім, є надія, що поменшає корупції, принаймні в цій сфері.

Прощавай, БТІ?

Реклама:

До останнього часу реєстрацію прав на нерухомість здійснювала місцева влада в особі комунальних підприємств - бюро технічної інвентаризації.

Реформа в цій сфері напрошувалася давно.

Кожен, хто хоч раз звертався до БТІ, знає: це осередок корупції. Безкінечні черги, складні правила подання документів, надто тривалий строк реєстрації - все це перетворило, здавалося б, просту процедуру в невичерпне джерело наживи для одних та принизливе пограбування для інших.

Так це буває на практиці. Скажімо, ви хочете продати квартиру, для цього вам потрібно звернутися до БТІ та отримати спеціальну довідку - витяг з реєстру прав власності. Строк видачі довідки - чотирнадцять робочих днів.

Однак для видачі витягу бюро повинно провести інвентаризацію вашої квартири, відрядивши на місце свого працівника. А строк проведення інвентаризації не включається в загальний чотирнадцятиденний строк.

А значить, "чотирнадцять робочих днів" можуть тривати місяцями. Придбали квартиру - вам знову до БТІ - реєструвати право власності і знову чекати.

Такі правила, зрозуміло, породжували безмежну корупцію - неофіційна вартість отримання "термінового" витягу, скажімо, в київському БТІ починається від 1 тис дол. Зареєструвати право власності на квартиру - це простіша процедура, що не вимагає проведення інвентаризації, - коштуватиме від 100 дол.

З 1 січня функція реєстратора буде передана Укрдержреєстру - недавно створеному центральному органу виконавчої влади, діяльність якого координує Кабмін через міністра юстиції.

Що ж буде з БТІ

Комунальні підприємства, як і раніше, проводитимуть інвентаризацію та готуватимуть проектну документацію, однак тепер лише для новозбудованої нерухомості. Громадянам до бюро необхідно буде звертатися лише у випадку перепланування помешкання.

Фото УП

Була ідея лібералізувати і цю сферу - надати можливість здійснювати функції БТІ приватним структурам. Це створило б конкуренцію та позитивно вплинуло б на якість та вартість роботи. Однак влада від цієї ідеї, схоже, вирішила відмовитися.

Доволі по-європейськи…

Хоча нові правила почнуть діяти вже через півтора місяця, самого реєстру поки нема. Влада пішла особливим шляхом - вирішила не збирати інформацію з всіх БТІ країни, щоб занести відомості у новий реєстр.

База почне наповнюватися "в процесі роботи" руками реєстраторів та нотаріусів. Робитися це буде поступово, в міру звернень людей за реєстраційними послугами у зв'язку з продажем, даруванням та спадкуванням нерухомості.

З нового року, якщо нерухомість новозбудована, потрібно буде йти до реєстраційної служби. Укрдержреєстр налічує 583 реєстраційні служби. Розташовані вони переважно в районних центрах. Адреси реєстраційних служб можна знайти на сайті Укрдержреєстру.

Якщо об'єкт просто міняє власника, наприклад, купується, потрібно звертатися до приватного чи державного нотаріуса. З 1 січня для продажу квартири не потрібно буде отримувати витяг з реєстру прав власності. Нотаріуси, що, як і раніше, посвідчуватимуть операції з нерухомістю, матимуть доступ до електронного реєстру прав власності і зможуть роздрукувати витяг прямо у себе в офісі.

Після укладення договору новому власнику квартири теж не треба буде кудись іти - нотаріус, посвідчивши договір, одразу реєструватиме право власності на нерухомість. Відтак, нотаріуси працюватимуть як реєстратори Укрдержреєстру.

Процедура купівлі-продажу квартири за старими та новими правилами

Зараз

Буде з 1 січня

Замовлення витягу в БТІ

Для цього потрібно щонайменше двічі відвідати бюро та показати квартиру "виїзному" майстру.

Строк - чотирнадцять робочих днів без урахування виїзду спеціаліста на об'єкт. На практиці отримати витяг менш ніж за місяць дуже складно.

Вартість - кілька сотень гривень залежно від регіону.

Витяг отримує нотаріус

Отримання витягу є внутрішньою справою нотаріуса при оформленні договору купівлі продажу.

Строк - кілька хвилин, з урахуванням того, що кожному нотаріусу буде забезпечено доступ до реєстру через інтернет.

Вартість - буде включатися в рахунок за оформлення договору.

Укладення договору купівлі-продажу у нотаріуса

Потрібна присутність сторін, їх паспорти та коди, довідка форми №3 з ЖЕК.

Строк - кілька годин.

Вартість - оформлення договору (в містах від 600 грн), інші платежі у відсотках від вартості квартири: держмито - 1%, внесок в пенсійний фонд - 1%, податки - 0-5%.

Без змін

Реєстрація права на квартиру в БТІ

Потрібно два рази відвідати бюро - подати документи, забрати документи.
Строк - 14 робочих днів без урахування виїзду спеціаліста на об'єкт. Загалом - не менше місяця.

Вартість - від 100 грн залежно від регіону.

Реєстрація на місці у нотаріуса

Жодних додаткових документів.
Строк - десятки хвилин.

Вартість - 119 грн* держмита, вартість бланку**.

* - Таку вартість містить законопроект "Про державне мито", який ще остаточно не прийнятий.

** - Поки не відомо.

Іти до реєстраційної служби, а не до нотаріуса з приводу реєстрації права власності на нерухомість потрібно буде ще й у тоді, коли таке право виникатиме на підставі не договору, а інших документів, наприклад, судового рішення.

У цьому випадку строк реєстрації не скоротився, він, як і раніше, становитиме 14 робочих днів. Натомість виїзна інвентаризація проводитися не буде, а дотримання строків обіцяють жорстко контролювати - перший візит людини з документами буде фіксуватися в електронній базі.

Це дасть змогу відстежувати кожен випадок порушення строків реєстрації. Тож є надія, що "чотирнадцять робочих днів" триватиме рівно чотирнадцять робочих днів. До речі, з 2014 року планується скоротити цей строк до п'яти робочих днів.

…З українськими особливостями

На тлі загалом позитивних змін в дечому ситуація не змінилась. Як відзначають фахівці, реєстр прав власності як був, так і залишається закритим для громадськості. Отримати інформацію можна лише про своє майно.

З 1 січня право доступу до реєстру, крім реєстраторів, матимуть ще й приватні нотаріуси, однак "зазирнути" до реєстру вони зможуть лише безпосередньо в момент оформлення договору. Схоже, влада поки що не готова показати суспільству, хто чим володіє в цій державі.

Відкритими залишаються й питання, наскільки зросте вартість нотаріальних послуг, і яку винагороду вони зажадають за здійснення невластивих для себе функцій реєстратора.

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає точку зору окремо взятого автора на окремо взяту тему. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: