"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

"Астеліт", "Київстар"... Хто наступний? (Оновлено)

"Астеліт", "Київстар"... Хто наступний? (Оновлено)

Понеділок, 12 листопада 2007, 11:43 -
Cкорочення персоналу у серпні цього року, здіснене компанією "Астеліт" (ТМ Life:), було лише першою ластівкою. Бурхливий розвиток бізнесу мобільного зв'язку в останні роки, поява нових амбітних гравців призвели до перегріву ринку праці в галузі. Перегрів

Скорочення персоналу у серпні цього року, здійснене компанією "Астеліт" (ТМ Life:), було лише першою ластівкою. Бурхливий розвиток бізнесу мобільного зв'язку в останні роки, поява нових амбітних гравців призвели до перегріву ринку праці в галузі. Перегріву, що незворотно зміниться відповідною корекцією.

Втім, компанія "Київстар" у досить рішучій формі спростовує цю інформацію. Заява офіційної посадової особи компанії, директора з персоналу Олени Кропив’янської наведено в кінці цього матеріалу.

Що і де

Як стало відомо ЕП, "Київстар" планує суттєве, до 12-14% від поточної кількості, скорочення працівників. Загалом ідеться про приблизно півтори тисячі осіб. За словами наших співрозмовників, керівництво компанії незадоволене діяльністю багатьох служб та підрозділів. Зокрема, напрямком роботи з бізнес-аналізу та розробки стратегії.

Реклама:

В офіційному коментарі, що його надала директор із персоналу "Київстару" Олена Кропівянська, сказано: "Ми несемо відповідальність перед своїми співробітниками і завжди ретельно підходимо до питання планування кількості персоналу…Тому чутки про нібито заплановане скорочення штатів є вигадкою чистої води – жодних підстав під собою вони не мають".

Попри категоричні заперечення самого "Київстару", опитані ЕП експерти вважають подібні скорочення цілком очікуваним та доцільним кроком. За словами консультанта компанії "Netton CG" Романа Хіміча, за часів екстенсивного розвитку ринку в "Київстарі" реалізовували таку ж екстенсивну модель управління людськими ресурсами. "Свого часу компанія залучила багато яскравих амбітних людей. У першу чергу молодих. Саме їхня енергія та ентузіазм стали пальним для вражаючого злету компанії. В компанії обрали шлях, за якого будь-який напрямок роботи ретельно поділили на багато невеличких ділянок. На кожну ділянку поставили хлопчика або дівчинку. Але з часом у такій системі починає накопичуватися внутрішнє напруження. Люди ж бо молоді, амбітні, бажають кар'єрного зростання, особистого розвитку. А зростати за таких умов немає куди - надто багато конкурентів, по-перше, і надто мало місць на верхніх щаблях ієрархії, по-друге. Починаються чвари, інтриги, пошуки більш привабливих місць і таке інше. Цілком імовірно, що HR-служба компанії вирішила випередити негативний розвиток ситуації та ініціювала скорочення дещо роздутих штатів", - зазначає Хіміч.

За його словами, чисельність персоналу підрозділів "Київстару" помітно перевищує показники аналогічних за напрямком та обсягом роботи підрозділів основного конкурента. "Якщо взяти ті підрозділи, які мені знайомі особисто, то різниця сягає 30-50 відсотків. Наприклад, у PR-департаменті "Київстару" працює дванадцять осіб, а в "УМС" - сім чи вісім. Юридичний департамент "Київстару" налічує 37 працівників, тоді як в "УМС" цим напрямком займається вдвічі менше людей". Загалом, за оцінками фахівців кадрових агенцій, кількість персоналу в "Київстарі" перевищує "УМС" на двадцять - двадцять п'ять відсотків. Причому в деяких групах професій справді різниця у два рази.

На думку директора з досліджень компанії "ComNews Research" Віталія Кукси, основним рушієм процесів оптимізації персоналу в компаніях-операторах стільникового зв'язку є закінчення етапу швидкого зростання ринку в цілому. "Через насиченість ринку мобільного зв'язку та зниження темпу зростання, на перший план для власників та менеджменту виходять показники операційної ефективності компаній. На вказані показники безпосередньо впливає обсяг внутрішніх витрат. Тому їх скорочення є одним із основних резервів підвищення ефективності. Оптимізація штатів і витрат на персонал, офіс та інші пов'язані статті бюджету є очевидним кроком".

Є інформація, що про аналогічні дії міркують у різних компаніях. Нещодавно акціонери ТОВ "Телесистеми України" (ТМ "PEOPLEnet") ініціювали розгляд питання про переведення всього головного офісу в Дніпропетровськ. Лише той факт, що кияни працювати у інше місто не поїдуть, і там доведеться шукати кількасот фахівців із не надто поширених у місті спеціальностей, поки що утримує керівництво компанії від подібного кроку.

Але такі проблеми навряд чи є актуальними для "Київстару". "Попри роздуті штати, "Київстар" стабільно демонструє набагато вищу за свого конкурента операційну ефективність. Покажчик OIBDA сягає неймовірних 58-60 відсотків, що на 6-8 відсоткових пунктів більше, ніж у "МТС-України". За рахунок оптимізації персоналу компанія, щонайменше, збереже такий відрив. А може навіть посилити його", - додає Роман Хіміч.

Кого і за що

Щодо можливого скорочення аналітичних служб компанії експерти не заперечують. "Я не бачив результатів їхньої роботи, тому не можу нічого сказати", - заявив ЕП Віталій Кукса. Пан Хіміч був більш категоричний: "За винятком немотивованої цінової агресії на початку цього року, компанія просто відтворювала кроки свого основного конкурента. Не можу згадати жодного оригінального кроку з їхнього боку. "УМС" вивела на ринок "Екотел" - "Київстар" відповіла абсолютно тотожним "Мобіличем". "МТС" провела ребрендінг - "Київстар" без зайвого галасу відповіла рестайлінгом основного бренду та повним ребрендінгом "Діджусу". До речі, не надто вдалим на мій погляд. "МТС" закрила "Sim-Sim" - "Київстар" якось "раптово" усвідомила застарілість свого "Ace&Base". "МТС" почала розвивати напрямок широкосмугового доступу до інтернету на базі CDMA - в "Київстарі" починають піарити "аналог" на основі EDGE/GSM. Таке мавпування не може розглядатися як сильна стратегія".

На думку пана Хіміча, бізнес-аналіз узагалі не є сильною стороною вітчизняних операторів: "Інформаційно-аналітичному забезпеченню надають украй недостатньої уваги. Звичайно, кожна компанія має людей, що займаються чимось подібним. Та за відсутності підготовленого персоналу, методології та необхідних ресурсів така діяльність не дає належних результатів".

На думку пана Кукси, мають місце потужні фактори, що сприяють такій ситуації. По-перше, це великий відрив "Київстару" від основного конкурента, що дає компанії деяку фору та можливість розслабитися. Іншим чинником є давній конфлікт між акціонерами, який не заохочує менеджмент до ризикованих кроків та новацій. "Київстар" зайняв вичікувальну позицію",- робить висновок експерт.

Коли і як

За даними ЕП, скорочення відбуватимуться у найбільш м'який спосіб - шляхом непродовження щорічних контрактів, термін дії яких доходить кінця. На відміну від "МТС", у "Київстарі" дуже значна, більше тридцяти відсотків, частка працівників перебуває поза штатом. Із ними підписують та щороку подовжують трудові контракти. Це, з одного боку, розв'язує роботодавцеві руки. З іншого - дозволяє маніпулювати цифрами "штатної чисельності персоналу", заявляючи про "зростання" навіть за умов фактичного скорочення.

На думку пана Кукси, у випадку, якщо до аналогічних кроків вдадуться інші компанії, на ринку праці опиниться маса фахівців. Це, у свою чергу, зумовить зниження розміру заробітної плати, обсягу соціальних пакетів та інших видів компенсації для працівників, які збережуть свої місця. "Навряд чи наступним буде "МТС", оскільки там і так оптимізовано все, що можна", - відмічає п. Кукса, - "радше можна очікувати скорочень у "Телесистемах" чи "Астеліті". За часів екстенсивного зростання ринок праці був істотно перегрітий. Компанії залучили багато людей, надто підвищивши рівень зарплат та інших видів компенсації. З досягненням насичення надлишок робочої сили викинуть назад без перспектив влаштуватися до іншого оператора. Людям, що не встигли довести свою цінність, доведеться перекваліфікуватися. Якщо ж нарешті матимуть місце якісь кроки з продажу "Укртелекому", на ринку опиниться кількадесят тисяч людей зі своєрідною кваліфікацію та досвідом роботи".

З іншого боку, на думку експертів, швидко зростаючий ринок послуг широкосмугового доступу до інтернету та передачі даних здатен трохи компенсувати ситуацію з вивільненням кадрів. "Цей ринок зростає на п'ятдесят відсотків на рік. Хоча він поки що невеликий за абсолютними показниками, але зростатиме ще багато років поспіль", - прогнозує Віталій Кукса.

Іншим варіантом "засвоєння" надлишку телекомспеціалістів експерт вбачає їх експорт у країни, де темпи розвитку телекомунікаційного ринку не так впали. В першу чергу, це Росія та країни Центральної Азії й Кавказу, де для українських фахівців немає мовного бар’єру. У меншій мірі для кваліфікованіших кадрів – це країни Південо-Східної Азії, куди збираються інвестувати деякі власники українських мобільних операторів.

Директор з персоналу компанії "Київстар" Олена Кропив’янська:

"Компанія "Київстар" низкою досліджень визнана найкращим роботодавцем України – напр. див. рейтинг журналу "Кореспондент" (№42 від 3 листопада). "Київстар" сповідує відповідальність не тільки по відношенню до своїх абонентів й суспільства загалом, але й, безумовно, до співробітників компанії. Ми несемо відповідальність перед своїми співробітниками й завжди ретельно підходимо до питання планування чисельності персоналу. Наприклад, на даний момент у компанії завершується процес стратегічного планування на наступний рік, в рамках якого погоджені не лише нові ініціативи й операційні плани, а й план приросту персоналу "Київстар" на 2008 рік. Тому чутки про нібито заплановане скорочення штатів є вигадкою чистої води – жодних підстав під собою вони не мають.

Колектив професіоналів "Київстар", що вже склався, є однією з головних цінностей компанії та запорукою її успіху – саме завдяки злагодженій роботі нашої команди, "Київстар" є взірцем ведення бізнесу для інших компаній.

Реклама:
Підпишіться на наші повідомлення!