П’ятдесят відтінків сірого на шляху від чорного до білого

Середа, 5 вересня 2018, 14:00 -
Згідно досліджень Інституту соціально-економічної трансформації, чи не найбільшу шкоду для державного бюджету завдає контрабанда та інші способи масового, комерційного ввезення імпортних товарів з ухиленням від сплати податків та митних платежів.

Внаслідок порушення митних правил, "сірого" та "чорного" імпорту, держава щороку втрачає до 70 млрд. грн. на рік, що приблизно дорівнює показнику дефіциту у державному бюджеті 2018 року (77,8 млрд. грн.) та водночас становить половину оборонного бюджету країни (5% ВВП).

"Чорний імпорт", завезений взагалі без сплати будь-яких податків та зборів, а також "сірий імпорт" - товар, завезений в Україну за нижчою вартістю, створюють несприятливі умови для добросовісної конкуренції на ринку, а також мають негативні наслідки для споживача та виробника.

Якщо висвітлювати ситуацію на прикладі ринку електроніки та побутової техніки, де за даними компанії GfK імпорт складає більше ніж 70%, то рентабельність "сірої" неоподаткованої техніки в три рази перевищує рентабельність "білого" товару.

Ринок сьогодні представляють гравці, які давно стали повноцінними торговими компаніями і виконують не лише представницькі функції, але й виступають в якості імпортера своїх брендів та здійснюють контроль за всіма ланцюжками формування вартості від виробника до кінцевого споживача, включаючи логістичні витрати та сплату митних податків.

Проте, як зазначає в одному зі своїх інтерв’ю Голова комітету імпортерів Європейської Бізнес Асоціації (EBA), Генеральний Директор компанії Bosch Україна, Сергій Максимов: "З шести товарів на Hotline чотири перших позиції посідають наші товари, які ми не завозили".

Таким чином, скоріше за все, за "сірим імпортом" ховається також "чиста" контрабанда.

Контрабанду і нелегальні способи ввезення імпорту пов’язують з можливою корупцією на митниці та відсутністю належних інструментів притягнення до відповідальності митників, що використовують свої службові повноваження.

Водночас, однією з основних причин може бути зловживання передбаченими чинним законодавством пільгами: при перетині кордону фізичними особами або при отриманні імпортних товарів через поштові пересилання. Існують цілком "законні" схеми, що призводять до появи на ринку неоподаткованої техніки.

Відсутність законодавчої вимоги ведення обліку надходження і вибуття товарів та належного контролю реалізації також не сприяє "відбілюванню" імпорту.  

Хоча на сьогодні окремі аспекти міжнародного досвіду контролю за поставками поступово впроваджуються і в Україні.

Пересічні громадяни, які вважають запропоновану "сірим імпортом" вартість товару справедливою, проте всі інші пропозиції на ринку "надприбутковими", не розуміють, що тим самим вони заохочують корупцію та стають співучасниками злочину. Водночас, саме споживач є і потерпілим, що також не завжди розуміє і визнає.

Чим ризикує споживач купуючи контрабандний товар?

Насамперед, ризики пов’язані з тим, що товар може бути призначений та сертифікований для інших, ніж Україна, ринків збуту.

Непомітні на перший погляд параметри можуть пізніше негативно позначитися на роботі приладу. В контрабандній електроніці, наприклад, некоректно працює програмне забезпечення, що, зокрема, пов’язане з вибором мови налаштування.

Крім відсутності гарантійного обслуговування (з травня 2017 року вступили в дію зміни до законодавства про гарантійний ремонт та обслуговування складної техніки, за яким техніку на гарантійне обслуговування в авторизованому сервісному центрі приймають лише за умови пред’явлення фіскального чеку на підтвердження факту покупки у офіційного дистрибутора), досить часто покупець зіштовхується з тим, що навіть платний ремонт неможливий через відсутність запчастини чи необхідної документації для контрабандного приладу в Україні.

Присутність "сірого" імпорту, недобросовісна конкуренція з боку неофіційних дистрибуторів та демпінг на ринку вимагає від виробників збільшення маркетингових бюджетів для офіційних компаній - представників, щоб  зберегти лояльність кінцевих споживачів.

Однак, більш перспективним було б залучення грошей виробників як інвестицій у місцеве виробництво, оптимізацію процесів та покращення сервісного обслуговування.

 Варто зазначити, що проданий шляхом контрабанди товар – це також не виплачені пенсії та зарплати працівникам соціальної сфери, неповернені кредити та непобудовані заводи в Україні світових виробників, які б сприяли створенню нових робочих місць.

Отже, всі наслідки у сукупності погіршують інвестиційну привабливість країни та заважають її економічному розвитку.

Зрозуміло, що в часи інфляції, війни, політичної та економічної нестабільності більшість населення зневірилися у діючій владі та можливості подолання корупції.

Проте, вислів "Прибрався сам - прибери свою планету" закликає починати покращення саме з особистого ставлення та вчинків.

Бізнес-спільнота давно вживає певні заходи для того, щоб на державному рівні знайти вихід із ситуації: посилити контроль на митниці, удосконалити українське законодавство.

Прикро, що сьогодні "по-білому" в Україні працюють одиничні компанії.

Приміром, Генеральний директор компанії MOYO, Андрій Барашенко, вбачає вихід із ситуації у перегляді податку на прибуток, низці акцизів та митних податків, а також у скасуванні локальної та визнанні європейської сертифікації.

Однак, значною мірою, перехід до "білого" імпорту залежить і від споживача.

Так, компанія MOYO не чекає на покращення ситуації, а втілює у життя свої заходи для формування свідомості суспільства.

MOYO не лише працює виключно "по-білому", а й закликає підтримати таку позицію своїх споживачів.

"Переходь на білу сторону" - так компанія запрошує на відкриття нового концепт-стору 8 вересня о 12:00 в ТРЦ Dream Town.

Новий формат магазину спрямований на формування свідомого ставлення покупця до здійснення покупок.

"Ми здійснили колосальну роботу та опрацювали найкращі світові рітейл практики, щоб створити формат, який би відповідав цінностям нашої компанії. Швидкість, комфорт, зручність, довіра - такий ідейний зміст наших магазинів", - розповідають у компанії.

Концепт-стор MOYO в Dream Town більше нагадує затишну квартиру, а не магазин в звичайному розумінні.

Помешкання поділене на так звані "експіріенс" зони, кожна з яких має своє призначення.

Всі пристрої доступні для тестування, а консультанти залюбки допоможуть з налаштуванням та у користуванні. Особливістю стане спеціальний Music box, в якому можна буде оцінити акустику.

Такий унікальний сервіс, без підводних каменів, запевняє, що попри наявні недоліки і складнощі у вітчизняному імпорті, подолати всі відтінки "сірого" можливо.

Якщо спрямувати сумісні зусилля і створити середовище для добросовісної конкуренції, захисту репутації виробника та інтересів кінцевого споживача, то у глобальному сенсі країна отримує економічне зростання та інвестиційну привабливість.

Завдяки саме таким як MOYO операторам ринку, які не лише пропонують якісні товари та обслуговування, а й зміни до кращого, які цінують довіру своїх покупців і прагнуть надати максимально зручні умови співпраці, існує надія  "відбілити" країну та розфарбувати її у привабливі для інвестицій кольори.

Білим по чорному - лише так! Не навпаки.