Вартість пального перевищить 1 євро?

Вартість пального перевищить 1 євро?

Четвер, 27 січня 2011, 16:05 -
"Ціни розбурхують дрібний бізнес і створюють жорсткі умови для селян, які не мають доступу до нормального громадського транспорту. Коли заправити бак автомобіля дорожче, ніж злітати у Рим, це дуже неправильно", - вважає мер.

Різкий стрибок цін на пальне в Україні вкотре воскресив стару суперечку: наскільки обґрунтоване таке подорожчання? Але Україна тут не самотня.

З перших шпальт зарубіжної преси не сходить тема цін на нафтопродукти. Різниця лише у тому, як влада у різних країнах вирішує цю проблему.

У Британії з середини грудня 2010 року до середини січня 2011 року зафіксований найбільший стрибок цін за останні десять років: бензин за місяць подорожчав на 6,13 пені до 1,2827 фунта.

Впритул підібралися до рекордних значень літа 2008 року ціни у Франції. Дизельне пальне, на яке припадає близько 75% продажів у цій країні, коштує 1,26 євро за літр, а бензин "Супер-95" - 1,44 євро за літр.

Реклама:

В Іспанії середня ціна літра бензину виросла до 1,285 євро, тоді як у липні 2008 року його вартість не перевищувала 1,276 євро.

Німецькі ціни, ще наприкінці грудня переступивши позначку 1,5 євро, також виявилися вищими за пікові показники 2008 року.

Не менш відчутно ростуть котирування у країнах Балтії, Молдові, Румунії, Польщі, Росії. Через січневе підвищення цін у низці країн Європи та Азії влада змушена переглядати річні прогнози інфляції і шукати шляхи зниження темпів зростання.

Автомобільне громадянське суспільство

Обурені автомобілісти тим часом починають активно протестувати. Так, у Молдові та Румунії водії домовилася купувати на заправках всього по два літри пального, розраховуючись при цьому якомога дрібнішими монетами. Здавалося б, нісенітниця, але робота багатьох АЗС була паралізована.

Ізраїльські противники підвищення цін висловили свою думку повільним пробігом магістраллю, а в Мексиці майже 400 тисяч водіїв вантажівок на п'ять годин перекрили головні траси країни, спричинивши повний транспортний колапс.

На жаль, прогнозів про стабілізацію цін у найближчому майбутньому не чути, а про їх зниження автомобілістам залишається тільки мріяти. "Наразі нема ознак того, що щось зміниться. Ціни на нафту, як і раніше, високі, і позитивних сигналів нема", - говорить президент Латвійської асоціації торговців пальним Ояр Карчевскіс.

"Про глобальне падіння цін на нафтопродукти я поки не чув. Навпаки - кажуть, що через спекуляції ціни будуть рости", - говорить президент Литовської асоціації підприємств торгівлі нафтопродуктами Лукас Восілюс. На його думку, треба радіти, що не збулися прогнози про більш ніж стодоларову вартість бареля нафти.

Європейські консалтингові компанії вважають, що за кілька тижнів у більшості країн ЄС ціни на бензин дійдуть до 1,5 євро за літр, а в деяких - до 1,6 євро.

Як боротися із зростанням

Пояснюючи причину нових цінників на АЗС, Каспарс Скрабанс, директор компанії Latvija Statoil, найбільшого оператора латвійського ринку, нагадує, що за першу половину січня оптова ціна бензину зросла на 40 доларів за тонну, дизельного пального - на 50 доларів за тонну.

"Крім того, на ціну вплинув курс долара, який встановив Банк Латвії. Ці тенденції коментувати не можу, оскільки все залежить від подій у світі. Ціни змінюються з незалежних від Латвії причин", - додав менеджер.

У деяких країнах подорожчання посилилося введенням податків. Рекордний стрибок у Британії не в останню чергу пов'язаний з підвищенням на 2,5% ПДВ. Серйозну стурбованість у зв'язку з цим висловив мер Лондона Борис Джонсон.

"Ціни розбурхують дрібний бізнес і створюють жорсткі умови для жителів сільської місцевості, які не мають доступу до нормального громадського транспорту. Коли заправити бак автомобіля дорожче, ніж злітати у Рим, це дуже неправильно", - написав лондонський градоначальник у своїй статті в Daily Telegraph.

Джонсон закликав британський уряд встановити плаваючий податок на пальне. Згідно з пропозицією мера, податок повинен знижуватися під час зростання цін на нафту, щоб пальне на АЗС не дорожчало так сильно.

Інший спосіб зниження цін запропонував міністр економіки Німеччини Райнер Брюдерле. Чиновник закликав вийти на ринок пального супермаркети-дискаунтери. "Коли пропозиція росте, ціни падають", - нагадав міністр.

Він вказав на успішний досвід інших країн, де супермаркети торгують бензином на кілька центів дешевше, ніж АЗС нафтових компаній. Але у той же час німецькі експерти відзначають, що істотно знизити ціни у такий спосіб не вдасться.

Набагато ближчим для українців може виявитися спосіб вирішення "бензинового" питання у Болівії. Заплановане з початку 2011 року підвищення вартості нафтопродуктів на 83% так і не вступило в силу. Чисельні народні протести наприкінці змусили президента країни Ево Моралеса не тільки скасувати непопулярну міру, а й відправити Кабінет міністрів у відставку. 

Ситуація цікава тим, що підвищення цін було спричинено виключно скасуванням державного дотування нафтопереробної галузі. Як бачимо, популізм за декілька днів переміг економічну обгрунтованість і Болівія, на радість контрабандистам всіх сусідніх країн, знов має один з найдешевших бензинів у світі.

Українське ноу-хау

На жаль, досвід Європи в Україні поки не бачать. Поки розвинуті країни знижують податки і розвивають конкуренцію, в Україні відбуваються протилежні процеси.

Сьогодні ціна пального пішла в гору - вище долара. До підвищеного з початку року на 40% акцизу на пальне та екологічного збору чиновники ще хочуть ввести мито на імпорт нафтопродуктів, що створить монополію внутрішніх виробників і викличе різке зростання роздрібних цін.

Адже виробляти паливо нашим НПЗ все рівно доведеться з дорогої російської та азербайджанської нафти, а старі потужності наших НПЗ не здатні забезпечити, ані кількості, ані якості пального.

Доведеться надалі його імпортувати, тому податкові ініціативи піднімуть ціну на бензин на 1,2 -2 гривні, та вартість дизпалива майже на гривню. Виходить, європейская інтеграція може початися з європейської ціни на паливо, яка досягне одного євро.

Тому розмова про посівну в цьому році вочевидь розпочнеться раніше, ніж у попередні роки. Може, про це заговорять у березні, але зараз ціна бензину та дизельного палива лише зростає.

Отже, невдовзі подорожчає абсолютно усе. Хоча рецепти спокою, начебто, більш ніж очевидні.

Реклама: