СПЕЦПРОЄКТ "Успішна приватизація"
СПІЛЬНО З ФОНДОМ ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ
Від радянських телевізорів до зарядок для електрокарів. Як харківський завод отримав нове життя завдяки приватизації

Від радянських телевізорів до зарядок для електрокарів. Як харківський завод отримав нове життя завдяки приватизації

Субота, 24 вересня 2022, 17:19 -
Після приватизації на занедбаному заводі "Система" почали виготовляти зарядні станції для електрокарів. Компанія продає високотехнологічний продукт по всьому світу та щороку платить у бюджет близько 30 млн грн податків.

Провідний виробник зарядного обладнання та зарядних станцій "AutoEnterprise" придбав у Харкові на прозорому приватизаційному аукціоні занедбане приміщення заводу, який у минулому виготовляв телевізори.

Близько 12 тисяч квадратних метрів науково-виробничого підприємства "Система", де в радянські часи випускали телевізори "Берізка" і "Оскар", були на межі руйнування. Верхні поверхи приміщення були закидані будівельним сміттям, обвалений дах, частково зруйнована стіна.

 
Вигляд заводу "Система" до та після приватизації

Востаннє на підприємстві виготовляли телевізори ще наприкінці 90-х. На момент приватизації в "Системі" було 5 працівників: механік, сантехнік, завгосп і два директори, а вся діяльність підприємства зводилася до здачі в оренду приміщень. За цей час підприємство накопичило кількадесят мільйонів гривень боргів.

Єдиним раціональним рішенням було виставити завод на аукціон, доки будівлі не розвалилися остаточно.

Генеральний директор "AutoEnterprise" Дмитро Ніконов якраз шукав приміщення для свого заводу з виробництва зарядок для електромобілів.

Так виникла ідея взяти участь у приватизаційному аукціоні харківського науково-виробничого підприємства "Система". "AutoEnterprise" придбала нерухомість за 8,5 млн грн.

"У якому стані може бути старе радянське приміщення, збудоване в 60-х роках? У деяких частинах провалилися балки на стелі. Частина стін була зруйнована", — пригадує Дмитро Ніконов.

Зараз реконструкція ще триває, хоча підприємство повноцінно працює у відновлених залах. Повністю відремонтували понад половину всіх приміщень. 

Середня вартість ремонту — 408 доларів за квадратний метр. Таким чином інвестиції в об’єкт у понад 30 разів перевищили 8,5 млн гривень, які "AutoEnterprise" заплатила за 99,99% акцій підприємства — близько 255 млн грн! 

"Ми спочатку відремонтували проблемну частину. Це всі верхні поверхи, де провалилися балки, відновили плити перекриття, провели реконструкцію аварійної частини, практично замінили один з ліфтів, відремонтували інший", — зазначає директор "AutoEnterprise". 

В умовах приватизації були прописані й зобов'язання й перед державою — погасити борги та сплатити податки за списане майно. 

Зарядні станції для всього світу

На базі заводу інвестор побудував надсучасний центр з виробництва зарядного обладнання та зарядних станцій для електрокарів, які купують по всьому світу. 

Якщо до приватизації на заводі працювало 5 людей, то зараз — близько тисячі. Середня зарплата працівника-складальника — 1000 доларів без відрахування податків. Зарплата розробника від 3 до 5 тис. євро.

"У нас працює 58 розробників, близько 100 людей — адмінапарат, решта — різноробочі і складальники. Ми платимо всі податки, тому приблизно 40% — це відрахування до бюджету", — каже директор "AutoEnterprise". 

За підсумками минулого року компанія заплатила 12 млн грн податку на прибуток, а загалом, з урахуванням податків на зарплату працівників — близько 30 млн грн. 

"AutoEnterprise" дійсно унікальне підприємство в межах України. Воно займає 82% українського ринку зарядних станцій для електрокарів, а також є оператором найбільшої в Україні мережі зарядних станцій для електричних авто. 

"Нашими зарядними пристроями можна заряджати всі марки електромобілів, які виробляються у світі, включаючи Tesla, Nissan Leaf та інші популярні в Україні та світі марки", — пояснює Дмитро Ніконов. 

Для багатьох провідних виробників електромобілів "AutoEnterprise" виготовляє зарядні станції з логотипом компанії. Наприклад, на зарядках для Porsche написано "Розроблено в Україні".

 
Вигляд заводу "Система" до та після приватизації

Підприємство щомісяця виготовляє близько 300 зарядок. Оборот компанії складає від 500 тис. до 1,5 млн євро на місяць. До кризи було 2-2,5 млн, а рекордом є оборот у 3 млн євро на місяць. 

Дмитро Ніконов зазначає, що Фонд держмайна після придбання продовжує супроводжувати юридично і адміністративно, допомагаючи повернути втрачене.

"За землю завод не платив багато років і міська рада їм анулювала договір. Зараз із допомогою ФДМУ і самостійно я намагаюся повернути землю через суд. Оплатив величезний борг. Вода подається із сусідньої території, тому доведеться бурити свердловину. З електроенергією теж біда. Трансформатори встановлені у мене в приміщенні, кабель заходить до мене з-під землі, але вони мені не належать. Це питання за допомогою ФДМУ вдалося врегулювати, тому я всім задоволений", — каже директор "AutoEnterprise".

Для держави завод фактично був баластом, адже взагалі не приносив прибутку і вимагав значних коштів для того, щоб привести його до ладу. Звісно, що таких коштів у місцевому бюджеті немає. 

 
Вигляд заводу "Система" до та після приватизації

Попри відносно невелику суму — 8,5 млн грн, які заплатили за завод на аукціоні, кумулятивний ефект виявився значно більшим. Щорічна сума податків — понад 30 млн грн, що майже в чотири рази перевищує вартість нерухомості.

Крім того, підприємство забезпечує роботою близько тисячі осіб, значна частина яких — висококваліфіковані фахівці, які не лише не виїхали за кордон, а частина навіть повернулася в Україну. 

Держава звільнилася від баласту, бо рано чи пізно довелося б утилізовувати гору будівельного сміття, яка утворилася б на місці заводу через кількадесят років безгосподарності.

В Україні сотні таких об’єктів, які отримали нове життя завдяки приватизації. Зазвичай інвестори вкладають у їх реновацію в рази більше коштів, ніж заплатили на аукціоні Про один із таких кейсів ми розповідали у попередньому тексті. Таким чином поштовх до розвитку отримують суміжні галузі, а інколи й значна частина міста.

Багато країн, серед яких і ті, які мають багато об’єктів радянської спадщини, уже пройшли цей шлях, про що ми писали в окремому тексті. Їхній досвід показує, що приватний власник є набагато ефективнішим менеджером, ніж держава.

Як відзначає Заступник Голови ФДМУ Тарас Єлейко, "такі історії успіху справді надихають, демонструючи, як прозора приватизація дає шанс на відновлення, розбудову й розвиток неефективних та збиткових підприємств. На кожну 1 грн при приватизації – ще 4-6 грн приватні власники інвестують у модернізацію об’єктів. Це означає нові робочі місця для представників місцевих громад, це означає сплачені податки до бюджетів різних рівнів."

Прозорі процедури відновлюють довіру інвесторів й підвищують бізнес-активність. Так, з початку 2020 року від приватизації надійшло понад 5 млрд грн до бюджету.

На черзі в Україні — Велика приватизація, яка буде відбуватися так само прозоро, як і мала. Йдеться про продаж на прозорих аукціонах об’єктів, вартість яких стартує від 250 млн грн. Зараз до приватизації готують "ОГХК" та завод "Більшовик".

Аукціон із продажу "Більшовика" запланований на 27 жовтня. Стартова ціна об'єкту — 1,39 млрд грн.

За два дні після цього, 29 жовтня, відбудеться приватизаційний аукціон "ОГХК". Радники оцінили його стартову ціну у 3,7 млрд грн.

Підпишіться на наші повідомлення!