СПЕЦПРОЄКТ "Долаємо кризу разом"
За підтримки Європейського союзу
"Сподіваємось, що пройдемо складний час із найменшими втратами"

"Сподіваємось, що пройдемо складний час із найменшими втратами"

П'ятниця, 22 жовтня 2010, 11:29 -
Пандемія і карантинні обмеження, пов’язані з нею, боляче вдарили по середньому та малому бізнесу. Деякі з таких підприємств змушені переформатовуватися, уніфіковувати витрати, звільняти персонал і, на жаль, закриватися.

Держава недостатньо реагує на нові виклики й досить повільно виконує свою головну функцію – підтримувати економіку. Коли не працює економіка, країна і люди не мають змоги розвиватися й рухатися вперед.

Саме в таких умовах дуже важливою є конкретна адресна допомога бізнесу, яку надає Європейський Союз.

Український малий і середній бізнес отримав майже 31 мільйон євро пільгового фінансування завдяки кредитній програмі ЄБРР-EU4Business.

259 проєктів малого та середнього бізнесу в Україні за перші півроку отримали 30,56 мільйонів євро за "Кредитною лінією ЄБРР-EU4Business".

Подібні заходи часто стають рятівним колом для українських підприємців, які попри все навчились не опускати руки і використовувати кризи як можливості.

Герої цього матеріалу співпрацюють із "Кредитною лінією ЄБРР-EU4Business", яка є спільною ініціативою ЄС та ЄБРР для надання українським МСП допомоги з метою фінансування їхніх інвестицій.

Компанія GPS PRO (https://gpspro.online/) розташована у Вінниці. Один із напрямів її діяльності – супутниковий моніторинг транспорту і стаціонарних об’єктів. Як це функціонує? Система складається з двох частин – програмної та апаратної. Перша – це програмне забезпечення, з яким працюють компанії і клієнти. Друга – безпосередньо обладнання (GPS-трекери, датчики рівня палива і т. п.). GPS-трекер збирає всі дані з усього обладнання, що встановлено на об’єкті моніторингу, і, за регламентом, надсилає ці дані на сервер у ПО Wialon. А вже там їх отримують користувачі.

Насправді сфер використання супутникового моніторингу чимало. Це може бути будь-який стаціонарний об’єкт – наприклад паливна стаціонарна колонка.  

Встановлення такої системи дає можливість стежити за транспортним парком, поліпшити робочі процеси, виключити зловживання з боку нечесних водіїв – як-от зливи і продаж палива на сторону, безконтрольні рейси, фальшиві чеки, накрутки лічильників та інші махінації.

Українські компанії дедалі частіше обладнують свій транспорт системою супутникового моніторингу. Якщо в машині немає GPS-трекера, дізнатися про маршрут, який проїхав водій, неможливо.

Власне, з пояснень, як працює система, і почалася наша розмова з Іваном Семенюком, співзасновником і директором компанії.

 

Ми впроваджуємо системи супутникового моніторингу для того, щоб компанії і організації могли контролювати пересування своєї техніки й відслідковувати її роботу в режимі реального часу. Адже часто ця техніка працює по всій території України, а можливості диспетчерських служб обмежені.

Чи можете ви порівняти вашу власну активність на ринку до карантину і під час обмежень, пов’язаних із пандемією?

Ми – сезонні працівники і залежимо від пори року й погоди. Тому що працюємо здебільшого з будівельними, дорожніми організаціями та аграріями.

Техніка клієнта перед початком монтажних робіт. На задньому плані – асфальто-бетнний завод. І часто доводиться працювати під дощем і в багнюці.
Техніка клієнта перед початком монтажних робіт. На задньому плані – асфальто-бетнний завод. І часто доводиться працювати під дощем і в багнюці.

Але взимку теж є робота. Це зазвичай вантажоперевезення. Крім того, встановлюємо обладнання в ангарах. Отож перша хвиля ковіду нас наче й не дуже зачепила. Будівництво й сільськогосподарський сектор почувалися досить впевнено, у цих галузях не запроваджували карантин – всі працюють на свіжому повітрі.

Отже, ми не надто залежали від обмежень. Хоча я розумію, що це відбулось лише тому, що наша робота була безпечною з точки зору і соціальної дистанції, і уникнення великого скупчення людей.

Інтерфейс програмного забезпечення. В даному випадку – графік детектування заправок і зливів пального
Інтерфейс програмного забезпечення. В даному випадку – графік детектування заправок і зливів пального

Я знаю, що за допомогою кредитної лінії ви придбали необхідний для роботи фургон. Часто чую, що європейські структури досить бюрократичні, довго приймають рішення, а потім повільно їх виконують. А як відбувалось співробітництво у вас?

Для нас було важливо придбати автомобіль швидко. Ми зупинились на панельному фургоні Fiat Doblo Cargo.

Нам потрібно було оптимізувати технологічний процес своєї роботи. А це можливо тоді, коли і авто, і обладнання закуповуються синхронно. Один лише автомобіль без техніки не вирішував нашої проблеми.

Спецтехніка клієнта, яка підготовлена до монтажу обладнання
Спецтехніка клієнта, яка підготовлена до монтажу обладнання

А от устаткування, яким ми його обладнали, значно пришвидшило й оптимізувало виконання робіт. Ми почали з того, що промоніторили ринок надання кредитних коштів українськими банками. Дуже розраховували при цьому на обіцяну урядом програму кредитів під 5-7-9 відсотків через державний "ПриватБанк". Увесь час відслідковували тему, спілкувалися з банком.

На жаль, нам сказали, що навіть за оптимістичними прогнозами треба буде зачекати 2-3 місяці. Ну, і не факт, що все вийде і ми зможемо отримати кошти.

Саме в цей час ми дізналися про програму ЄБРР, за якою у колаборації з "ОТР-банком" змогли купити автомобіль для компанії за умовами лізингу.

Зчитування даних з CAN-шини автомобіля
Зчитування даних з CAN-шини автомобіля

На всі організаційні питання – від надходження інформації і до отримання авто – у нас пішло приблизно три тижні. Дуже короткий термін як для такої бюрократичної процедури. Сказати, що ми були приємно вражені, – нічого не сказати.

Швидко, по-діловому, без зайвих паперів і виснажливої тяганини. Варто зазначити, що у нас були побоювання, що лізинг для нас виявиться дорожчим. Але цього не сталось.

До того ж, ми досить швидко отримали відшкодування 10 відсотків від вартості автомобіля, які нам повернув ЄБРР. І на ці кошти й кошти фірми ще докупили необхідне оснащення у фургон. Тепер ми можемо пришвидшити виробничі процеси й оптимальніше використовувати власні потужності.

А як ви плануєте свої дії, які бізнесові рішення прийматимете у зв’язку з пандемією, що поки не йде на спад?

Якщо говорити про бізнес у зв’язку з локдауном і певними обмеженнями, то у мене переважає стриманий оптимізм. Немає паніки й суму.

Я завжди кажу: лише не чіпайте бізнес. Не допомагаєте – і не треба. Головне – не заважайте. Компанія, де я є співвласником, проходила чимало стадій у своєму розвитку.

Встановлення GPS трекера, зчитування даних з CAN-шини автомобіля
Встановлення GPS трекера, зчитування даних з CAN-шини автомобіля

І я знаю і розумію, що варто завжди працювати якісно і відповідально. Наша діяльність не пов’язана з ресторанним бізнесом чи з ритейлом, наприклад. Сфери, які ми обслуговуємо, не передбачають надання персональних послуг.

Ми зав’язані на будівництві доріг, вирощуванні сільськогосподарських культур. І я сподіваюсь, що обмеження у зв’язку з ковідом будуть більш продуманими і менш руйнівними і для бізнесу, і для людей.

Компанія KBK Fortis, що працює в Одесі та Одеській області, зводить житлові й нежитлові будівлі.

 

Наталя Ряпич, головна бухгалтерка, розповідає, з чим зіштовхнулась компанія буквально на початку карантину:

Найголовніша проблема, яка виникла з початком коронакризи, це затримки з оплатою послуг. Дуже гальмуються розрахунки. Нам винні кошти, ми винні – і так по колу.

А подібне, як відомо, дуже ускладнює робочі процеси. Загальний локдаун спричинив велику проблему з обіговими коштами, і ми це на собі відчули відразу. Звісно, ми намагаємося втриматися в такій складній ситуації і не накопичувати борги.

Саме під час криз і стає зрозуміло, як спрацьовують добре налагоджені стосунки з підрядними організаціями і з власними співробітниками. В основі цих стосунків – довіра. Коли тобі довіряють, ти маєш змогу виходити з труднощів. Але зловживати довірою не можна.

Тому ми дуже відповідально й ретельно працюємо в нових і досить складних умовах.

Як вам допомогла співпраця з ЄБРР?

Завдяки цій співпраці ми взяли в лізинг кілька вантажних автомобілів. Власні засоби виробництва дозволяють економити ресурси і краще планувати час.

Бо ти не залежиш від партнерів та інших підрядників. Тобі не доводиться, маючи термінову роботу, чекати на орендовану вантажівку. Це спрощує й оптимізує процеси. Варто сказати, що співробітництво з ЄБРР через "ОТР-банк" було успішним і швидким.

На оформлення документів і отримання кожного автомобіля пішло до трьох тижнів. Нас консультували, допомагали з підготовкою необхідних паперів на всіх етапах.

Співпрацювати було комфортно. Був, щоправда, епізод, коли новий менеджер банку трохи вповільнював процес через недостатність досвіду. Так, подібне нервувало, але ми розуміємо, що не всі стають професіоналами відразу. Безперечно, онлайн-можливості та функціонування такого сервісу, як "Нова пошта", значно спростили наші зусилля.

Свій транспорт – це завжди краще, аніж орендований.

Бачила прогнози, що темпи й обсяги будівельних робіт у багатьох компаніях зменшуються.

Так, і це очікувано. Розповім про нас. Ми зводимо житлові й нежитлові будівлі. Зараз, наприклад, здаємо в експлуатацію дві амбулаторії сімейного типу в селах Кам’янка і Болгарка Роздільнянського району, що на Одещині.

Знову ж таки, через карантинні обмеження трохи запізнюємося зі здачею в погоджені терміни, але до 20 жовтня плануємо впоратися. До того ж, будівництво інфраструктурних об’єктів виконується за державні кошти.

І з цим відбуваються досить великі затримки, хоч і з об’єктивних причин. Ми нікого не скорочуємо, у нас не дуже великий колектив – до 40 працівників. Формували його таким чином, щоб була взаємна замінність під час виробничих процесів.

Звісно, на специфічні роботи винаймаємо підрядні організації – зі встановлення кондиціонування, вентиляційних та протипожежних систем. Вони мають виконуватися ліцензійними організаціями, і тут ми працюємо у партнерстві з підрядниками.

Що далі? На щастя, ми маємо роботу. Нам точно її вистачить до кінця року і, можливо, початок наступного теж буде забезпечений. Маємо напрацьовані зв’язки і добру репутацію. Зараз з’являються дрібніші замовлення, але ми ні від чого не відмовляємося. Сподіваємось, що пройдемо цю кризу з найменшими втратами.

***

Загалом через карантин може закритися кожен п’ятий малий бізнес в Україні, прогнозувала Європейська бізнес-асоціація (ЄБА) за результатами опитування серед представників малого та мікробізнесу ще в квітні 2020. 78% тоді скаржилися на втрату до 75% доходів, понад 30% планували урізати зарплати працівникам чи скорочувати штат.

Спілка українських підприємців нещодавно теж оприлюднила велике дослідження, в якому взяли участь представники малого і середнього бізнесу. Бо саме такі бізнеси є найвразливішими й найбільше потерпають від карантинних заходів. Згідно з дослідженням, серед опитаних підприємців 29% призупинили роботу на період карантину, а 6% повністю закрили бізнес. Катерина Глазкова, виконавча директорка Спілки українських підприємців, каже, що половина бізнесу потребує доступних кредитів, щоб вижити. І цілком зрозуміло, що скорочень і збитків не вдасться уникнути нікому.

І саме така допомога ЄС – отримання кредитних коштів – допомагає малому і середньому бізнесу втриматися на плаву і не скотитися у фінансову прірву.

Для довідки: EU4Business є ініціативою ЄС, яка допомагає малим і середнім підприємствам у шести країнах регіону Східного партнерства, включно з Україною, ефективніше реалізовувати свій потенціал і стимулювати економічне зростання.

Ініціатива EU4Business співпрацює з низкою українських банків. Ознайомитись із переліком банків-партнерів можна тут: http://smemap.eu4business.eu/finance/

Фото: файли Іван Семенюк, Наталя Ряпич

Текст: Зоя Казанжи

Підпишіться на наші повідомлення!