"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

Держфінпослуг хоче фінпослуги прирівняти до товару

Вівторок, 9 серпня 2011, 11:51

Держфінпослуг оприлюднила проект розпорядження "Про погодження проекту закону України" Про внесення змін до деяких законів України - щодо захисту прав споживачів фінансових послуг".

Документ, зокрема, передбачає доповнення двох чинних законів - "Про захист прав споживачів" і "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", пише видання "Экономические известия".

Так, приміром, у першому з них комісія пропонує уточнити, що продукція - це, в тому числі, і фінансова послуга.

Профільний же для фінансових установ закон пропонується доповнити вимогою до текстів їх договорів, які повинні стати "чіткими, конкретними і зрозумілими".

Реклама:

В іншому випадку, всі неоднозначні формулювання будуть трактуватися на користь споживача.

При цьому споживач фінансової послуги буде мати право протягом 14 календарних днів з моменту отримання повного тексту договору розірвати його.

Представники фінансових ринків частково підтримують запропоновані зміни.

"Підвищення прозорості - в будь-якому випадку позитив. Викликає сумнів тільки надання права споживача протягом 14 днів розривати договір, адже це може негативно відбитися на роботі фінансової компанії", - говорить директор фінансової компанії "Центр факторингових послуг" Павло Ружицький.

На його думку, з метою посилення прав громадян-споживачів фінансових послуг доцільніше зобов'язати банки публікувати тексти договорів на сайті, щоб з умовами угоди можна було заздалегідь ознайомитися, а також проконсультуватися з юристами.

"Такий порядок розірвання договорів створює якісь технологічні складнощі: наприклад, виданий кредит на велику суму, а через 14 днів клієнт, покористувавшись засобами, повернув їх. Компанія ж від цього нічого не виграла", - відзначає президент Національної асоціації кредитних спілок Петро Козинець.

Неоднозначне ставлення до законопроекту і в юристів.

"Наразі закон України "Про захист прав споживачів" не враховує специфіки надання споживачам фінансових послуг, за винятком споживчого кредиту", - говорить партнер ЮК Jurimex Богдан Шаповал.

Компанії фінансового сектора, за його словами, завжди намагаються максимально зняти з себе зобов'язання, забезпечивши при цьому власні майнові інтереси, тому запропоновані законодавчі зміни не є даремними.

Юрист ЮФ "Астерс" Олексій Дем'яненко у свою чергу вважає, що правило про "тлумачення умов договору про надання фінансової послуги на користь споживача" у світлі принципу рівності сторін, передбаченого цивільним законодавством, може бути розцінено як дискримінаційне по відношенню до небанківських фінансових установам.

"У випадку, якщо умови договору дозволяють подвійне тлумачення, повинні застосовуватися положення статті 213 Цивільного кодексу України, яка визначає загальні правила тлумачення договорів", - пояснює він.

На думку юриста, для тлумачення умов договору необхідно з'ясувати, на що була спрямована воля сторін.

"Запропонована ж редакція правил за наявності протиріч пропонує тлумачити умови договору на користь споживача фінансової послуги. Про з'ясування дійсної волі сторін не йдеться", - говорить він.

Водночас запропонований порядок розірвання договорів фінустанови можуть досить просто обійти.

"У договорах фінансові організації будуть прописувати окремим пунктом, що споживач не має намірів для відкликання договору, і з усіма умовами угоди на момент підписання повністю згоден", - пояснює приватний адвокат Дмитро Мітченок.

Тому, вважає він, незважаючи на те, що зміни в цьому правовому полі необхідні, запропонований варіант навряд чи щось суттєво змінить.

На думку старшого партнера LCF Law Group Артема Стоянова, пропоновані зміни в закон "Про захист прав споживачів" фактично зводяться до уточненням визначень термінів "продукція", "споживач", "споживчий кредит", не змінюючи їх по суті.

"Порушення небанківськими фінансовими установами законодавства при наданні фінансових послуг дійсно мають поширений характер і полягають, в основному, в порушення вимог до договорів щодо чіткості, однозначності і справедливості умов", - говорить експерт.

Однак, продовжує він, нечіткість або двозначність договору, укладеного зі споживачем, згідно з нормами законодавства, які набули чинності ще в 2005 р., вирішується на користь такого споживача.

Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"

Реклама: