Електромобілі та сталий розвиток

Електромобілі та сталий розвиток

"Вольт" матиме іонно-літієву батарею, яка обіцяє пробіг на відстань 64 км за одну зарядку. Час зарядки - три години від звичайної розетки. Машині вистачить літра бензину на 100 км.
Понеділок, 21 вересня 2009, 11:57
Джеффрі Сакс - професор економіки, директор Інституту Землі при Колумбійському університеті.

Рішення проблеми кліматичних змін полягає у вдосконаленні технологій.

Нам потрібно знайти нові способи виробляти і використовувати енергію, задовольняти наші потреби в їжі, переміщенні, а також обігріві та охолодженні наших будинків. Це дозволить зменшити споживання нафти, газу, вугілля, азотних добрив та інших джерел парникових газів, що змінюють клімат.

Існує чимало гарних способів стверджувати, що світ може контролювати кліматичні зміни за прийнятною ціною, можливо, у розмірі 1% світового річного доходу, і при цьому світова економіка зростатиме, а рівень життя підвищуватиметься. Одна з найбільш хвилюючих розробок - нове покоління електричних автомобілів.

На зорі розвитку автомобілебудування між собою конкурували багато типів автомобілів - парові, акумуляторні, з двигуном внутрішнього згоряння. Бензинові і дизельні двигуни виграли змагання. Успішна модель Т зійшла із складального конвеєра у 1908 році. Через сто років змагання знову в активній фазі.

Реклама:

Наближається століття електричних автомобілів. "Тойота Пріус", гібридний електричний транспортний засіб, вперше представлений у Японії 1997 року, позначив первісний прорив.

За рахунок батареї, що перезаряджається, та маленького генератора пробіг автомобіля на бензині значно збільшується, що дозволяє зробити гібрид комерційно життєздатним. До того ж, ощадливі авто будуть комерційно вигідними, коли споживачі платитимуть податки за викиди своїх транспортних засобів.

На підході - наступні інновації, зокрема, гібридне авто фірми GM "Шевроле Вольт". Ця машина підключається до електромережі. Її випуск планується на 2010 рік. Якщо "Пріус" - звичайний автомобіль з двигуном внутрішнього згоряння, що має маленький електродвигун, "Вольт" буде електромобілем, що має при собі двигун.

"Вольт" матиме високоякісну, високоефективну іонно-літієву батарею, яка обіцяє пробіг на відстань 64 км за одну зарядку. Час зарядки - шість годин від звичайної стінної розетки у мережі 110 вольт і удвічі менше - у мережі 220 вольт. У стандартних режимах водіння "Вольту" вистачить одного літра бензину на 100 км!

Ларі Бернс, далекоглядний голова відділу досліджень і розробок GM, нині пенсіонер, бачить в електричних авто не тільки можливість зекономити бензин. На його думку, вік електричного транспорту змінить енергетичну систему, режими водіння і поліпшить якість життя у містах, де живе більша частина населення землі.

По-перше, буде багато типів електромобілів: гібриди, повністю електричні авто, водневі машини. Усі вони зможуть підключатися до численних джерел енергії.

Сонце, вітер, ядерна енергія - усі вільні від викидів вуглекислого газу - можуть живити енергетичну систему, яка буде заряджати батареї. Аналогічним чином ці поновлювані джерела  будуть використовуватися для розщеплення води на водень і гідроксильний іон, а потім цей водень живитиме водневий паливний елемент.

По-друге, акумулююча ємність автопарку відіграватиме важливу роль в енергетичній системі. Електромобілі будуть не тільки отримувати енергію з мережі під час підзарядки, але також зможуть під час стоянки віддавати енергію у мережу в періоди максимального попиту.

Автопарк стане частиною загальної електроенергетичної системи, і ним можна буде управляти дистанційно.

По-третє, електричні транспортні засоби відкриють новий світ "розумних" машин, у яких сенсорні системи зможуть забезпечити захист від зіткнення, оптимізацію трафіку і дистанційне керування автомобілем. Інтеграція інформаційних технологій та систем забезпечення руху приведе до створення нових стандартів безпеки.

Це все мрії, але з сучасним технологічним розвитком вони цілком здійсненні. Впровадження цих концепцій вимагатиме нових форм співпраці державного і приватних секторів.

Виробники автомобілів, комунальні господарства, інформаційні провайдери та державні будівельники доріг - усі повинні зробити свій внесок в інтегровану систему. Усім цим секторам будуть потрібні нові способи ведення конкуренції та співпраці.

Державний сектор буде змушений виділити фонди, щоб нове покоління транспортних засобів могло досягти стадії комерціалізації. Йдеться про витрати на науково-дослідні та дослідно-конструкторські роботи, споживчі субсидії, додаткову інфраструктуру, наприклад, розетки для зарядки у громадських місцях.

Нова ера електричних транспортних засобів ілюструє величезні можливості, якими ми можемо скористатися на нашому шляху із століття екологічно шкідливого викопного палива у нове століття екологічно раціональних технологій.

Наші учасники переговорів щодо зміни клімату сперечаються один з одним, тому що вони розглядають проблеми клімату тільки у негативному аспекті: хто буде платити за зниження споживання викопного палива.

Проте уявлення Бернса про автомобіль нагадують нам, що перехід до екологічно раціонального рішення може здійснити справжній прорив у якості життя. Це правильно не тільки щодо автомобілів, але і стосовно вибору енергетичних систем, проектування будинків, міського планування та системи виробництва їжі.

Ми повинні переосмислити проблему зміни клімату. Її слід сприймати як можливість для пошуку ідей у технологічній сфері, щоб досягти сталого розвитку.

Використовуючи передове інженерне мистецтво і нові види співпраці державного та приватного секторів, ми можемо прискорити перехід до екологічно раціональних технологій в усьому світі з користю як для багатих, так і для бідних країн.

Це допоможе нам знайти основу для глобальних домовленостей з приводу зміни клімату, домовленостей, які досі були недосяжними.

Авторське право: Project Syndicate, 2009.

Переклад з англійської Миколи Ждановича

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: