Бетонні дороги на спирті

Бетонні дороги на спирті

Технології не стоять на місці — сучасні бетонні дороги, й, особливо, з використанням геосот, є значно дешевшими та надзвичайно міцними і надійними.
Середа, 10 серпня 2016, 15:24
Ростислав Чайківський, експерт

Однією з ключових проблем, з якою стикаються багато галузей України, є їхня неефективність.

Вони потребують реформування, побічним ефектом якого є втрата великої кількості, хоч і неефективних та низькооплачуваних, але робочих місць. Це створює додаткову соціальну напругу та опір реформам.

Як результат, реформи не відбуваються, а кошти, потрачені урядом на збереження статус-кво, безповоротно втрачаються для економіки.

В мене є пропозиція, як це виправити. Бетонні дороги. Ви скажете, що десь уже чули це. Але ефективного механізму для втілення такого проекту в життя досі немає.

Бетонні дороги — ключ до зайнятості та якісної довговічної інфраструктури

Україні має бути цікавим досвід США часів Великої Депресії у 30-х роках минулого століття, коли почалися масштабні інфраструктурні проекти, зокрема, будівництво бетонних доріг, деякі з яких збереглись без значних ремонтів у хорошому стані й до.

Бетонна дорога в Міссурі побудована у 1924-1925 роках 

Тема доріг є надзвичайно болючою для України, одне із ключових проблемних питань, на яких постійно наголошує уряд.

Тому досить дивно читати заяви представників нашої влади.

З одного боку, вони зауважують велику перевагу бетонних доріг. По-перше, це створення великої кількості робочих місць через майже повний локальний складник собівартості.

По-друге, бетонні дороги набагато міцніші та довготриваліші — це особливо критично для нашого клімату, з перепадами температур, які ведуть до швидкого руйнування асфальтних доріг.

По-третє, споживання пального автомобілями, які рухаються бетонною дорогою, є нижчим — а це є додатковою суттєвою вигодою для суспільства.

Однак, уряд і далі закатує гроші в асфальт, називаючи перепоною для будівництва бетонних доріг величезну вартість обладнання для цього.

Чомусь вони дивляться лише на дорогі західні сучасні магістралі. Але ж для доріг, що будувались у Штатах більше 80 років тому і стоять досі, не використовувалася така техніка, тим більше для доріг місцевого значення.

Та й технології не стоять на місці — сучасні бетонні дороги, й, особливо, з використанням геосот, є значно дешевшими та надзвичайно міцними і надійними.

Будівництво дороги з використанням геосот

Також ми маємо досвід сучасної Індії, де якісні дороги місцевого значення будуються за використання базової та елементарної техніки. Майже вся собівартість бетонних доріг складається з місцевої робочої сили, починаючи від добування в кар’єрах первинної сировини для бетону, закінчуючи його заливкою на дорогах.

Крім того, створення інфраструктури підвищує економічний потенціал регіонів і веде до нових більш оплачуваних робочих місць.

Потрібно дивитися правді в очі, Україна є бідною країною з дешевою робочою силою та великим реальним безробіттям, тому, насамперед, нам потрібно дати роботу своїм людям, тим більше, що при поточних зарплатах в будівництві доріг це буде економічно вигідним.

Адже за рівнем ВВП на душу населення та зарплатах ми поруч з Індією, а не США чи Європою.

Джерело — реформування неефективних галузей

Залишається питання, звідки візьмуться кошти для фінансування інфраструктурних проектів.

Якщо ми, для прикладу, повернемось до реформування спиртової галузі, то наразі вартість літру спирту більш ніж на 10 грн перевищує його реальну ринкову вартість. За умов повної лібералізації галузі, невидима рука ринку негайно знизить ціну до конкурентного рівня.

Отже, не підвищуючи ціни на полицях крамниць, держава зможе запровадити додатковий цільовий акциз і одержати близько мільярда грн на рік навіть із поточного офіційного обсягу ринку в 100 млн літрів.

 А ще не менше мільярда додаткового цільового акцизу можна отримати, якщо почати реальну боротьбу з тіньовим ринком спирту, який є ще більшим за офіційний.

Зараз середні витрати ДП "Укрспирт" на персонал (зарплати) становлять приблизно 400 млн грн на рік. Якщо спрямувати кошти від додаткового цільового акцизу на інфраструктурні проекти, то це дозволить збільшити фонд оплати праці в рази й дати людям нову роботу.

Замість щорічних втрат від неефективного господарювання на державному рівні, місцеві громади здобудуть нові робочі місця і у них, нарешті, почнуть з'являтися якісні місцеві дороги, які через жахливий стан вже десятки років гальмують розвиток регіонів.

Цей підхід можна й потрібно використовувати для реформування й інших галузей, які не можуть вижити без державних субсидій, наприклад, збиткові державні шахти. Адже ці кошти можна направити на інфраструктурні проекти, забезпечивши працівників неефективних галузей оплачуваною роботою у сфері створення інфраструктури.

Висновки

Україні потрібно повністю перейти на будівництво бетонних доріг, так, як це роблять більш успішні країни, що розвиваються, наприклад, Індія чи Нігерія.

Для фінансування цих робіт потрібно перенаправити кошти, які наразі безповоротно спалюються державою у формі як прямих так і опосередкованих субсидій, неефективним галузям.

Так країна отримає якісну дорожню інфраструктуру і продуктивні робочі місця.

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

powered by lun.ua