Оборонно-корупційний бюджет

Оборонно-корупційний бюджет

Співвідношення надходжень до державного та місцевого бюджетів зсунулося на користь держбюджету: 82% проти 18%. Замість децентралізації отримали централізацію. Місцеві чиновники знову "вибиватимуть" гроші у Києві. Це корупція.
Четвер, 5 лютого 2015, 23:04
Володимир Тарнай, експерт Центру політичних студій та аналітики

Процедура. Прийняття державного бюджету на 2015 рік було одним з найбільш ганебних за новітню історію України.

Депутатам дали всього кілька днів на ознайомлення з текстом документа.

Профільний комітет отримав більш ніж 600 пропозицій, які не були належним чином розглянуті.

Рішення, які пропозиції ухвалювати, а які - ні, делегували Кабміну.

За інформацією народного депутата Сергія Лещенка, обранці "кнопкодавили".

За висновком головного науково-експертного управління парламенту, триває практика призупинення законом про держбюджет дії чинних актів законодавства, що суперечить численним рішенням Конституційного суду.

Гірша процедура прийняття була хіба що при голосуванні за "диктаторські закони".

Макропоказники. Оскільки основні напрямки бюджетної політики Верховна Рада не затвердила, депутати не знали, на яких макроекономічних показниках побудований бюджет. 23 грудня 2014 року зі слів прем'єра депутати дізналися, що бюджет побудований, виходячи з курсу 17 грн за дол.

Крім того, в бюджеті-2015 закладені падіння рівня реального ВВП на 4,3%, скорочення середньої зарплати на 4,4% до 3 882 грн, інфляція 15%, мінімальна зарплата 1 218 грн.

Доходи. Заплановано зібрати 476 млрд грн доходів - на 26% або на 82 млрд грн більше, ніж 2014 року.

Документ передбачає три основні точки росту.

1. Емісія гривні - плюс 42 млрд грн до 2014 року.

2. Вилучення з місцевих бюджетів чверті податку на доходи фізосіб - 28 млрд грн.

3. Рента за користування надрами - плюс 12 млрд грн до 2014 року.

Впроваджено низку нових податків та зборів: податок на авто, збільшення ввізного мита, оподаткування пенсій понад 3 600 грн, оподаткування спадщини.

Уряд розраховує на розширення податкової бази. Однак, як показала практика 2014 року, введення нових податків не має достатнього дохідного потенціалу. За інформацією Case Ukraine введення нових податків дасть казні 40 млрд грн.

Найбільші втрати в дохідній частині такі.

1. Падіння надходжень від ПДВ на 5% - це втрата 8 млрд грн. Для порівняння: це більше, ніж сукупні видатки на СБУ та прокуратуру. В той же час позитивним є збільшення рівня відшкодування ПДВ на 4,5 млрд грн до 2014 року.

2. Податок на прибуток підприємств знизиться на 18% порівняно з 2014 роком. Втрати - 7 млрд грн, в тому числі за рахунок перерозподілу податку на користь місцевих бюджетів.

Видатки. Видатки бюджету становитимуть 502 млрд грн - ріст на 30% порівняно з 2014 роком. Бюджет можна назвати бюджетом оборони, адже видатки на армію підвищилися утричі до 40 млрд грн. Бюджет МВС зріс на 70% до 32 млрд грн.

Фото mil.gov.ua

Основні змінні. Видатки силового блоку зросли до 80 млрд грн. З них 40 млрд грн - видатки безпосередньо на оборону, решта - на МВС, СБУ, розвідку, підтримку військовослужбовців та біженців.

Незважаючи на заморожування соціальних витрат, видатки на соціальне забезпечення зростуть на 14% до 88 млрд грн. В основному - через збільшення дефіциту Пенсійного фонду та програми забезпечення житлом військових.

Деякі напрямки соціальних видатків заморожені. Передусім, це мінімальна зарплата та скасування індексацій. Громадяни можуть звертатися до суду з приводу скорочення соціальних гарантій і успішно отримати свої "скасовані" пільги. Підстава - Конституція забороняє понижувати соціальні стандарти.

Основна новація у сфері освіти та охорони здоров'я - запровадження фінансування за рахунок субвенцій. Суть новації в тому, що видатки на ці функції будуть перерозподілятися через державний бюджет за рахунок трансфертів. Основне питання - чи вистачить цих сум для виконання відповідних повноважень.

У держбюджеті для освітньої субвенції закладено 43,8 млрд грн, тоді як у 2013 році з місцевих бюджетів на освіту було витрачено 75 млрд грн. Швидше за все, у 2015 році освіта буде недофінансована щонайменше на 10%.

Медична субвенція у 2015 році становитиме 46,5 млрд грн проти 49 млрд грн, витрачених з місцевих бюджетів у 2013 році. Отже, у 2015 році і цій галузі загрожує 10-відсоткове недофінансування.

Видатки на виконання боргових зобов'язань - на другому місці після освіти - 95,1 млрд грн. Вартість обслуговування зросла на 60%, в тому числі за рахунок збільшення видатків за державними гарантіями, втрати 8 млрд грн. Скоротилася підтримка вугільної промисловості - уряд зумів зекономити майже 9 млрд грн.

Практично в усіх галузях у 2015 році значно скоротяться видатки розвитку. Анонсоване скорочення адміністративних витрат виглядає сумнівним.

Міжбюджетні відносини. Бюджет-2015 передбачає, що ресурс місцевих бюджетів повинен зрости на 5%.

Головною зміною поряд з пертурбаціями у сфері освіти та охорони здоров'я є перерозподіл податку на доходи фізосіб - ПДФО - на користь держбюджету. Розподіл ПДФО є таким: 60% - у бюджет міста, 15% - в бюджет області, 25% - в держбюджет. До прикладу, у 2013 році обласні центри мали від ПДФО 30-40%.

До місцевих бюджетів скерують 80% екологічного податку, що дасть додаткові надходження для територій з високою кількістю промислових підприємств. 10% податку на прибуток підприємств піде у місцеві бюджети. Це правильна норма: місцева влада стане зацікавленою, щоб підприємства були прибутковими.

Арсеній Яценюк. Фото kmu.gov.ua

Співвідношення надходжень до державного та місцевого бюджетів зсунулося на користь державного бюджету: 82% проти 18%. Замість децентралізації отримали централізацію. Основна проблема в тому, що ці субвенції глави областей, районів та міст будуть "вибивати" у Києві, а це завжди ризик корупції.

За інформацією Асоціації міст України, втратилася норма збереження бюджету розвитку на рівні 10% від загального фонду в місцевих бюджетах.

Це значить, що бюджетів розвитку не буде. Найбільш дохідні джерела, наприклад, єдиний податок, переведено до загального фонду, а компенсаторні механізми вилучено з опублікованої редакції змін до Бюджетного кодексу.

Простежуються такі тенденції.

1. Зростає залежність місцевих бюджетів від трансфертів з державного бюджету.

2. Розрахунки збільшення ресурсу місцевих бюджетів на 2015 рік зроблені з урахуванням оптимістичного прогнозування доходів.

3. Хиткий баланс переданих на місцевий рівень доходів і повноважень: крім додаткових доходів, уряд планує збільшити й повноваження місцевих бюджетів у соціальній сфері та делегувати видатки на утримання доріг.

Дефіцит. За попередніми підрахунками дефіцит бюджету сягає 63,7 млрд грн або 3,7% ВВП, що відповідає вимогам МВФ. Проте він не враховує борги "Нафтогазу", витрати на рекапіталізацію банків та поповнення фонду гарантування вкладів.

Разом з цими видатками дефіцит зростає до 9% ВВП. Якщо ж додати "заморожені" соціальні видатки, які можуть бути оскаржені в судах, держгарантії та кредиторську заборгованість на 7,5 млрд грн, то дефіцит починає ставати великою проблемою.

Плановий державний дефіцит та квазіфіскальні зобов'язання будуть фінансуватися за рахунок випуску боргових цінних паперів - ОВДП. Їх традиційно для України викуповує НБУ, що рівнозначно емісії. Також уряд запланував отримати 17 млрд грн від приватизації, але це малоймовірно.

Відкрита та прихована емісії гривні разом з мізерними валютними резервами - 7 млрд дол - будуть істотно тиснути на курс гривні.

Висновки. Якщо 2014 рік здавався складним, то 2015 рік буде ще складнішим, і бюджет - пряме тому підтвердження. Надмірний оптимізм фіскалів може обернутися недовиконанням бюджету та неспроможністю держави розрахуватися за своїми зобов'язаннями.

Оборонні видатки будуть відтягувати на себе вивільнені ресурси з інших сфер, а разом із заморожуванням соціальних видатків та інфляції громадяни будуть вимушені ще тугіше затягнути свої паски.

Фото unian.net

За попередньою інформацією депутати зберуться переглядати бюджет 15 лютого. Будемо стежити за їх новаціями та сподіватися, що вони врахують конструктивні пропозиції, які надходили до профільного комітету протягом січня-лютого.

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

powered by lun.ua
Підпишіться на наші повідомлення!