Податковій реформі – широкий діалог

Податковій реформі – широкий діалог

Запропонована для широкого обговорення концепція викладена простою та зрозумілою мовою. Серед досідчених експертів вона може викликати певні підозри щодо декларативності та поверхневості документу. А чому би й ні?
Понеділок, 21 липня 2014, 22:31
Ангела Бочі, економіст Міжнародного центру перспективних досліджень

Ви вирішили стати політиком і вагаєтесь, з якими гаслами прямувати на вибори? Запропонуйте реалізувати податкову реформу!

Саме так роблять численні кандидати в депутати, які ступають на тернистий шлях передвиборчої боротьби.

При цьому, розуміння суті реформи та механізмів її реалізації у всіх різне, і досить часто надто поверхове (якщо взагалі таке є).

Коли ці люди отримують владу, то нехтують обіцянками або відкладають їх у довгий ящик. Тому ви матимете шанс ще раз використати цей козир для наступних виборів.

Податкова реформа для України - це вже не процес, який має окреслені часові рамки, а перманентний стан, в якому вона перебуває майже 20 років.

Але останні ініціативи Міністерства економіки дають підстави вважати, що податкова реформа таки буде реалізована. Сподіваємося, що це станеться у відносно короткий проміжок часу.

Особливо радує той факт, що готуючи концепцію реформи, Мінекономіки долучили до розробки зацікавлені сторони - недержавні громадські організації в особі Візійного Проекту "Нова Країна" та спільноти "Реанімаційний пакет реформ", асоціації, які представляють крупний та середній бізнес, а також міжнародні аудиторські компанії.

Підготовка концепції була публічною, що досить рідко трапляється при підготовці подібних документів. Нарешті уряд виявив готовність дослухатись до громадськості і бізнес-товариства, та врахувати їх побажання і пропозиції під час розробки такого важливого документу, як концепція податкової реформи.

До позитивного. Запропонована для широкого обговорення концепція викладена простою та зрозумілою мовою. Серед досідчених експертів вона може викликати певні підозри щодо декларативності та поверхневості документу. А чому би й ні?

Ми звикли, що офіційні документи, різноманітні концепції та стратегії написані вкрай незрозумілою мовою, що є сповнена канцелярщини та бюрократизму. На наше глибоке переконання, всі державні рішення, що стосуються пересічного українця, особливо концепції та стратегії розвитку, мають презентуватися чітко та зрозуміло, щоб у хащах категорій та визначень не втратити суть документу.

А якщо по суті, то нарешті ми дочекались обіцяних новацій з основних напрямків податкової реформи: спрощенні податкової системи, зокрема зменшенні кількості податків та зборів до 8; перегляді ставок ПДВ та ЄСВ; гармонізації податкового та бухгалтерського обліку до вимог МСФЗ; побудові партнерських відносин між податковими органами і платниками; стимулюванні бюджетної децентралізації та уніфікаціі соціальних фондів.

Перше офіційне засідання Центру Підтримки Реформ при Уряді. Фото з сторінки РПР у Фейсбуці

Ризики. Багато питань постають через можливе зменшення надходжень до бюджету в короткостроковому періоді. Навіть пропозиції щодо розширення бази оподаткування не особливо зменшують таку ймовірність.

Посилює цю проблему значний дефіцит бюджету, боргові зобов’язання та вкрай складний соціально-економічний стан України, яка веде війну на Сході з російським окупантами. Тому чи варто проводити зміни в такій непростій економічній ситуації для України?

На нашу думку, відповідь очевидна – безумовно варто, оскільки зволікання з реформами наближає нашу країну до неминучого фіаско. Всі короткострокові загрози мають бути знівельовані за рахунок позитивних результатів, пов’язаних зі створенням сприятливого середовища для ефективного ведення бізнесу. Серед усього іншого, вирішиться проблема з наповнюваністю дохідної частини державного бюджету.

Виклики. Індикатором успішності реформи є її кінцевий результат. У нашому випадку – це сприятливий клімат для ведення бізнесу в Україні, та створення умов для стійкого економічного зростання.

В даному контексті слід усвідомлювати, що найбільша проблема податкової системи полягає не стільки в податкових ставках, кількості податків та податковій базі, скільки у вкрай заплутаному та ускладненому механізмі адміністрування податків та відшкодування ПДВ, а також у непрозорому наданні податкових пільг, що створюють надійне підґрунтя для масових корупційних зловживань.

Посилює цю негативну ситуацію і практика здійснення авансових платежів, що використовуються чиновниками з метою маніпуляції задля рапортування про успішне виконання бюджету. Під час реалізації реформи, всі вище зазначені особливості вітчизняної податкової системи повинні зникнути.

Слід звернути увагу на ще один аспект. Концепція має деякі розбіжності з вимогами Угоди про асоціацію з ЄС, яку ми почнемо імплементувати найближчим часом. Мова йде про запропоновані новації щодо особливостей справляння ПДВ. Це потрібно врахувати, щоб через декілька років, коли буде закінчуватись термін, відведений на імплементацію угоди, нам не довелося знову реформувати податкову систему.

Час – це гроші. Запорукою успіху податкової реформи є короткий термін її проведення. Досить затягувань, беззмістовних нарад та нескінченних доопрацювань концепцій в комфортних міністерських кабінетах! Ми неодноразово спостерігали за тим, як це дає додатковий шанс корупції, розробці нових тіньових схем для ухилення від сплати податків, як це зводить нанівець будь-який добрий намір.

В даному контексті вкрай важливим є контроль громадськості за подальшою долею концепції та її участь на всіх етапах реалізації податкової реформи.

Що далі. Концепція повинна стати першим кроком до змін. Вона є лише указником шляху для змін, та окреслює найважливіші параметри реформи. На часі – розробка детальної стратегії, яка міститиме детальний механізм реалізації запропонованих новацій, та прийняття належних законів.

Важливо, щоб реформатори не обмежилися виключно податковою реформою, оскільки вона не може проводитись окремо від інших реформ, зокрема реформи банківської, фінансового сектору, бюджетної, адміністративної, антикорупційної. Лише комплексні реформи, що реалізовуватимуться у щільній співпраці з громадським сектором та представниками бізнесу, можуть забезпечити дерегуляцію бізнесу, викорінення корупції, створення сприятливого інвестиційного та підприємницького клімату.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

powered by lun.ua
Підпишіться на наші повідомлення!