"Повітряний експрес" - не міф

"Повітряний експрес" - не міф

Я навчався в європейських університетах і Гарварді, читав "Британіку" не лише на ніч і можу з упевненістю заявляти, що формула експортного кредитування, за якою планується реалізація проекту "Повітряний експрес", не є чимось унікальним.
Четвер, 5 липня 2012, 12:22
Юрій Гусєв, директор департаменту національних проектів Державного агентства з інвестицій та управління національними проектами України

"Національні проекти є дуже масштабними і можуть привабити інвесторів усіх типів".

З виступу Генерального директора Кувейтського фонду арабського економічного розвитку Абдулвахаб Ахмед Аль-Бадера під час роуд-шоу національних проектів України, 14 листопада 2011 року.

Недавня стаття народного депутата Сергія Терьохіна викликала неабиякий інтерес до національного проекту "Повітряний експрес".

Як економіст і директор департаменту національних проектів хочу розставити всі крапки над "і", а у відповідь на міркування депутата дати об’єктивну інформацію з першоджерел.

Реклама:

Терьохін. "Як довго діятимуть ці пільги?". "Я за освітою економіст, а не психіатр. Отже, запитайте панів Азарова чи Януковича, як довго вони будуть красти кошти платників податків".

Гусєв. Законопроектом чітко передбачено, що пільги діятимуть тимчасово, на період реалізації проекту, тобто до завершення будівництва залізничного сполучення Київ - міжнародний аеропорт Бориспіль в кінці 2013 року.

Проект реалізується за рахунок залучених коштів Ексімбанку Китаю, а не за рахунок платників податків!

І "Повітряний експрес", крім того, що стане пілотом в економічному співробітництві України і КНР, ще й стане першим великим інфраструктурним проектом, в якому закладена модель окупності і передбачена участь інвестиційних коштів, а не розподіл бюджетних видатків.

"Чи дійсно цей проект є "національним", та чи підпадає цей "проект" під визначення державної програми, яка за Бюджетним кодексом України фінансується за рахунок коштів платників податків? Або чи "експрес" дійсно є "повітряним"?

"Повітряний експрес" - це Національний проект, який ініційовано президентом України і визначено Кабінетом міністрів України.

Принципова відмінність "Національних проектів" від державних цільових програм полягає у тому, що реалізація проекту має чіткі цілі та індикатори реалізації, конкретний календарний план і персональну відповідальність.

Національні проекти реалізуються за рахунок залучених ресурсів - інвестицій - і спрямовані на вирішення найважливіших проблем або створення нових індустрій в країні.

Фото ukrproject.gov.ua

"Конституція України (зразка 1996 року) закріпила примат норм міжнародного права. Так от, у статті 2 Статуту ООН упроваджено "принцип взаємності суверенних інтересів держав", за яким держава не повинна укладати угоди (договори) з несуверенними країнами або з особами, діяльність яких регулюється приватним міжнародним правом".

Принцип взаємності суверенних інтересів держав передбачає, що держава сама може виступати спеціальним суб’єктом міжнародного приватного права, якщо вона є стороною у правовідносинах, в яких з іншого боку виступає іноземна юридична особа.

"З точки зору міжнародного права подібні угоди або норми таких нормативних актів звужують суверенітет держави та повинні трактуватися як нікчемні".

Я навчався в європейських університетах і Гарварді, читав "Британіку" не лише на ніч і можу з упевненістю заявляти, що формула експортного кредитування, за якою планується реалізація проекту "Повітряний експрес", не є чимось унікальним.

Вона отримала широке розповсюдження в інших країнах світу, в тому числі країнах ЄС, задовго до того, як взагалі з’явилася ідея "Повітряного експресу".

"У проекті № 9649 мова йде про "Національний проект "Повітряний експрес", затверджений Кабміном як "національна програма". Але в Україні не існує юридичного терміну "національна програма", але є "державна цільова програма", затверджена у спосіб, передбачений законом "Про державні цільові програми" №1621.

Між іншим, зараз не існує "Національного проекту "Повітряний експрес", затвердженого Кабміном як національна програма. Немає як класу. Але в проекті закону №9649 посилання на такий проект є. Отже, логіка Кабміну проста: нехай спочатку Рада надасть податкові пільги, а ми їх справедливо "розпиляємо". Звичайно, що між собою, "красавами" (жодних заздрощів)".

Статус "Національного проекту" чітко врегульований урядом України окремим положенням про Національні проекти, а також визначений перелік "Національних проектів", який закріплений постановою КМУ від 8 грудня 2010 №1256.

"Повітряний експрес" набув статусу "національного" згідно з рішенням Комітету з економічних реформ від 25 серпня 2010 року та внесений до переліку "національних проектів".

"Національні проекти" України - це принципово новий механізм державного управління. Проектний принцип адміністрування процесів чітко визначений авторитетним Project Management Institute і передбачає досягнення чітких цілей з конкретними термінами та ресурсами.

Сама ідея Національних проектів - це принципова альтернатива державним цільовим програмам, яка передбачає залучення приватних коштів, а не витрачання бюджетних ресурсів!

Голова Державного агентства з інвестицій та управління національними проектами України Владислав Каськів. Фото investukraine.com

"Ну то й що, треба просто поміняти назву, - можете заперечити. Але саме в подробицях назви і криється диявол. Дивіться, ця програма явно впливає на доходи та видатки бюджету - надаються податкові пільги, застосовуються особливі правила відшкодування ПДВ".

Справа і в назві, і в суті!

Як можна брати податки з того, чого ще немає в принципі? Для будь-якого економіста очевидним є те, що податкові стимули є ефективним інструментом для залучення інвестицій в усьому світі. Особливо у стратегічних секторах, які народжують нові індустрії.

Податкові стимули дозволять побудувати "Повітряний експрес" без бюджетного фінансування. А функціонування проекту збільшить надходження до бюджету, створить робочі місця та оживить економічні ланцюги у цілій низці галузей.

"Програма має всі ознаки "загальнодержавної", яка згідно із статтею 4 зазначеного закону має не тільки затверджуватися лише Радою, а не Кабміном, але й - увага! - "враховуватися під час складення проекту Державного бюджету на відповідний рік" та включатися до Переліку державних цільових програм, які планується виконати у відповідному році".

Здійснення "Національних проектів" регулюється системою окремих актів президента і уряду, оскільки передбачає принципово новий, "проектний", підхід в управлінні.

Це Указ президента, доручення президента "Щодо прискорення реалізації національних проектів, визначення нових пріоритетів і розширення переліку національних проектів з урахуванням актуальних завдань з відновлення економічного зростання та модернізації економіки держави" від 22 березня 2012 року, постанов Кабміну від 8 грудня 2010 року, від 27 квітня 2011 року та від 19 вересня 2011 року.

Це також передбачено указами президента про Національний план дій на 2011-2012 роки. На виконання указу вже розроблено проект закону "Про національні проекти", який проходить належну процедуру погодження для розгляду Верховною радою України.

"Сутність проекту №9649 роз’яснював з трибуни нардепам навіть не міністр, а другорядний чиновник. Без хвилювання він розповів, що за проектом "Повітряного експресу" необхідно надати податкові пільги обраним комерційним компаніям. Для відповіді на питання, а хто вони такі, часу в чиновника не було, бо Литвин заперечив".

Можливо таке застереження виникло у зв'язку з тим, що автор статті просто не володів інформацією, яка вже майже рік є у публічному доступі та багаторазово оприлюднювалася різними ЗМІ з моменту прес-конференції щодо реалізації Національного проекту "Повітряний експрес", яка відбулася 28 грудня 2012 року в Київській області.

Отже, замовником проекту є Державне підприємство "Дирекція з будівництва та управління національного проекту "Повітряний експрес" та інших інфраструктурних об'єктів Київського регіону", а Генеральним підрядником будівництва - "Китайська національна корпорація машинної індустрії та генеральних підрядів".

Будівництво здійснюється винятково за рахунок позабюджетних коштів Ексімбанку Китаю.

"P.S. Виникає питання, чому така "національна" програма не передбачає спорудження аналогічного залізничного сполучення від центра Донецька, Львова, Одеси, Харкова, інших міст України, що мають аеропорти, розташовані за їхніми межами? Отже, така програма не може вважатися "національною", а є регіональною за законом №1621 з відповідною зміною джерел її фінансування".

Переконаний, що після успіху реалізації проекту "Повітряний експрес" в столиці такі проекти будуть реалізовані і в інших містах України за моделлю залучення приватних інвесторів та з проектним принципом управління.

Економічна правда. "Наскільки, на ваш погляд, законопроект №9649 відповідає Конституції і принципам податкового законодавства, зокрема, щодо захисту конкуренції та рівності платників податків перед законом?".

Гусєв. Законопроект №9649 повністю відповідає статті 92 Конституції, згідно з якою винятково законами України встановлюється система оподаткування, і статті 30 Податкового кодексу в частині застосування податкових пільг. Про це свідчить і висновок Головного науково-експертного управління.

ЕП. "Чи вважаєте ви прийнятним надавати податкові пільги на підставі якихось угод, укладених з господарюючими суб'єктами інших країн?".

Гусєв. Це не тільки допустимо, а й необхідно, коли мова іде про інститут іноземного інвестування в реальний сектор економіки, саме через призму міжнародного публічного і приватного права. При цьому принцип нейтральності оподаткування щодо форм або методів економічної діяльності не суперечить регулюючій функції податків.

Терьохін. Проект "Повітряного експресу" є корупційним в абсолюті.

Гусєв. Мені як економісту за освітою і за фахом складно коментувати передвиборні політичні статті, а не фахові дискусії навколо окремих проектів розвитку країни.

Всіх, хто має бажання, запрошуємо на чергове публічне обговорення початку практичного етапу реалізації НП "Повітряний експрес", що відбудеться у вересні.

P.S. Поки я писав ці коментарі, стало відомо, що законопроект прийнято в цілому, і я сподіваюсь, що вже через кілька років всі українці, які подорожують літаками з Борисполя, зможуть оцінити цей внесок парламентарів у розвиток інфраструктури країни.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: