"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

Паливний парадокс

Паливний парадокс

Якщо ціна на нафту протримається на такому рівні принаймні десять днів, то акцизний податок в Україні може зрости на 60,5 євро за тонну або на 31%. А це дасть близько 60 копійок росту на літрі пального в роздробі.
Вівторок, 5 червня 2012, 13:43
Юрій Огірчук, аналітик ринку пального

Під кінець минулого тижня вітчизняний паливний ринок опинився на порозі виникнення парадоксальної ситуації.

З одного боку, уряд та Антимонопольний комітет і далі вимагають від трейдерів зниження цін на бензин та дизпальне у роздрібних мережах. Останні погоджуються із справедливістю вимог державних мужів і йдуть на відповідні поступки.

З іншого боку, європейські котирування на нафту б’ють майже півторарічні рекорди зниження. А це, згідно з вимогами закону про запровадження плаваючих ставок акцизів на бензин та дизпальне, загрожує суттєвим підвищенням податкового навантаження і, відповідно, - зростанням цін на нафтопродукти в Україні.

Більшість українських друкованих та електронних ЗМІ минулого тижня, посилаючись на Експертно-аналітичну групу з питань функціонування ринку нафти і нафтопродуктів та розвитку нафтопереробної галузі при Кабміні - ЕАГ, відрапортували, що у найближчі дні літр бензину в країні подешевшає на 20 копійок.

Реклама:

Зокрема, йшлося про те, що відповідно до домовленостей з основними операторами ринку нафтопродуктів, протягом тижня ціни на бензин повинні знизитися у два етапи: на 10 копійок за літр з 29 травня і на стільки ж - з 4 червня.

Договірні сторони констатували триваюче зниження цін на світлі нафтопродукти на європейських ринках, наявність достатнього запасу нафтопродуктів в Україні та істотне зниження цін на імпортоване пальне протягом останніх місяців.

Як кажуть джерела, попередньо представники уряду в ЕАГ наполягали на зниженні з 29 травня цін на 40-50 копійок, але в результаті дискусії з нафтотрейдерами було ухвалено рішення про поетапне зниження саме на 20 копійок.

Таке компромісне рішення пояснюється передусім тим, що учасники ринку все ще побоюються можливого виникнення ускладнень із стабільністю поставок нафтопродуктів з Білорусі через часткову переорієнтацію вагомих об’ємів пального до Росії, де почали рости ціни, і, відповідно, цей ринок став більш привабливим.

Однак варто згадати й те, що ще недавно у Міненерговуглепромі говорили про необхідність зниження ціни на бензин на 60 копійок за літр, а на дизпальне - на 30 копійок. Для цього були всі передумови, адже у першій половині травня ціна на сиру нафту на європейському ринку знизилася на 9,2% до 108,22 долара за барель.

Спостерігалося також падіння цін на нафтопродукти в Європі: на бензин А-95 - на 7,9%, на дизельне пальне - на 3,4%.

Як відомо, на початку квітня міністр енергетики й вугільної промисловості Юрій Бойко заявляв, що уряд розраховує знизити роздрібні ціни на бензин А-95 до 10,5 гривні за літр і втримувати їх на цьому рівні.

Вже червень, а середня роздрібна ціна на А-95-й, за даними НТЦ "Псіхея", становить 11,14 гривні за літр, знизившись з початку травня всього на 9 копійок за літр.

Низькооктановий А-80 торгується в середньому по 10,27 гривні за літр, що на 0,51% дешевше, ніж тиждень тому. На 0,49% подешевшав на українських заправках бензин А-92, середня ринкова ціна якого становить 10,76 гривні. Дизпальне впало в ціні за останні сім днів на 0,32% до 10,04 гривні., скраплений газ - на 1,04% до 6,51 гривні.

З огляду на таке повільне зниження вітчизняними роздрібними операторами минулого понеділка Антимонопольний комітет рекомендував учасникам ринку знизити ціни на бензин марки А-95 до "конкурентного рівня" у стислий термін.

Проте в комітеті не вказали рівні, до яких повинні прагнути трейдери. Мабуть, малися на увазі ті ж 10,5 гривні за літр, озвучені раніше профільним міністром.

У комітеті впевнені, що нині нема об'єктивних підстав для зростання цін або навіть утримання їх на існуючому рівні. Як аргумент наводяться наступні дані.

З 3 квітня до 10 травня ціни на сиру нафту знизилися на 12%, показники Platts зменшилися на 18,8%, тоді як ціни на АЗС у цих операторів в середньому зросли на 3%. Для належного реагування рітейлерам дано два тижні.

Все б було добре, але сплутати карти на ринку пального може низхідна динаміка котирувань ф’ючерсів на біржі у Лондоні. Так, котирування нафти Brent у минулу п’ятницю вперше з початку лютого 2011 року впали нижче за 98 доларів за барель.

Якщо ціна протримається на такому рівні принаймні десять днів, то акцизний податок в Україні може зрости на 60,5 євро за тонну або на 31%. А це дасть близько 60 копійок росту на літрі пального в роздробі.

Тож при закріпленні цін на нафту в Європі нижче позначки 105 доларів за барель можна і не дочекатися суттєвого зниження вартості пального на АЗС. Навіть більше - замість зниження цін може відбутися їх зростання.

*******************************

Disclaimer

Колонка є видом матеріалу, який відображає точку зору окремо взятого автора на окремо взяту тему. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди"  та "Української правди" може не співпадати з точкою зору автору. Редакція не несе відповідальності за достовірність та тлумачення приведеної інформації, і виконує виключно роль носія.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама:
Підпишіться на наші повідомлення!