Європротокол: поки що легше "на місці"

Європротокол: поки що легше "на місці"

Страхова компанія в першу чергу створюється з метою отримання прибутку. Якщо будуть підстави не виплачувати кошти, скоріш за все, вона скористується такою можливістю. А враховуючи досвід росіян, незнання або недотримання водіями правил оформлення європротоколів надавало страховим компаніям достатньо підстав відмовляти у здійсненні виплат.
Четвер, 22 грудня 2011, 22:13
Євген Соловйов, адвокат ЮФ «Ілляшев та Партнери»

19 вересня 2011 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дорожньо-транспортних пригод та виплати страхового відшкодування». Розглянемо, що ж змінилося для українських водіїв в зв`язку з такими змінами.

Враховуючи досвід країн Європи, введено спрощену систему оформлення незначних ДТП за спільним повідомленням водіїв (так званий «європротокол») з можливістю не викликати співробітників ДАІ.

Скористатись новелою зможуть далеко не всі автовласники. Обов`язковою передумовою є наявність у всіх учасників ДТП полісу обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності, відсутність травмованих (загиблих) людей, відсутність у водіїв ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння чи перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, а також згода учасників ДТП щодо її обставин, що передбачає визнання певним водієм своєї вини.

Є ще одна умова. У разі оформлення документів за європротоколом, розмір страхової виплати за шкоду, заподіяну майну потерпілих, не може перевищувати максимальних розмірів. Такі розміри затверджені Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг (Держфінпослуг) за поданням Моторно-транспортного страхового бюро України (МТСБУ). На 2011-2012 роки така максимальна сума виплат становить 10 тисяч гривень, з початку 2013 року вона буде збільшена до 25 тисяч гривень.

Зате є і очевидні переваги. В разі оформлення ДТП за євро протоколом, особи, винні у її скоєнні, звільняються від адміністративної відповідальності за порушення правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження транспортних засобів. У стандартному випадку, крім штрафу, це порушення передбачає можливість позбавлення права керування транспортними засобами на строк від 6 місяців до 1 року.

З однієї сторони, існує позитив від запровадження європротоколів. Більшість ДТП, особливо у великих містах, є незначними, і розмір збитків часто не перевищує 150 - 600 доларів США. За старою схемою, водію, з вини якого сталася ДТП, якщо сума збитків невелика, простіше порушити вимоги законодавства та розрахуватися з потерпілим «на місці» без виклику співробітників ДАІ. Причин робити це було декілька.

По-перше, в разі оформлення ДТП за участю ДАІ, в такого водія до вирішення судом справи про адміністративне правопорушення мають вилучити посвідчення водія. По-друге, існує ризик не відбутися одним штрафом в декілька сотень гривень – можуть взагалі позбавити права керування. По-третє, більшість страхових компаній передбачає в полісах розмір франшизи від 500 до 1000 гривень, і цю суму доведеться відшкодовувати потерпілому самому водію. За таких обставин в багатьох випадках водії, щорічно купуючи поліси, при настанні незначних ДТП ними не користуються і сплачують додаткові кошти з власної кишені.

З іншої сторони, хоча представники страхових компаній і стверджують, що ціна на поліси залишається незмінною, на мою думку, подорожчання є, навіть за умови, якщо тарифи змінюватись не будуть. До набрання чинності вказаних змін до закону існувало 3 типи полісів. Якщо коротко нагадати, то 1-й тип (це 1 автомобіль та будь-яка кількість водіїв), 2-й тип (це, навпаки, 1 водій та будь-яка кількість автомобілів) та 3-й тип (1 автомобіль та від 1 до 5 водіїв). Вартість полісу залежала від декількох факторів, одним з яких є водійський стаж (чим більше стаж – тим дешевше). Таким чином, громадяни в залежності від своїх особистих потреб (кількості автомобілів, кількості членів сім`ї, які ними користуються, їх стажу) могли обрати той тип полісу, який більше відповідає їх потребам і обійдеться дешевше.

Зараз залишився тільки один варіант, який раніше був 1-м типом. Конкретну ціну подорожчання вартості полісів в зв`язку зі скасуванням типів полісів визначити важко, проте, на мою думку, в цілому для більшості населення різниця буде 100-200 гривень, хоча можливі й інші варіанти.

Наприклад, особисто я використовую 2 автомобілі, мій водійський стаж більше 10 років, тому я ще до змін у законодавстві придбав поліс 2-го типу, за який сплатив з урахуванням знижки 5% «бонус-малус» (відсутність виплат за попередній період страхування) 995 гривень. Після закінчення дії цього полісу мені доведеться придбавати вже 2 окремих поліси, по одному на кожний автомобіль, знижка за стаж більше 10 років врахована не буде. Таким чином, мені доведеться заплатити щонайменше 2 тисячі гривень, а це мінімум в 2 рази дорожче.

Отже, є підстави, щоб складати євпротоколи. Але щодо прогнозів додаткового збільшення вартості полісів в зв`язку зі збільшенням звернень до страхових компаній я вважаю: якщо це навіть станеться, то не зараз. На мою думку, в 2011 році такі звернення якщо й були, то це лише поодинокі випадки. В 2012 році їх вже трохи побільшає, і далі з роками вони будуть зростати, але не в геометрічній прогресії.

Чинників цього багато. В першу чергу, на сьогоднішній день лише невелика кількість водіїв отримала бланки європротоколів. Другим чинником є невеликий розмір максимального відшкодування до 2013 року - 10 тисяч гривень.

Третім чинником є симбіоз відсутності практики з менталітетом та правовою необізнаністю у наших громадян. Дуже багато водіїв, навіть серед тієї невеликої кількості, хто вже отримав бланки, не знайомі з порядком дій. Вони не впевнені, що зможуть правильно скласти документи, які вони раніше ніколи не бачили. Водії не мають відповідного практичного досвіду, і тому спочатку віддадуть перевагу вже перевіреним методам – або розрахунок «на місці» без оформлення ДТП, або виклик ДАЇ та оформлення за вже звичною їм процедурою.

До того ж, не треба забувати, що страхова компанія в першу чергу створюється з метою отримання прибутку. Якщо будуть підстави не виплачувати кошти, скоріш за все, вона скористується такою можливістю. А враховуючи досвід росіян, незнання або недотримання водіями правил оформлення європротоколів надавало страховим компаніям достатньо підстав відмовляти у здійсненні виплат.

Слід також звернути увагу на те, що в Україні багато автомобілів придбані в кредит, а однією з умов надання банком кредиту є оформлення страховки КАСКО. Тим водіям, які мають таку страховку і у випадку ДТП захочуть нею скористатись, для відшкодування витрат на ремонт власного авто доведеться оформляти ДТП за старою схемою - крім випадків, коли їх договір страхування дозволяє цього не робити. Проте, звичайно це зовсім незначні випадки, наприклад, розбиття фар чи вітрового скла камінням.

Та й потерпілому при наявності в нього КАСКО іноді вигідніше ремонтувати своє авто саме використовуючи свою страховку, а не поліс винуватця. Наприклад, якщо його договір КАСКО передбачає відшкодування вартості деталей без врахування зносу, а автомобілю вже декілька років.

Такі невеликі, проте суттєві додаткові фактори, як наявність франшизи та витрати часу на спілкування зі страховою компанією, також ніхто не відміняв. Тому, з огляду на все вищевикладене, є підстави вважати, що найближчим часом самим простим варіантом відшкодувань збитків розміром до 500 доларів залишиться, як і раніше, розрахунок «на місці».

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

powered by lun.ua