"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

Коли очікувати змін?

Коли очікувати змін?

Законопроект ділить платників єдиного податку на чотири категорії. До першої належать фізособи, які не можуть використовувати у господарській діяльності найману працю. Розмір їх граничного доходу становить 150 мінімальних зарплат.
Четвер, 28 липня 2011, 10:25
Катерина Вознесенська, юрист ЮФ "Ілляшев та партнери"

Сьогодні існує нагальна потреба в реформуванні спрощеної системи оподаткування для забезпечення сприятливих умов розвитку малого бізнесу в Україні.

Причиною цього є недосконалість та невідповідність нормативної бази, що регулює застосування спрощеної системи оподаткування в Україні.

Так, граничний обсяг виручки від здійснення господарської діяльності, необхідний для реєстрації платником єдиного податку, не мінявся з 1998 року, після набрання чинності указу президента "Про спрощену систему оподаткування", незважаючи на постійний ріст цін, мінімальної зарплати - 45 гривень у 1998 році - та індексу інфляції.

Крім того, в законодавстві відсутнє чітке визначення, що саме належить до бази оподаткування єдиним податком, а це призводить до використання спрощеної системи оподаткування для мінімізації податкових платежів.

Реклама:

16 червня 2011 року парламент прийняв у першому читанні зміни до Податкового кодексу та інших законодавчих актів щодо спрощеної системи оподаткування. Згідно з перехідними положеннями проекту, поправки наберуть чинності 1 липня 2011 року.

Втім, незважаючи на те, що 4 липня 2011 року, за результатами розгляду даного проекту, комітет Верховної ради з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики рекомендував парламенту прийняти законопроект у другому читанні, у липні 2011 року вказаний проект прийнятий не був. Та й не дивно.

Так, згідно з приписами пункту 41.9 Податкового кодексу, одним з основних засад податкового законодавства є стабільність, яка полягає у тому, що зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніше, ніж за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки.

Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року. Таким чином, враховуючи, що в Україні бюджетний рік збігається з календарним, вважаю, що очікувати змін в ПК щодо спрощеної системи оподаткування слід не раніше, ніж у січні 2012 року.

До чого приведуть ці зміни?

Згідно з положеннями зазначеного проекту закону, платники єдиного податку поділяються на чотири категорії.

До першої категорії відносяться фізичні особи, які не можуть використовувати у господарській діяльності найману працю. Розмір їх граничного доходу становить 150 мінімальних зарплат на 1 січня звітного року.

Вони мають право займатися ремісничою діяльністю і роздрібним продажем товарів з торгівельних місць на ринках або наданням побутових послуг.

До другої категорії відносяться фізичні особи з правом наймати не більше десяти працівників та рівнем доходу 1 тисяча мінімальних зарплат.

За вказаним проектом, ці "спрощенці" мають право виробляти і продавати товари, надавати послуги платникам єдиного податку і населенню, крім посередницьких послуг з купівлі, продажу, оренди та оцінювання нерухомого майна і надання послуг у сфері страхування. Вони також можуть працювати у ресторанному господарстві.

Фізичні особи, які належать до третьої категорії платників єдиного податку, мають право займатись будь-якою не забороненою законами діяльністю, використовуючи працю найманих працівників - не більше десяти. При цьому граничний рівень доходу для третьої категорії становить 2 тисячі мінімальних зарплат.

Юридичні особи зможуть займатися будь-якою, крім забороненої для "спрощенців", діяльністю. Середня чисельність найманих працівників не повинна перебільшувати 50 осіб, а рівень доходу - перевищувати 5 тисяч мінімальних зарплат.

Таким чином, критерії, яким повинен відповідати платник єдиного податку відповідно до проекту закону, як і зараз, залежать від обсягу доходу та числа працівників.

До доходу включається вся сума, отримана від господарської діяльності, у готівковій і безготівковій формах, а також кредиторська заборгованість, за якою минув строк позовної давності, та безоплатно отримані товари, роботи і послуги.

Відповідно до законопроекту, датами збільшення доходу платника єдиного податку вважаються: дата надходження коштів на розрахунковий рахунок, дата списання кредиторської заборгованості і дата одержання безоплатних товарів, робіт і послуг.

Крім того, законопроект розширює коло обмежень стосовно видів діяльності, на які не поширюється спрощена система оподаткування.

Це, зокрема, фізичні і юридичні особи, які управляють підприємствами, продають предмети мистецтва, колекціонують антикваріат, організовують гастролі, надають послуги пошти і зв'язку.

Проект також ліквідував норму про 50-відсоткову доплату за кожного працівника для фізосіб - платників єдиного податку і дещо зменшив ставку єдиного податку.

Для фізосіб - суб'єктів підприємницької діяльності першої категорії ставка варіюється від 1% до 10% від мінімальної зарплати на 1 січня, для другої - від 2% до 20%.

Для фізосіб третьої категорії та юридичних осіб ставка податку становить 3% від бази оподаткування при сплаті ПДВ і 5% - при включенні ПДВ до складу єдиного податку.

Окрім того, проект визначає податкові наслідки при наданні робіт і послуг за договорами доручення, транспортного експедирування та агентськими договорами. Зазначається, що доходом слід вважати суму винагороди агента.

Проект звільняє платників єдиного податку від сплати наступних податків і зборів.

1. Податку на прибуток, крім авансового внеску при виплаті дивідендів.

2. Податку на доходи фізосіб в частині доходів, отриманих в результаті господарської діяльності.

3. ПДВ з поставки товарів і послуг з місцем поставки таких послуг на митній території України, окрім фізосіб третьої категорії та юридичних осіб, які надають послуги платникам ПДВ, або ті, які обрали ставку 3%. Імпортний ПДВ платять всі платники.

4. Земельного податку, але лише за ділянки, які використовуються у власній підприємницькій діяльності.

5. Збору за провадження деяких видів підприємницької діяльності.

6. Збору за розвиток виноградарства, садівництва та хмелярства.

7. Плати за користування надрами, туристичного збору.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама:
Підпишіться на наші повідомлення!