GR по-українськи

GR по-українськи

Навіть зараз в Україні ототожнюють поняття GR і лобізму. Існують дві основні хибні думки: GR - невід'ємна частина лобізму і GR - це інша назва лобізму.
Середа, 12 січня 2011, 10:08
Іван Парух, Керівник відділу корпоративних питань та координації регуляторного забезпечення ІК Phoenix Capital

В Україну мода на GR-менеджерів - спеціалістів із зв'язків з органами влади - прийшла на початку тисячоліття через представництва потужних західних транснаціональних компаній. Саме вони першими почали вводити такі посади.

Однак навіть зараз в Україні ототожнюють поняття GR і лобізму. Існують дві основні хибні думки: GR - невід'ємна частина лобізму і GR - це інша назва лобізму.

Насправді лобізм - це певна технологія роботи з органами влади, а GR - це управлінська функція. І саме через лобізм, PR, корпоративну соціальну відповідальність або державно-приватне партнерство можуть досягатися цілі GR-стратегії компанії.

На жаль, в цілому розвиток GR в Україні відстає навіть від загальних тенденцій розвитку корпоративного управління. Тільки у деяких компаніях є відповідні відділи чи хоча б топ-менеджер, який контролює питання GR.

Формально за ці відносини зазвичай відповідає директор із зовнішніх зв'язків, але головне, що сама діяльність може розпорошуватися по різних функціональних підрозділах залежно від завдань, функцій та існуючих особистих контактів.

Як правило, процес формування відповідальних за GR-підрозділи у вітчизняних компаніях відбувається досить хаотично. Причиною цього є низка факторів.

1. Нерозуміння власниками великого та середнього бізнесу ролі і функцій GR.

2. Відсутність відповідних навчальних та МВА-програм у вузах і бізнес-школах.

3. Незадовільне інформаційне супроводження популяризації GR в Україні.

4. Закритість і непрозорість у діяльності центральних і місцевих органів влади.

Разом з тим, почалося формування законодавчого поля для розвитку GR. У 2010 році прийнято закон про державно-приватне партнерство. Фахівці GR також сподіваються на швидке прийняття нового антикорупційного законодавства.

Крім того, невдовзі Верховна рада розглядатиме проекти законів про доступ до публічної інформації та про регулювання лобістської діяльності. Їх прийняття сприятиме активнішому розвитку GR в Україні.

Потужним імпульсом для формування цього сегмента може стати започаткована у 2010 році адміністративна реформа, одна з цілей якої - створення прозорої системи управління органами державної влади.

Зараз саме час об'єднати зусилля бізнесу і держави для формування цивілізованого ринку GR-послуг. На першому етапі необхідна інституалізація професії "GR-спеціаліст", адже сьогодні відсутні єдині стандарти цього фаху, кваліфікаційні характеристики і типові посадові інструкції.

Крім того, необхідно створити громадську організацію, спілку чи асоціацію, яка об'єднувала би GR-спеціалістів та компанії, які надають GR-послуги.

Створення інформаційного простору для обміну думками між спеціалістами для просування цивілізованих GR-технологій у корпоративну політику сприятиме зменшенню корупційної складової у політиці взаємодії між владою та бізнесом.

У Росії, наприклад, вже відкрита кафедра теорії та практики відносин бізнесу і влади у Вищій школі економіки та кілька років діють відповідні МВА-програми у бізнес-школах. Створенні комітети з відносин з органами влади при Асоціації менеджерів Росії і Російській асоціації із зв'язків з громадськістю.

Також відбуваються щорічні GR-конгреси, публікуються рейтинги GR-менеджерів. В Україні незабаром теж з'являться повноцінні навчальні дисципліни та курси.

Звичайно, вплив держави на економічні та бізнес-процеси у Європі, Росії та Україні має свої особливості, але основна проблема у тому, що сфера GR в Україні поки закрита та нерозвинута, тому неминучий дефіцит інформації для реальних кейсів.

Заповнити інформаційний вакуум у сфері GR якраз і може організація, яка буде об'єднувати спеціалістів з роботи з органами влади. Ця стаття - як заклик: давайте об'єднуватися, щоб спільними зусиллями вибудовувати систему ефективної взаємодії бізнесу з органами державної влади.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

powered by lun.ua
Підпишіться на наші повідомлення!