Експеримент для IT?

Експеримент для IT?

Збереглася і надто висока адміністративна складова. Так, перелік учасників експерименту повинен затверджувати уряд, що не додасть процесу прозорості.
Середа, 29 грудня 2010, 17:40
Едуард Рубін, директор Telesens International ltd

Українська IT-індустрія на роздоріжжі: у фахових колах і уряді жваво обговорюються моделі розвитку галузі, яка була б конкурентною на світовому ринку.

Події навколо Податкового кодексу сколихнули середовище українських "айтішників". Стало очевидно, що надалі ставити благополуччя сектора залежно від збереження в Україні фіксованої системи оподаткування не можна.

Всі розуміють: завдяки своїй специфіці - високій питомій вазі оплати праці в обсязі витрат - в умовах загальної системи оподаткування галузь не зможе утримувати набрані темпи розвитку і швидко втратить конкурентоспроможність у світі.

Таким чином, постало питання про необхідність створення спеціального закону, який би регулював діяльність національної IT-індустрії. Наразі є, як мінімум, два пакети: ідеї сформували IT-комітет Європейської бізнес-асоціації і асоціація "ІТ України".

Реклама:

Остання розробила проект закону "Про економічний експеримент щодо створення сприятливих умов для розвитку в Україні індустрії програмної продукції".

До честі колег з "ІТ України", вони готують проект відкрито, залучаючи до його обговорення не тільки учасників самої асоціації. Відтак початковий варіант, який викликав чимало нарікань, вже вдалося привести в більш-менш прийнятний вигляд.

Втім, деякі положення законопроекту все-таки викликають заперечення. Одна з головних пасток для IT-бізнесу криється вже у назві документа: поняття "економічний експеримент" вказує на тимчасовий характер закону.

Його рамки пропонується обмежити 2011-2015 роками, тоді як бізнесу для нормального розвитку потрібні зрозумілі правила гри на тривалу перспективу. Визначеність на кілька років - теж непогано, але загалом це гальмуватиме інвестиції.

Тимчасовий характер закону не дозволить IT-бізнесу розраховувати на залучення великих партнерів. Серйозні гравці волітимуть почекати: для них кілька років - не той термін, заради якого варто йти на ризик вкладень у нестабільну економіку.

Крім того, наявність експерименту припускає, що хтось повинен стежити за його результатами. Відповідно, автори проекту пропонують створити бюрократичну надбудову - спеціальну координаційну раду, до якої увійдуть не тільки представники галузі, а й народні депутати, представники низки міністерств і відомств.

Цей орган, за задумом авторів, повинен отримати широкі повноваження, і не тільки щодо моніторингу результатів експерименту. Проект передбачає створення фонду розвитку освіти і науки, який буде поповнюватися за рахунок прибутку IT-компаній. Стимул вкладати у нього гроші - звільнення суми внесків від податку на прибуток.

Якщо у першій редакції закладався корупційний механізм - від оподаткування звільнялася лише та частина прибутку, яка перераховувалася до фонду, а його коштами керувала координаційна рада, то тепер учасники матимуть вибір.

Вони можуть самі фінансувати, наприклад, вузи, і сума цих внесків теж буде звільнена від податку на прибуток. Крім того, коштами фонду повинна керувати наукова рада саморегулюючої організації, чиї учасники є суб'єктами експерименту.

Передбачається, що саме наукова рада на конкурсній основі буде відбирати для фінансової підтримки перспективні наукові проекти. Однак рудиментарна норма про необхідність узгодження проектів з координаційною радою у проекті збереглася.

Збереглася і надто висока адміністративна складова. Так, перелік учасників експерименту повинен затверджувати уряд, що не додасть процесу прозорості.

На щастя, в ході обговорення вдалося відхилити норму про винятковий пріоритет на участь в експерименті членів асоціації "ІТ України", що звело би нанівець роль інших галузевих громадських об'єднань, створило на ринку нерівні правила гри, призвело би до зникнення конкуренції і неминучого застою у галузі.

Зараз настає момент, коли ми не маємо права на помилку. Якщо вже говорити про спеціальний закон для IT, то він повинен бути бездоганним і вивіреним до коми.

Є два шляхи: або остаточно "вичистити" пропонований асоціацією "ІТ України" проект закону від підозрілих рудиментів, відмовившись від експериментального характеру документа, або розробити новий проект, який забезпечить інвестиційну привабливість галузі і підтримає її високу конкурентоспроможність у світі.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: