Контрабанда та інвестиційний клімат

Контрабанда та інвестиційний клімат

"Здається, Азаров і Тігіпко живуть, наче в космосі. Контрабанда на мільйони гривень надходить в Україну і продається на "7-му кілометрі", на ринку "Барабашово", на інших великих ринках".
Четвер, 30 вересня 2010, 16:11
Юрій Глухов, uriy-gluhov.blogspot.com, для ЕП

Український уряд продовжує видавати бажане за дійсне, розповідаючи про поліпшення інвестиційного клімату, створення умов для чесної конкуренції та непримиренну боротьбу з корупцією.

Приміром, виступаючи днями на Міжнародному інвестиційному форумі у Донецьку, перший віце-прем'єр Андрій Клюєв заявив, що в Україні склався найбільш сприятливий інвестиційний клімат за всі роки незалежності.

"Цього року у нас з'явився основний чинник, який впливає на інвестиційний клімат в країні - стабільність. І, перш за все, це політична стабільність. Вона з'явилася після того, як була повністю побудована вертикаль влади", - доповів він на форумі.

За словами чиновника, в України з'явився шанс вийти з розряду країн з низьким рівнем економіки. При цьому він згадав про старе - активну роботу у Донецьку вільної економічної зони - і пообіцяв створити такі механізми по всій країні.

Реклама:

Зовсім іншої думки про діяльність нинішнього уряду незалежні експерти, зокрема європейські бізнесмени. Днями негативний вердикт про зміни в інвестиційному кліматі України 2010 року винесла Європейська бізнес-асоціація - ЕВА.

Оприлюднений нею індекс інвестиційної привабливості показав погіршення оцінок бізнесом інвестиційного клімату України. За підсумками третього кварталу, цей показник знизився до 3,2 бала за 5-бальною шкалою.

Індекс розраховується на підставі опитування менеджерів 750 європейських компаній і проводиться щоквартально з початку кризи. Попередні три дослідження EBA демонстрували покращення інвестиційного клімату. Відповідний показник досяг максимального рівня у другому кварталі 2010 року - 3,25 бала.

Як розповіла виконавчий директор EBA Ганна Дерев'янко, зниження оцінок викликано тривалим очікуванням інвесторами анонсованих владою реформ. "Крім прогресу щодо відшкодування ПДВ, інші проблеми не вирішуються ", - підкреслила вона.

З висновками ЕВА збігаються недавні оцінки Світового економічного форуму - WEF. Згідно з ними, за рейтингом світової конкурентоспроможності Україна посіла 89 місце, погіршивши за рік свою позицію на сім пунктів.

Один з ключових показників індексу ЕВА - оцінка поточного інвестиційного клімату - знизився за підсумками третього кварталу 2010 року з 3,8 до 3,6 бала. З 3,4 до 3,2 бала також впала оцінка інвестиційного клімату у найближчій перспективі.

"Позитивом для інвесторів є відновлення співпраці з МВФ і продовження переговорів про асоціацію з ЄС. Однак ми не бачимо поліпшення бізнес-середовища, а проект Податкового кодексу навіть здатний ускладнити процедуру сплати податків", - пояснив президент EBA, голова представництва Telenor Group в Україні Тронд Мое.

При цьому найбільші проблеми члени асоціації бачать у митній політиці України - на це поскаржилися 73% респондентів, і в існуванні торгових бар'єрів - 66%.

Справді, робота українських митників далеко не ідеальна, про що, наприклад, свідчить блокування митниками роботи одеських портів упродовж останніх місяців.

Нещодавно прем'єр-міністр Микола Азаров під час відвідин Одеси навіть намагався особисто виправити ситуацію, зажадавши скоротити середній термін митного оформлення вантажів до двох годин. Марно - ситуація у портах знову загострилася.

Контейнери з портів знову майже не вивозяться. Тільки за вересень транспортники нарахували збитків від простоїв на 300 мільйонів гривень і готуються до страйку.

"Кількість контейнерів, які відправляються на спеціальний догляд, становить 67% для транзитних і 95% для імпортних. Норма - не більше 10% і 70% відповідно", - розповів заступник начальника Одеського морського торгівельного порту Юрій Васьков.

За словами брокерів, контейнери оформляються по 56 годин. "За цей час з порту виїздило не більше 25-30 автомобілів на добу, тоді як раніше - близько однієї тисячі", - заявив член правління Союзу перевізників півдня України Олександр Захаров.

Митники свої особливі зусилля пояснюють "указами зверху" - розпорядженнями покращити боротьбу з контрабандою, проте така мотивація транспортникам здається непереконливою. Підґрунтям жорстких дій митних служб жертви їхньої пильної уваги вважають спроби виконати план з перерахування платежів до бюджету.

При цьому контрабанда продовжує проходити через порти у величезних масштабах. У зв'язку з цим глава парламентського комітету з питань національної безпеки і оборони Анатолій Гриценко навіть закликав членів уряду "спуститися на землю і жити реальним життям, а не оголошувати якісь декларативні концепції та програми".

"Мені часто здається, що Азаров і Тігіпко живуть, наче в космосі, в якійсь іншій галактиці. Контрабанда на мільйони гривень кожен день надходить в Україну і реалізується на "7-му кілометрі" і ринку в Одесі, на ринку "Барабашово" у Харкові, на багатьох інших великих ринках України", - зазначив депутат.

На його думку, у підсумку українці створюють робочі місця в інших державах, а українські підприємства стають неконкурентними і знищуються.

"На цьому тлі бажання закласти до законодавства якісь економічні стимули перекреслюється паралельними тіньовими потоками і контрабандою, яка, очевидно, прикривається високими чинами", - припустив Гриценко.

Він переконаний, що і Азаров, і Тігіпко добре поінформовані про ситуацію на митниці, у податковій адміністрації та податковій міліції.

"Вони знають усі тіньові механізми, і якщо вони оцінять, скільки втрачає країна через контрабанду, махінації з ПДВ, хабарництво при адмініструванні податків, вони швидко зрозуміють, що "7-й кілометр" і "Барабашово" мають набагато більший вплив на економіку України, ніж будь-які кредити МВФ", - підкреслив депутат.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: