"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

Кінець соціальних ілюзій

Кінець соціальних ілюзій

Працюючі пенсіонери, розмір пенсії яких перевищує величину зарплати, аби не втратити пенсії, покинуть роботу і звільнять місце новому поколінню. Може, це шанс для оновлення України?
Четвер, 1 квітня 2010, 16:37
Юрій Шпак, економіст

Взявши кавалерійським наскоком владу, "професійна команда" нового Кабміну опинилися наодинці з економічними проблемами і головне - з порожньою казною.

Можна довго нарікати на "злочинний режим" попередників, але грошей від цього не додасться. Втім, уряд так просто не здається і виявляє усі свої непересічні здібності у здійсненні неможливого, особливо коли не сьогодні-завтра суворий інспектор МВФ відмовить в останньому шансі на спасіння.

Якщо уряд Юлії Тимошенко послідовно трусив дрібних і не дуже підприємців, то уряд Миколи Азарова підійшов до питання системно, немов би скориставшись рекомендаціями "Економічної правди". Він вдарив по тих, хто не може сховатися у тінь і позбавлений можливості отримувати зарплату в конвертах, - по пенсіонерах.

Міністерство праці та соціальної політики підготувало і узгоджує у Мінфіні та Пенсійному фонді законопроект "Про внесення змін до деяких законів України". Редакції зазнав закон "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" і ще десяток актів, що регламентують спеціальні та відомчі пенсії.

Реклама:

Зміни передбачають наступне.

1. Збільшення тривалості страхового стажу для встановлення мінімального розміру пенсії та надбавки за понаднормовий стаж для чоловіків та жінок до 30 років.

2. Замороження розміру пенсій незалежно від перегляду прожиткового мінімуму працюючим пенсіонерам до їх звільнення з роботи.

3. Скасування перерахунку пенсій за вислугу років працюючим пенсіонерам до досягнення пенсійного віку.

4. Зниження розміру спеціальних пенсій для наближення їх до загальних норм.

5. Скасування призначення пенсій державним службовцям, науковцям, народним депутатам до досягнення загальновстановленого пенсійного віку.

6. Зменшення величини відсотків для обчислення пенсій державним службовцям, прокурорам, науковцям, народним депутатам, суддям при черговому збільшенні зарплати на 0,5 відсоткового пункту за кожний відсоток підвищення зарплати у порядку, визначеному урядом, але не менше 75-85% від суми заробітної плати.

7. Встановлення фіксованого розміру страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування для фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування, у розмірі не менше мінімального розміру страхового внеску за кожну особу.

Усі ці зміни матимуть вагомі соціально-економічні наслідки. Річ навіть не в тому, що пенсійний бюджет отримає розраховану урядом економію в 3,4 мільярда гривень при поточному дефіциті на рівні 34 мільярдів гривень, і не в тому, що цей закон спричинить соціальні протести.

В Україні нема великих запасів нафти, газу чи високоефективної економіки, тому країна об'єктивно не може "тягнути" чи не найширші у світі соціальні стандарти. Їх виконання, до речі, зупиняється кожен рік з черговим прийняттям держбюджету.

У 2001 році зупинено 25 соціальних законів, у 2002 році - 29, у 2003 році - 41, у 2004 році - 62, у 2005 році -19, у 2006 році - 52, у 2007 році -69, у 2008 році - 19 плюс зміни у 100 законів.

Суди завалені позовами українців, які наївно намагаються домогтися від уряду дотримання чинного соціального законодавства. Час позбавлятися ілюзій. Ми не могли зробити це самостійно, нам "допомогла" криза та єдиний фінансовий донор України - МВФ, напрацювання якого і були покладені в урядовий законопроект.

Після вимушених змін пенсійного законодавства в Україні відбудуться тектонічні зсуви у середній та вищій ланках управління державних установ, у закладах освіти, в армії та прокуратурі.

Багато працюючих пенсіонерів, величина пенсії яких, як правило, перевищує розмір зарплати, аби не втрати пенсійні виплати, покине роботу і звільнить місце наступному поколінню. Може, це шанс для оновлення України?

Зазначений законопроект може не потрапити у Верховну раду або буде суттєво відредагований. За нього не проголосує опозиція - навіщо полегшувати життя коаліції та втрачати електорат? Не проголосують і комуністи.

Шанси на прийняття закону низькі, але рано чи пізно ці зміни відбудуться, адже запас економічної міцності України давно вичерпано.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: