— Сьогодні у нас в гостях Олександр Громико, президент компанії Saturn. Олександре, як би ви себе представили?
— Я підприємець, волонтер і віднедавна президент Української асоціації виробників.
— Де ви народилися, хто ваші батьки, як вони вплинули на те, що сьогодні ви стали заможним українцем?
— Мама — вчителька початкових класів. Батько був геофізиком, а фактично він шукав нафту для олігархів. З його слів, це вони потім за пляшку коньяку викупили ті свердловини на півночі СРСР. Я народився в Сибіру, потім ми переїхали до Ташкенту, а згодом — до Душанбе. Хоча батько обіймав посаду геофізика, коли Союз розпався, ми мали тікати з Таджикистану, бо українцям і росіянам там стало небезпечно. Зараз батько вже покійний, сестра живе в Москві, мама в Брянську, а я ось тоді перебрався до Києва, пішов вчитися і почав займатися бізнесом. На жаль, у мене немає закінченої вищої освіти, у 90 роки треба було виживати.
— Скільки вам було років, коли ви приїхали до Києва?
— Усього 20. Я був молодий, енергійний, мені все було цікаво.
— І ви одразу вирішили, що в 20 років треба займатися бізнесом?
— Тато виховав мене з розумінням того, що я повинен зробити себе сам і не розраховувати на допомогу батьків. Грошей, справді, не було, потрібно було виживати. З гуртожитку я перейшов в квартиру, спочатку орендував, а згодом й купив. Торгівля на ринку дозволила мені заробити перші гроші — ми купували в оптовиків жуйки і снікерси та в роздріб продавали їх студентам. Було таке, що я і сам торгував в своєму кіоску.
— Ви задоволення від цього отримували, чи тільки гроші?
— Мені було дуже цікаво спілкуватися з людьми. Згодом ми почали продавати одяг та кульові опори до автомобілів, а потім зайнялися побутовою технікою. Мені ще не виповнилося 22, коли в 1996 році я відкрив фірму, щоб імпортувати ту техніку. На ній тоді ми заробляли більш-менш пристойні гроші і почали відвідувати виставки, зокрема в Москві. Там я познайомився з австрійцями, які поставляли недорогі електровироби для дому під маркою First. Потім виявилося, що вони були китайські. В них не було дистриб'ютора в Україні. У 1996 році машиною поїхали до Відня, відвідали офіс і там уклали пряму угоду. Це була моя перша подорож закордон — я подивився на австрійські супермаркети, зрозумів, наскільки наш ринок позаду, і тоді вже в голові склалося, як будемо будувати свою організацію.
— А як австрійці вам повірили?
— По-перше, на виставці мене відрекомендували мої друзі, які займалися дистрибуцією в Росії. По-друге, на момент створення компанії я вже встиг заробити на ринку деякий капітал, і за першу вантажівку з товаром ми заплатили левову частку грошей. Вантажівка коштувала 80 тисяч доларів, дуже багато на той момент. Якби щось не вигоріло або по дорозі товар вкрали, я б втратив абсолютно все і ще й був би винен. Тоді у мене не було тут навіть квартири — все вкладав у справу.
Все пройшло добре. Ми відкрили компанію, з'явилися перші наймані співробітники — комерційний директор, комірники, вантажники, орендований склад у Києві. Тоді ми ставили подвійну націнку і продавали спочатку на ринку, а потім у магазинах та з гордістю казали, що ми — розповсюджувачі з ексклюзивними правами на торгівлю в Україні. І люди нам повірили.
Через два роки за рекомендацією австрійських партнерів ми отримали дистриб'юторскі права на кілька інших марок електроніки з Німеччини. А на виставці в Берліні домовилися з Clatronic, що станемо їх дистриб'юторами, а згодом через них отримали ще один бренд.
— Важко було отримати право бути дистриб’ютором?
— Зараз дійсно важко отримати якийсь дистрибутив, бо все вже розподілили, ринок дуже щільний. А в 90 ці бренди взагалі не мали клієнтів в Україні, великій країні з величезним населенням. І ось приїжджаємо ми на виставку і кажемо, що готові стати розповсюджувачами їхніх марок, та укладаємо контракт. Спочатку вони боялися і вимагали передоплату, але потім навіть давали відстрочку платежів.
— Коли і як з'явилася торгова марка Saturn, ваш флагманський бренд?
— У кризу 1998 року маржа впала і ми мали знизити ціну. Було очевидно, що вся ця техніка робиться в Китаї на дешевих лініях, і також було зрозуміло, що австрійці з німцями роблять велику роботу і багато вкладають у виробництво. Але нам потрібно було знижувати витрати. Ми сказали їм, що хочемо створити власний бренд, і попросили нас профінансувати. Ми запевнили Clotronic і First, що не хочемо займати їхню нішу — просто плануємо зробити бренд трохи вищим за якістю і тільки в певному асортименті. У 1998 році я поїхав до Гонконгу, відвідав там виставку спеціалізованої побутової техніки, і там прийшло остаточне рішення.
— А чому така назва, Saturn?
— Я хотів, щоб вона звучала однаково всіма мовами і її було легко вимовляти. Нам була цікава не тільки Україна, але й інші ринки.
— А що ж з партнерами?
— Ідея створення належить мені. Сьогодні в Україні я головний акціонер, двигун і ідеолог просування Sаturn в інші країни. Чеський партнер фінансував ідею, а австрійський хотів, щоб ми продовжували продавати марку First у Австрії і був готовий нас фінансувати та допомагати із закупівлями Saturn. Ми вирішили замовляти цю продукцію на провідних фабриках, які давали б якість на рівні брендів першого класу — Philips, Tefal, Rowenta, Electrolux, — але щоб наша техніка виходила б за більш доступною ціною. Тоді ми вирішили зупиниться лише на побутових товарах, але з часом фокус розширився і на телевізори.
— Більшість українців боїться партнерства...
— Хтось вважає, що в бізнесі повинен бути один господар, і немає сенсу комусь надавати частку. Але є й ті, я серед них, які впевнені, що якщо разом з партнером можна отримати синергію розвитку, то в такі відносини треба йти. Якщо партнер просто вносить гроші, але участі не бере, він не потрібен — набагато простіше взяти кредит в банку. Гроші акціонера — найдорожчі. Власні гроші теж повинні вкладатися під відсоток, як кредит, і його ставка має бути вища за банківську, інакше який сенс? Наші партнери в Чехії, Австрії, Дубаї і Африці не тільки вкладаються фінансово, але і займаються продажами, збутом і організацією всього процесу в своїй країні. Якщо ж брати тільки гроші, тоді потрібно володіти високим мультиплікатором.
— Що це?
— Це оцінка бізнесу, що будується на загальному розумінні капіталізації бізнесу та його загальних оборотах, твоя доля ринку. Якщо ти вклав 100 доларів, а тобі дають за нього 500, капіталізація буде 5. Поки що я б не хотів продавати свій бізнес, бо хочу його розвивати, але якщо дадуть хороший мультиплікатор, чому б і ні?
— Тобто, не так важливо, що кредит в Україні дорогий?
— Відсотки, під які українські банки дають сьогодні кредити в гривнях, дуже високі. Але останні два роки ми виграємо — під 30-40% річних при такій інфляції вигідніше брати саме в гривнях. Та якщо інфляція зупиниться, 30% річних буде забагато, тим більше для виробництва, рентабельність якого значно менша.
— Ви продаєте обладнання в 50 країн світу, якщо не більше...
— Ми організували компанію в Еміратах разом з чеським партнером. Наша продукція є в Східній Європі, Центральній Азії та Африці. Там присутні і світові бренди, але завдяки нашим місцевим партнерам частка Saturn в цих країнах все одно досить висока. Якщо потенційний партнер добре знає місцевий ринок, вкладає гроші і займається менеджментом продажів, ми з радістю зайдемо на його ринок.
Є ще й просто дилери, які беруть продукцію і самі за неї відповідають: куди продали, як розставили. Один працює добре, а інший, наприклад, дуже слабенько. А ось коли ми працюємо з партнерами, то самі за все відповідаємо і бізнес йде краще.
— Чи можуть молоді українці сьогодні потрапити одразу у далекі країни. Ринок там вільний?
— Сьогодні, коли український експорт різко зменшився через проблеми з нашим східним сусідом, це питання особливо актуальне. Всі виробники і трейдингові компанії шукають інші ринки збуту. Українські товари потрапляють і в Африку, і в Південну Америку. Тому я б порекомендував дивитися на Східну Європу, ту ж саму Польщу, де висока лояльність до українського бізнесу, і африканські країни, бо там значно менша конкуренція. Так, в Африці вище ризики, але й прибутковість вища, і туди легше зайти.
Краще захоплювати невеликі країни, де нижче конкуренція і дійсно можна заробляти. Наші партнери в Чехії і Польщі хотіли зайти у Францію, але там дуже складний ринок — треба створювати склади, вкладати дуже великі гроші і давати величезні відстрочки магазинам з дуже маленькою маржею. До того ж китайці вже й самі живуть в Парижі та постачають товари в місцеві мережі.
— А що на коробочці Saturn написано? Made in….
— Із самого початку у нас було Made in China, ніхто цього не приховує і не приховував. До 2008 року поставки відбувалися через нашого чеського партнера — товар заходив через порти Гамбурга, а потім йшов частково в Україну, а частково в Росію і Білорусь.
Під час кризи в 2008 році ми прийняли рішення зробити товарні поставки територіально ближчими і працювати через порти Одеси — завозити не лише сезонний товар, але і всю продукцію, відкрити тут склади для Східної Європи, бо так дешевше. Нам було легше пережити 2009 рік, бо ми суттєво спростили логістику і переконали своїх партнерів, що поставки через Україну будуть більш правильними.
Тоді ж ми задалися питанням: а які товари з тих, що ми завозимо з Китаю, займають багато місця, і що вигідніше буде виробляти і збирати в Україні. Це були пральні машини. В Обухові ми зібрали перші телевізори, а в Каневі взяли виробничу площадку, де за часів СРСР випускалися пральні машини, і побудували там новий завод тих машин. Спочатку ми просто збирали — не розбиралися у виробництві, але добре знали, як продавати.
— Це був новий виклик?
— Багато хто не вірив, що ми зможемо виробляти товари і конкурувати з китайцями, але ми довели, що це нам під силу. Ми запросили китайського інженера, і він зробив нам абсолютно такий же завод пральних машин, як у них.
— Ви захоплюєтеся китайськими підприємцями і бізнесменами, так?
— Останні 18 років я часто буваю в Китаї. Китайське чудо тримається на трьох китах. Перший — політика держави, вона стала допомагати експортерам. Завдання їхнього уряду полягало в тому, щоб максимально сприяти розвитку орієнтованих на експорт підприємств, які відповідно створюють робочі місця. З’явилася державна кредитно-експортна агенція, яка почала фінансувати експортні підприємства. Сьогодні китайці дають відстрочки платежів фабрикам і навіть українським компаніям з чистою репутацією, і це сприяє розвитку торгівлі. Там також дуже дешеві кредити на розвиток виробництва, набагато дешевше, ніж в Україні. А експортерам ці гроші взагалі нічого не варті, тому що держава відшкодовує відсотки комерційним банкам.
Друге — самі китайці ... Ден Сяопін був маленькою людиною, яка змінила величезного монстра, Китай. І хоча правляча партія у них донині одна, комуністична, за ідеологією вона капіталістична. Виборів там немає, все вирішує верхівка, і тому там залишається авторитарний стиль управління. Проте коли приходить хороший лідер, навіть це не заважає. Але країни, що є одночасно і авторитарними, і економічно успішними, можна перелічити на пальцях.
— Ви казали, що, якщо б китайці прийшли в Україну, це було б фантастичним поштовхом для України.
— Після майдану 2014 року та підписання євроінтеграційних угод я прийняв рішення створити бізнес-асоціацію. Тоді вже була Європейська бізнес-асоціація, вона і зараз є і залишається одним з лідерів, до якої прислухаються наша влада і чиновники. А ми вирішили створити китайську бізнес-асоціацію. Будь-який інвестор повинен бути в пошані, йому завжди потрібно стелити червону доріжку, бо він створює робочі місця і вкладає в країну. Завдання чиновників — створити максимально сприятливі умови для того, щоб будь-яке підприємство розвивалося. Ми вирішили створити тут асоціацію, щоб "завестися" від китайців. Ідея була така: вони б побудували тут виробництва і через нашу євроінтеграційну угоду змогли б постачати товар в Європу через Україну.
— Це, здається, мінус 14%?
— То для телевізорів, але на побутову техніку менше, як і на товари, які ми успішно виробляємо в Каневі і продаємо в Європу. Зараз це не лише пральні машини. Шкодую, що ми не запустили цей бізнес раніше — вже були б дуже сильні в виробництві. Але захоплення трейдингом, розширення ринку збуту, вихід в Африку і багато чого іншого не дозволяло на тому зосередитися. Тепер ми робимо всю ставку на виробництво і розвиток, це план на п'ять років вперед. Я хочу, щоб на побутовій техніці, яка буде продаватися в Європі, Philips, Electolux і інших брендів, чи то блендер, чайник, тепловентилятор або холодильник, був надпис не Made in China, а Made in Ukraine.
— Більшість українців боїться конкуренції із Європейським союзом та вважає, що виконати стандарти Євросоюзу неможливо. Чи так все складно?
— Було зовсім нескладно отримати європейські сертифікати на техніку Saturn, яку виробляємо в Каневі. Зараз в нас є тепловентилятори і сушки для фруктів та ось запускаємо також електрочайники та м'ясорубки. В цьому році маємо велику програму.
—То ви такий собі китаєць в Україні?
— Так, тому ми і запросили китайців в 2014 році. А взагалі, до нас приїжджало дуже багато різних делегацій, готових відразу ж інвестувати і створювати виробництво, але ця складна ситуація на Сході їх зупиняла.
— Проте рівень довіри до вас був високий?
— Так, вони бачили, що у нас все це вже виходить. У кожній області бізнесу є свої власні асоціації — виробників меблів та електроніки, будівельників, які постачають матеріли з Китаю. Ми запросили їх до України та написали 10 пунктів, за якими про бізнес з китайським профілем в Україні можна мріяти. Один з цих пунктів для інвесторів і бізнесу — низька вартість витрат на зарплати. Коли ми починали виробництво в 2009 році, тут зарплати робітників у перерахунку дорівнювали 250 доларам, як і в Китаї. Сьогодні тут робітник отримує 3-5 тисяч гривень, це 150 доларів, а в Китаї зарплата зросла вдвічі — робітник отримує 500 доларів.
— Якщо робоча сила у нас дешева, може, європейці будуть заходити в Україну?
— Дешева робоча сила — один з пунктів, але не найважливіший. Фактор номер один — війна. Дуже важливо мати стабільне перемир'я, щоб не було жертв. Якщо немає гарячої стадії, в будь-якому випадку інвестор прийде. Проте є перешкоди, в яких ми самі винні. Ось недавно від нас поїхала делегація з Туреччини, яка була готова інвестувати у виробництво пічок 3 млн доларів, але вони не знали, як потім вивести прибуток, і все то через наші валютні обмеження.
— Надія є?
— Так. На останній зустрічі бізнесменів з Борисом Ложкіним я йому особисто поставив це питання, і мене також чув заступник глави НБУ Владислав Рашкован. Вони сказали, що зараз криза ніби як уже позаду, і вже час скасувати ці обмеження
— Всі українці дуже бояться пожежників та санстанції і думають, що з цим справитися просто неможливо. Як ви справляєтеся?
— Корупція також не сприяє заходу іноземних грошей. Для того турецького інвестора війна і корупція були одними з головних причин, які його зупинили. Ми навіть не можемо уявити, скільки сотень мільярдів доларів очікують нас у вигляді інвесторів. Це не дешеві кредити МВФ, це інвестиції, які потім розширюються. Ось в Грузії вже немає абсолютно ніяких "договорняків", там білий ринок і всі платять податки. За часи Саакашвілі у бізнесмена змінилося мислення, він каже: "Як я можу не сплачувати всі податки, якщо мої конкуренти платять?". І з точністю до навпаки у нас. Коли в Україні порядний бізнесмен веде бізнес, він каже: "Я не можу сплачувати всі податки з тієї простої причини, що мій конкурент взагалі їх не платить". Ми вважаємо, що наші конкуренти знаходяться в тіні, і цим самим виправдовуємо тінь, в якій сидимо.
— А ви?
— Ми захищаємо інтереси виробників, особливо тих, хто створює нові робочі місця і експортує в Європу. Ми експортуємо безмитно. Дуже приємно, коли привозиш продукцію в Польщу, Угорщину, Румунію, і там мито "ноль", а сертифікат коштує 1 євро. Його теж непросто отримати, якщо мати справу з повноцінним виробництвом, а не просто збіркою, але ми своїм прикладом показуємо, що це не аж так складно. Зараз у нас не китайська бізнес-асоціація, а українська асоціація виробників, куди ми також залучаємо китайців, в тому числі для того, щоб вони інвестували в Україну.
— Чим відрізняються інвестиції від кредитів? Як це просто пояснити?
— Кредит з чіткою процентною ставкою, який треба в будь-якому випадку повернути. Інвестиції — це гроші, які зайшли і залишаться. Якщо хтось збудував завод, купив і привіз обладнання, воно вже тут, його ось так просто уже не продаси і не забереш гроші. Якщо інвестор побажає звідси вийти, він може продати бізнес, але якщо буде продовжувати і побачить, що виробництву треба розростатися в Європу, він вкладе ще 20 мільйонів доларів і створить ще 1000 робочих місць.
— Тож асоціація, про яку ви зараз казали, може бути своєрідним порадником для початківців, для українських бізнесменів?
— Ми не займаємося стартапами, ми — асоціація виробників. Спочатку ми стали сильними в трейдингу і тільки тоді вирішили зайнятися виробництвом. А вже з 2014 року, після чергової революції, повірили, що Європа дійсно відкрила для нас двері і ми можемо постачати вже не тільки на український, але й на європейський ринок, і не просто товар, а продукцію Made in Ukraine. В асоціації ми знайомимо бізнесменів з банками, в тому числі іноземними, які ми й самі добре знаємо. Але для цього бізнесмен має відбутися, довести, що він вміє добре продавати.
— Тобто має бути щось у додачу до ідеї?
— Так. Ось у нас є кілька торгових компаній, з якими ми працюємо над створенням виробництв взуття і одягу. Існує думка, що потрібні колосальні вкладення та зусилля, щоб робити щось подібне в Україні, але ми намагаємося спростувати цей міф.
Виробництво будь-яких товарів, від меблів і побутової техніки до одягу, взуття і так далі, можна перенести з Китаю сюди. Найпростіший спосіб — познайомитися з потрібними китайцями і спільно з ними організувати це виробництво, але без китайських інвестицій. Ось сьогодні ми ведемо перемови з Європейським банком реконструкції та розвитку, вже купили в Черкасах завод на 50 тисяч квадратних метрів, розташований на 20 га землі, і в кінці цього року запускаємо завод холодильників. Вони будуть робитися із застосуванням найсучасніших технологій — з тонкою стінкою і кращою теплоізоляцією. Вони будуть енергоощадними, матимуть клас А +++ та відповідатимуть всім європейським вимогам, і тому ми відразу будемо експортувати їх в Європу. Сьогодні в СНД взагалі таких не виробляють.
— А як же ж родина? Вам часу на неї вистачає?
— В мене є дружина і троє дітей, 2 дівчинки і хлопчик. Ось щойно ми всі разом прилетіли з Дубаю. Сім'я відпочивала, а я проводив зустрічі зі своїми партнерами, в тому числі і з Єгипту — півдня займався справами, а півдня був з родиною. Моя дружина завжди із задоволенням їздить зі мною до Польщі та країн, де живуть наші східні партнери. Я завжди поєдную відпочинок та бізнес, намагаюся бути зразковим сім'янином і доглядати за дітьми.
— Україна - це країна можливостей чи втрачених надій?
— Я оптиміст і вірю, що Україна має дуже велике майбутнє. Серед моїх знайомих є ті, хто зібрав валізи, виїхав з сім'ями на Захід і намагається управляти бізнесом звідти. Але я так не хочу. Моя дружина з Донецька і теж не хоче звідси їхати. Для мене Київ — рідне місто, мені і моїм друзям, таким самим виробникам ця країна подобається. Ми патріоти і нікуди не збираємося, ну хіба що, якщо почнуть бомбити, і то, напевне, встанемо і будемо захищати свої власні будинки. Я впевнений, що здоровий глузд переможе і політики зможуть домовитися.
— Які три поради ви б дали українським бізнесменам?
— Перша — вірити в себе і не боятися. Тільки той, хто вірить в себе і йде вперед, досягає успіху. Якщо ти думаєш, що все погано, опускаєш руки, то й бізнес не піде. Друге — команда, яка буде вірити в тебе як в лідера і також йти вперед. Третя — "чуйка". Треба відчувати бізнес, розуміти, куди дме вітер, і на що сьогодні є попит.