Think first Small. Малый бизнес как спасательный жилет для экономики

Think first Small. Малый бизнес как спасательный жилет для экономики

Хотя процесс создания новых предприятий активизировался, продвигается он достаточно медленно. И главная проблема — не финансовая сторона.(Укр.)
Понедельник, 13 ноября 2017, 10:30
основательница образовательного центра для предпринимателей Startup Ukraine

Розвиток малого та середнього бізнесу повинен стати основою економіки України уже найближчі 10 років.

Хоча процес створення нових підприємств активізувався останнім часом, просувається він досить повільно через комплекс причин. Цікаво, що фінансова сторона питання   —  це не пріоритетна проблема для українців.

Більшість турбує, насамперед, державна нестабільність, невпевненість в успішності та рентабельності запуску бізнесу. В той же час, національна свідомість змінюється: українці починають розуміти, що можуть розраховувати тільки на себе, і тепер все частіше українці стають до лав підприємців.

Як доводить досвід сусідніх держав малий та середній бізнес дійсно може стати основою для економіки, забезпечити населення робочими місцями та позитивно впливати на бренд країни.

Реклама:

У 2010 році в Україні навіть був затверджений план заходів щодо впровадження принципів The Small Business Act for Europe, що є основою політики ЄС з питань малих та середніх підприємств. Цей акт містить у себе 10 принципів держполітики щодо МСП.

Серед принципів: створення середовища, де МСП може процвітати, а підприємництво винагороджуватися; можливість надавати другий шанс сумлінним підприємцям, що зіткнулися з проблемою банкрутства; заохочення та підтримувати доступ МСП до зростання на зовнішніх ринках тощо. Всі засади The Small Business Act for Europe спрямовані на формування сприятливого середовища для створення бізнесу.

За даними Держстату, малий та середній бізнес в Україні зараз займає 99% всього ринку. Цифра вражаюча, але фактично пуста: велика частина зареєстрованих підприємств недіючі, ще частина працює для реалізації потреб великих бізнес-структур.

Також не варто забувати про самозайнятих спеціалістів або фрілансерів. Крім того, існує проблема "не виживання" бізнесу. Молоді підприємці вперше стикаються із проблемами ринку та не можуть їх вирішити через брак досвіду.

Тож відсоток реальних діючих малих та середніх підприємств залишається невідомим. А  цифра у 99%, на жаль, є формальним підтвердженням формальної дії The Small Business Act for Europe.

Тож створення нових малих та середніх підприємств є актуальним питанням, яке потребує вирішення та уваги українців. Чому це так важливо?

Вже зараз аналітики прогнозують дефіцит робочої сили  у найближче десятиріччя через реформу освіти. Внаслідок цього податкове навантаження буде зростати на кожного працюючого українця у 2-3 рази.

Щоб уникнути цієї кризової ситуації, потрібно створювати нові підприємства малого та середнього бізнесу у рамках економіки країни: чим більше буде відкрито МСБ — тим на більші податкові відрахування зможе розраховувати держава у майбутньому.

Але щоб це відбулося, бізнеси повинні не тільки відкритися, але й зростати та мати міцні позиції на ринку. Тож зараз, як ніколи потрібна підтримка для МСБ у різних варіаціях: від спрощення процедури оформлення документів, до надання цінних знань з ведення бізнесу для молодих підприємців.

У міжнародному рейтингу легкості ведення бізнесу Doing Business 2018 Україна посіла 76 місце. Чи добре це?

Зараз наша країна займає свою сходинку в рейтингу між Бутаном і Киргизстаном. Для порівняння, Грузія на 9-му місці. У порівнянні з минулим роком наша країна піднялася в рейтингу на 4 пункти. Так, це невеликий прогрес, але він є, і ми всі повинні намагатися впливати на те, щоб в рейтингу 2019 наше місце було набагато вищим до топу.

За рахунок чого ми піднялись в рейтингу? Проривом цього року стало зростання на 105 пунктів по компоненту "отримання дозволів на будівництво", а також компонент оцінки "сплата податків", де ми піднялися на 41 пункт за зменшення та уніфікацію ставки єдиного соціального внеску.

Тож ринок для створення ведення підприємницької діяльності покращується. І якщо фінансова сторона — це інвестиції у майбутнє держави, то вже зараз, відкриваючі нові МСБ, українці можуть самостійно створювати для себе робочі місця.

Особливо це питання актуально у регіонах, де часто постає питання недостатньої кількості робочих місць для спеціалістів. На прикладі випускників центру освіти Startup Ukraine, підприємці, що створили бізнес, вже у перші роки існування бізнесу можуть створити від 3 до 70 робочих місць.

Зайнятість населення у МСБ впливає на якісне конкурентне середовище. Але в цьому питанні велику роль відіграє культура підприємництва в Україні, яка б включала загальноприйняті етичні засади ведення бізнесу та підприємницької діяльності, принципи конкурентних та партнерських відносин тощо.

На жаль, наразі не існує таких засад, що були б затверджені на держаному рівні. Але задля створення сприятливого середовища для діяльності МСБ, потрібно формувати спільноту підприємців, яка буде підтримувати один одного, створювати загальну думку спільноти малого та середнього бізнесу та доносити її державі.

Перший освітній центр для підприємців Startup Ukraine впродовж 5 років виховує нових бізнес-лідерів, враховуючи культуру ведення підприємницької діяльності.

Тож на прикладі спільноти випускників Startup Ukraine, ми можемо побачити зменшену модель відносин, яка може працювати у загальній спільноті українських підприємців: вони кооперуються задля партнерства у веденні бізнесу, підтримують один одного у маркетингових комунікаціях, обмінюються цінними контактами та досвідом.

Формування міцної бази МСБ — інвестиція у майбутнє економіки та формування бренду made in Ukraine на міжнародній арені.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: