"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

Євросоюз заборонив нафтопродукти з РФ: як це вдарить по доходах Кремля та що буде з цінами в Україні?

Євросоюз заборонив нафтопродукти з РФ: як це вдарить по доходах Кремля та що буде з цінами в Україні?

Що передбачає ембарго на нафтопродукти, як це вдарить по фінансових можливостях окупантів та як змінює ситуацію на українському ринку пального.
Понеділок, 6 лютого 2023, 15:30 -
getty images

Майже рік активних бойових дій в Україні знадобився європейським країнам, щоб максимально обмежити російський експорт вуглеводнів.

Спочатку санкції були запроваджені щодо сирої нафти, а 5 лютого черга дійшла до нафтопродуктів. Це одні з ключових рядків доходів у бюджеті РФ, які дозволяють Путіну фінансувати війну проти українців.

Ембарго не позбавить країну-агресора всіх доходів від вуглеводнів, але суттєво їх скоротить. Ця тенденція триватиме.

Що змінилося

Рішення Ради Європейського Союзу заборонити імпорт російських нафти та нафтопродуктів ухвалили в червні 2022 року, але діяти воно почало не відразу.

Реклама:

Нафтові санкції з піврічною відстрочкою запрацювали 5 грудня 2022 року, а паливні набули чинності 5 лютого 2023 року. Цей час давався країнам ЄС для пошуку інших постачальників.

Втрачати росіянам було що. До великої війни вони забезпечували близько 40% імпорту нафтопродуктів у Євросоюз.

Під заборону потрапив морський імпорт дизелю, бензину, авіагасу (пальне для літаків), мазуту та інших продуктів переробки нафти.

Заборона поки що стосується не всіх країн ЄС. Тимчасовий виняток зробили для тих, хто не може швидко знайти заміну російському ресурсу.

Ідеться про поступки для Болгарії, Хорватії та Чехії, яким до кінця 2023 року дозволили імпортувати дизпальне та газойль (добавка до дизелю) російського виробництва.

Постачання нафтопродуктів у треті країни не заборонені, але для них теж є обмеження: "стеля" цін. Як вона працює?

Рада ЄС встановлює максимальну ціну на російські нафтопродукти. Якщо треті країни купують їх за вищою ціною, то вони не можуть користуватися європейськими танкерами, отримувати фінансування таких угод та страхувати вантаж.

"Стелю" цін в ЄС затвердили напередодні. Гранична ціна 45 дол за бар встановлена на нафтопродукти, що торгуються зі знижкою до сирої нафти. До цієї категорії належить, наприклад, мазут.

Друга гранична ціна – 100 дол за бар – стосується нафтопродуктів високої переробки, що торгуються з премією. До цієї групи належать бензин і дизпальне.

"Стеля" дозволяє росіянам безперешкодно продавати свої нафтопродукти в треті країни, якщо ціни на них не перевищують зазначеного ліміту: 100 дол за бар для авіагасу та дизпального і 45 дол за бар – для мазуту.

Для прикладу: на міжнародних біржах барель дизельного пального з поставкою в ЄС до заборони коштував 100-120 євро або 107-129 дол.

Різниця між фактичними ринковими цінами і "санкційними" для росіян невелика, але подібною була й ситуація зі "стелею" на нафту. Попри це, обмеження вже дає результати.

 

Учасники ринку кажуть, що санкції проти росіян могли бути жорсткішими. Однак послаблення називають вимушеними: союзники побоюються різкого зростання цін унаслідок суттєвої втрати російського експорту.

Отже, Кремль продовжить отримувати нафтогазові доходи, але в довгостроковій перспективі вони будуть падати.

За оцінками Міжнародного енергетичного агентства, через ембарго до 2030 року Кремль втратить близько 1 трлн дол експортних доходів, а частка Росії на світовому енергоринку впаде з 20% до 13%.

Чи підготувався Євросоюз

Час, який європейські гравці ринку отримали на підготовку до запровадження ембарго, не пройшов дарма. Трейдери переорієнтовували поставки та робили запаси, у тому числі купуючи російські нафтопродукти з великим дисконтом.

СЕО польського енергетичного трейдера Unimot Адам Сікорський каже, що з пошуком ресурсу на лютий-березень проблем нема.

"У лютому статично низький попит, що нам на руку. Звісно, ціни не такі, як на російське пальне, але все набагато краще, ніж було в травні 2022 року, коли премії постачальників сягали 500 доларів за тонну", – розповідає він.

Січневе зниження премій (спекулятивних націнок) на нафтопродукти для українських покупців свідчить, що ринок переповнений усіма марками пального.

Результат – за січень ціни на бензин у гурті знизилися на 1,25 грн за літр, на дизпальне – на 1 грн за літр, свідчать дані консалтингової групи "А-95". Це має підштовхнути вниз вартість пального на АЗС. Потенціал для цього є.

Чи діють санкції

Напередодні введення ембарго і після початку дії обмежень точилися дискусії, що російський експорт не зупиняється і це начебто свідчить, що санкції не працюють. Це не зовсім так.

"Мета цих санкцій – не придушити російський експорт, а позбавити його прибутку. Якщо потік нафти і нафтопродуктів зупиниться, то виникне дефіцит, ціни зростуть і Росія заробить ті ж гроші, але вже на зменшеному експорті.

А Захід і ми разом з ним отримаємо зростання цін на бензоколонках та дестабілізацію урядів, які нам допомагають", – пояснює директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.

За словами Сікорського, санкції мають неабиякий вплив на доходи росіян.

"Перед запровадженням ембарго, у січні, російські нафтопродукти можна було купити з дисконтом мінус 100-130 доларів за тонну. Це результат того, що їм не було куди дівати ресурс. Ніхто не продає продукт з дисконтом 100 доларів чи нафту з дисконтом 20-30 доларів, якщо він може реалізувати це на інші ринки за вищою ціною", – пояснює він.

Директор спеціальних проєктів центру "Психея" Геннадій Рябцев наголошує, що встановлені обмеження б’ють по російській економіці, але фатального впливу, принаймні в короткостроковій перспективі, не матимуть.

"Можна говорити про недоотриманий прибуток і про те, що інвестиції в буріння та видобуток сильно впадуть. Але стверджувати, що одразу після введення санкцій у Кремля закінчаться гроші на війну, неправильно", – каже експерт.

Також некоректно думати, що запроваджені 5 лютого санкції обов’язково збережуться в теперішньому вигляді і за необхідності не будуть переглянуті.

"Ми вважаємо, що Захід діє правильно. Вони вводять обмеження, дивляться на результат і в разі необхідності можуть посилити санкції: знизити "стелі" або запровадити додаткові обмеження.

Це поступовий процес. Уже на цьому етапі ми бачимо, що Росія втрачає гроші, а в майбутньому втрати будуть лише зростати", – каже співрозмовник ЕП в економічному блоці уряду.

Хорошим прикладом дієвості санкцій є те, що на початку 2023 року доходи росіян від експорту нафти та газу впали до мінімуму з 2020 року.

Лише в січні Кремль недорахувався 8 млрд дол, що змушує росіян покривати дефіцит бюджету коштом міжнародних резервів.

Як це вплине на ціни на АЗС

Опитані ЕП експерти ринку кажуть, що суттєвого впливу на український ринок санкції не матимуть. Принаймні – у короткостроковій перспективі.

"Про ембарго було відомо заздалегідь, тому тут жодних сюрпризів. Усі мали час підготуватися", – вважає Рябцев.

Співрозмовники в уряді кажуть, що оперативний штаб при Кабміні ще в жовтні рекомендував учасникам ринку запастися пальним. Компанії до поради дослухалися.

За словами Куюна, українські мережі створили рекордні запаси нафтопродуктів навіть порівняно з довоєнним періодом.

"У ключових гравців ринку запасів бензину та дизпального мінімум на місяць продажів. При цьому поточні постачання перевищують потреби", – каже експерт.

З огляду на атаки росіян на нафтобази в перші місяці війни запаси створюються в невеликих обсягах та в різних місцях, у тому числі за межами України.

Що відбувається з цінами? "В окремих мережах ціни за місяць упали на 10%, є потенціал для зниження на 2-3 гривні", – вважає Куюн.

Що буде в майбутньому? За словами Рябцева, певні ризики існують. Усе буде залежати від ситуації в ЄС, оскільки українські оператори купують пальне на європейському строковому ринку.

"У наших компаній немає середньо- та довгострокових контрактів – який ресурс є на ринку, той вони і купують. Якщо ціни там зростуть, то і ми будемо вимушені купувати дорожче", – підсумував він.

Реклама: