"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

Чому ФДМ блокує будівництво авіахабу (оновлено)

Чому ФДМ блокує будівництво авіахабу (оновлено)

Вівторок, 7 жовтня 2014, 09:43 -
Потенційні інвестори переконані: крім спонукання до хабара є ще одна причина безпідставного затягування керівництвом фонду реалізації проекту аеропорту в Узині: конкуренція з подібним російським проектом.

ВІД РЕДАКЦІЇ. На зв'язок з редакцією вийшов представник Фонду держмайна.

За його словами, у даному проекті був ключовий недолік, про який ніхто не наважувався говорити вголос.

Проект хабу виглядав як комерційний, але просувався в інтересах так званої "лужниківської групи".

Так називають російських бізнесменів, серед яких - екс-віце-спікер Держдуми РФ Олександр Бабаков.

Реклама:

Подальше просування цього проекту в нинішньому вигляді (схиляння Фонду держмайна до передачі аеродрому в довгострокову оренду) може привести до виникнення загрози для безпеки України. В такий складний час воно загрожує встановленням контролю Російської федерації над авіабазою "Узин".

Авіабаза "Узин" - важливий об'єкт оборонного комплексу країни, розташований лише в 70 км від Києва. Злітно-посадкова смуга аеродрому після ремонту дозволить приймати літаки будь-якого класу і вантажопідйомності.

За словами чиновника, механізм встановлення контролю над базою "Узин" свого часу лобіював власник групи "VS Energy" Олександр Бабаков в інтересах опального Кремлю власника Черкізовського ринку (Москва) Тельмана Ісмаїлова. Останній планував через наявні зв'язки в Китаї організувати постачання дешевих товарів в Україну та їх подальший продаж на ринках Харкова та Хмельницького.

У 2009 році Фонд держмайна провів конкурси на право оренди на 49 років авіабази "Узин". Їх переможцями стали "Іст-Вест транспорт груп" та "Узин Транс". Однак більш детальне вивчення чиновниками Фонду структури засновників цих компаній показало, що вони контролюються Бабаковим через своїх представників в Україні.

Володимир Путін та Олександр Бабаков. Фото alexanderbabakov.com

Сумніви в прозорості проведення конкурсів з оренди авіабази викликало те, що "Іст-Вест транспорт груп" та "Узин Транс" пройшли процедуру державної реєстрації лише за місяць до проведення конкурсів, ніколи не працювали в сфері авіації і навіть не знаходяться за заявленим юридичними адресами.

Цікавий також факт визначення вартості орендованого майна, яка складає всього 229 тис грн (оренда середніх розмірів приміщення в Києві). Злітно-посадкову смугу оцінили як окремі бетонні плити. Це дозволило уникнути діючих правил, тому що факти оренди злітно-посадкових смуг в Україні відсутні - вони є стратегічними об'єктами.

Договори оренди авіабази "Узин", затверджені в тому числі і судом, передбачають не вигідні державі норми. Так, вказані дати, з яких орендна плата за використання бази буде стягуватися. Але в той же самий час, підписання договорів у запропонованому вигляді дозволить орендарям тривалий час проводити ремонти, реконструкції, пошук суборендаторов, не сплачуючи при цьому нічого в державну казну.

Крім того, договорами передбачена компенсація державою всіх витрат орендарів на реконструкцію або ремонт авіабази в разі розірвання відносин оренди з тих чи інших причин. Існують підозри, що ці положення договорів розроблені для подальшої легалізації розкрадання державних коштів.

Враховуючи все вище викладене, дорученням Уряду від 19 лютого 2009 року ФДМ зупинив процедуру реалізації сумнівної схеми оренди авіабази "Узин". Звичайно ж, це не задовольнило російську сторону, і вона багаторазово оскаржила рішення в судах.

Під час судових тяжб, законодавство України сильно змінилося. Зокрема, статтею 5 Закону "Про приватизацію держмайна" введена заборона на приватизацію та оренду аеродромів.

Саме це і стало останнім рубежем Фонду держмайна в судовому протистоянні з російською стороною, яке триває досі.

За словами представника ФДМ, чиновники в умовах війни не наважаться віддавати стратегічний аеродром під Києвом в руки приватної структури, пов'язаної з Москвою. Однак офіційно цей мотив не може бути озвучений, у зв'язку з чим дії Фонду виглядають схожими на саботаж.

На жаль, навіть не зважаючи на наявність військового конфлікту з Росією, шанси Фонду держмайна відстояти інтереси держави в суді не так вже й великі. Дивним чином, у це питання включилися декілька народних депутатів, які напевно мають знати, хто є справжнім власниками двох вище названих компаній.

Відчуження авіабази "Узин" поблизу столиці України може привести до погіршення обороноздатності країни.

А тим часом, компанія одного з українських бізнес-партнерів Олександра Бабакова з назвою ПП "АК-47" вже охороняє авіабазу "Узин". Теоретично, вже сьогодні мало що перешкоджає приземленню військових літаків РФ під Києвом.

Просимо читачів врахувати цей важливий момент при прочитанні даного тексту.

***

Хто відповість за те, що протягом п'яти років гальмується будівництво в Узині на Київщині антитерористичного центру з підготовки охоронців для УДО?

Чому не збудовано сучасний Міжнародний вантажний аеропорт на базі колишнього аеродромного комплексу "Узин"?

Чому державна скарбниця не дорахувалася 130 млн грн? Чому не створені тисячі робочих місць в Узині?

Спеціальна контрольна комісія Верховної ради з питань приватизації 9 серпня 2014 року вирішила, що відповідати за це повинні керівники Фонду держмайна.

Депутати стверджують, що шостий рік поспіль ФДМ штучно гальмує підписання договору оренди на деякі об'єкти аеродромно-технічного комплексу "Узин" з переможцями конкурсу ТОВ "Іст-вест транспорт-груп" та ТОВ "Узин транс".

Це при тому, що конкурс проводив сам фонд і він же визнав його законним.

Натисніть для збільшення

Переможці конкурсу не можуть вкласти у розвиток бізнесу на території колишнього військового об'єкта 1,2 млрд дол. Меморандум про співпрацю переможці конкурсу підписали з Київською обласною держадміністрацією.

Парламентська комісія спрямувала відповідні звернення до Генеральної прокуратури, Міністерства внутрішніх справ, Служби безпеки, Вищого господарського суду, а також прем'єр-міністру.

Комісія заявляє про корупційну складову у роботі фонду і наполягає на об'єктивній перевірці силовими структурами ситуації навколо створення Міжнародного аеропорту "Узин", враховуючи заяви переможців конкурсу "про намагання отримати неправомірні вигоди" (цитата з рішення комісії), тобто хабара.

У зверненні до прем'єра Арсенія Яценюка члени комісії наполягають на неможливості перебування на посаді в. о. голови ФДМ Дмитра Парфененка і його заступників, які були призначені урядом Миколи Азарова.

Будівля регламентних робіт. Тут і далі фото автора

"Як показала перевірка, здійснена робочою групою комісії під головуванням народного депутата Едуарда Леонова у співпраці з комітетом з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією (очолює Віктор Чумак), керівництво ФДМ понад п'ять років ухиляється від оформлення договорів.

При цьому не виконуються судові рішення, у тому числі Вищого господарського суду, ігноруються висновки транспортної прокуратури, подання Мін'юсту, звернення нашої комісії. Цим поставлено під загрозу реалізацію унікального за масштабами інвестиційного проекту", - сказано у зверненні комісії до прем'єра.

Комісія фокусує увагу Яценюка на проекті будівництва Міжнародного вантажного аеропорту "Узин" на базі колишнього аеродрому. У цьому об'єкті зацікавлене командування повітряних сил ЗСУ.

У своєму зверненні до Верховної ради від 28 серпня 2014 року командувач Повітряних сил генерал-полковник Ю. Байдак заявляє таке.

"Командування зацікавлене у відбудові та реконструкції колишнього аеродромно-технічного комплексу "Узин" не за рахунок кошторису Міноборони. За існуючими керівними документами воно зможе його використовувати в особливий період".

Та ж будівля

Мається на увазі, що під час війни Міноборони може використовувати такі об'єкти без згоди власника. В умовах агресії з боку Росії це особливо актуально.

Голова парламентського комітету з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією Віктор Чумак стверджує, що керівництво ФДМ використовує сфальсифіковані дані про переможців конкурсу, намагаючись приховати свої злочинні дії та уникнути карної відповідальності за порушеними МВС справами.

"Фонд не виконує умови конкурсу, спонукаючи орендаря до давання хабара. Крім того, СБУ має інформацію, що розмір хабара, який вимагали працівники фонду, сягає десятків мільйонів доларів", - сказав Чумак у присутності заступника голови фонду Ігоря Миронюка. Останній не спростував це звинувачення.

Виступаючи на засіданні комісії, Миронюк спростовував звинувачення депутатів щодо завданої державі шкоди на 130 млн грн. Він повідомив, що інвестори повинні були сплачувати за оренду після завершення будівництва нових об'єктів.

Проте ця заява чиновника викликала протест з боку присутніх. Більшість з них знайома з конкурсною документацією. Там сказано, що плата за оренду повинна надходити до бюджету держави відразу після підписання договору оренди, не чекаючи спорудження міжнародного аеродрому.

Депутати назвали дезінформацію Миронюка спробою уникнути відповідальності.

З огляду на військову агресію з боку Росії згадані парламентські комітети активізували зусилля над створення аеропорту "Узин". "Відразу ж почалася метушня з боку фонду з метою приховати свої злочинні дії. Про це я можу заявити у будь-якій інстанції", - сказав Чумак.

За його словами, СБУ та Генпрокуратура повинні провести більш жорстке розслідування і суворого покарати нинішніх керівників фонду, які підписували більшість документів, що блокували договір оренди.

Фонд держмайна у судовому порядку намагається спростувати звинувачення парламентської комісії у штучному гальмуванні підписання договору оренди. З цією метою 16 вересня ФДМ подав до Вищого господарського суду касаційну скаргу у справі про оренду аеродромно-технічного комплексу в Узині.

Суд прийняв її у провадження, повідомлення фонд на своєму сайті.

За даними ФДМ, Вищий господарський суд 17 вересня 2014 року зупинив виконання рішення Господарського суду Києва від 15 лютого 2014 року, яким було зобов'язано ФДМ укласти договір оренди комплексу в Узині з переможцями конкурсу до з'ясування нових виявлених обставин.

Вартове приміщення штабу

Історія судової тяганини

Роботи над створенням Міжнародного вантажного аеропорту почалися відразу після того, як у вересні 2005 року в. о. прем'єра Юрій Єхануров видав розпорядження про передавання 180 одиниць майна аеродромно-технічного комплексу "Авіаційна база "Узин" до сфери Управління державної охорони.

Цей потужний комплекс налічував 300 об'єктів, інженерних мереж, гаражів, складів, сховищ, аварійних електростанцій, котелень, казарм. Їх вартість уже ніхто не оцінить, адже більшість майна розграбовано.

Це була одна з найбільших авіабаз колишнього СРСР. В Узині базувався бомбардувальний авіаполк, який припинив свою діяльність 1993 року. Літаки, здатні нести крилаті ракети на відстань до 2 500 км та скидати атомні бомби, були знищені. Тисячі людей втратили роботу, населення міста скоротилося удвічі.

За ініціативою Київської облдержадміністрації 2008 року уряд доручив зацікавленим міністерствам та відомствам розглянути можливість створення там Міжнародного вантажно-пасажирського аеропорту "Узин".

Будівля аварійної енергетики

З цією метою у січні 2009 року Фонд державного майна за погодженням з Міністерством транспорту та зв'язку провів конкурс на право оренди 14 об'єктів комплексу. Переможцем стали згадані "Іст-вест транспорт-груп" та "Узин транс", що входять до складу холдингу "Укрінвестфорум".

Ці компанії запропонували найбільшу місячну орендну плату порівняно із стартовою ціною, а також зобов'язалися виконати низку інших умов конкурсу, зокрема, створити Антитерористичний центр з підготовки охоронців.

"Переможці конкурсу - українські та американські підприємства. Ми не відмовляємося від своїх інвестиційних намірів, незважаючи на втрачені роки", - повідомив ЕП президент "Укрінвестфоруму" Юрій Литвиненко.

За його словами, укладено низку угод, в тому числі з іноземними компаніями, про розвиток потужних виробництв в Узині. Також у травні 2013 року підписано меморандум про співробітництво з Київською облдержадміністрацією.

Штаб

До слова, центр планували збудувати до 2011 року. Крім того, в Узині переможці конкурсу хотіли виробляти побутову електротехніку та товари широкого вжитку.

Київська ОДА переконує уряд у доцільності побудови в Узині сучасного технопарку, створення умов для використання інноваційних технологій. Лише за перші три роки у місті планувалося створити 50 тис робочих місць.

Тимчасом ФДМ, затвердивши переможців у 2009 році, договір не підписав.

Гальмування почалося з того, що депутат Валерій Писаренко, який згодом був виключений з фракції БЮТ за підтримку Партії регіонів, подав запит щодо законності проведення конкурсів. В результаті прем'єр Юлія Тимошенко у лютому 2009 року зупинила підписання договору оренди.

Спеціальна контрольна комісія парламенту з питань приватизації звернулася до Генеральної прокуратури та СБУ з проханням перевірити законність проведеного конкурсу та відповідність проекту інтересам держави.

Злітна смуга

Перевірки тривали кілька місяців, але ні Генпрокуратура, ні СБУ не знайшли у діях ФДМ порушень законодавства при проведенні конкурсу.

Крім того, Міністерство транспорту та зв'язку і Управління державної охорони підтвердили, що майно колишньої авіабази перебуває у жалюгідному стані і без залучення інвесторів його використання неможливе.

Проте фонд не підписав договір оренди. Переможці конкурсу звернулися до Господарського суду Києва з позовом до ФДМ про спонукання укласти договір оренди. Суд задовольнив позов інвестора. Вищий господарський суд у 2010 році залишив рішення суду першої інстанції без змін. Рішення набрало чинності.

Втім, Фонд держмайна проігнорував ухвалу і звернувся до Верховного суду з касаційними скаргами про скасування рішення суду першої інстанції.

Відбулися 72 судові засідання. Останнім рішенням стала постанова Вищого господарського суду від 19 квітня 2012 року. Позовні вимоги ТОВ "Узин транс" суд задовольнив повністю. Фонд і далі ігнорував судові рішення, хоча законодавство трактує їх невиконання як злочин, що вимагає покарання.

Натисніть для збільшення

Російський слід?

Переможці конкурсу переконані: крім спонукання до хабара є ще одна причина безпідставного затягування керівництвом фонду реалізації проекту аеропорту в Узині: конкуренція з подібним російським проектом.

Поблизу Бєлгорода планується створити схожий вантажний хаб для впорядкування вантажних потоків з Азії до Європи та США, оминаючи Україну.

В Узині мають намір збудувати потужний авіахаб площею понад 3 тис га з сучасною інфраструктурою, до якої входили б авіабаза і система митних терміналів для обробки вантажів.

Планувалося також збудувати спеціальну промислову зону з кількома великими виробництвами, у якій діятиме система складів, гаражів та доріг з метою забезпечення рівномірного транспортного навантаження. Однак спрогнозувати подальшу долю проекту в державі, пронизаній корупцією, непросто.

"Якби не ця ситуація в Україні (війна. - ЕП), інвестори припинили б свою діяльність та компенсували збитки через міжнародні суди. Однак сьогодні для них ця справа стала принциповою", - повідомила ЕП консультант Спеціальної контрольної комісії парламенту з питань приватизації Наталія Соколовська.

Звернення президента "Укрінвестфоруму" до голови комітету Верховної ради з питань боротьби з організованої злочинністю містить імена людей, яких він підозрює у хабарництві: народний депутат Валерій Писаренко та заступник голови Фонду держмайна Ігор Миронюк.

"Нас, українських та американських громадян, намагаються виставити як "російське олігархічне угруповання", яке хоче перетворити Узин у Черкізовський ринок. Нібито ми плануємо використовувати в інтересах Росії колишній аеродромний комплекс, який начебто досі в ідеальному стані", - пише Литвиненко.

Незважаючи на відсутність договору оренди, інвестори вже вклали чималі суми у консервацію об'єктів. Однак якщо договір оренди не буде підписано, вони обіцяють домагатися компенсації завданих збитків.

Реклама: