"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

Довга дорога "швидкої допомоги"

Довга дорога "швидкої допомоги"

Понеділок, 14 квітня 2014, 12:08 -
Падіння диктатора та крах його вертикалі повертає країну до часів корпоративних воєн. Якщо раніше конфлікти вирішували "портрет" або "сім'я", то тепер настають часи пошуку покровителів у владі та обхідних шляхів у судах.

Читайте також: "Швидка допомога" Януковича

"Це шантаж".

Саме так відповіла на запитання міністра охорони здоров'я Олега Мусія керівник НВО "Праткика" Юлія Борисова, пояснюючи, чому дилер "Пежо" не віддає її компанії документи на частину машин.

НВО "Практика" - це один з постачальників "швидких" в рамках державної програми закупівель медичного автотранспорту, яка народилася в нетрях президентського "плану дій" 2013 року.

Реклама:

Ця компанія виграла право на постачання 1 159 автомобілів для МОЗ за доволі суперечливих обставин, і тепер вона не може поставити більше третини машин через конфлікт з офіційним дилером "Пежо" - ТОВ "Ві ді авеню".

Зокрема, це підприємство поставляло НВО машини Peugeot Boxer, які "Практика" переобладнувала у "швидкі".

Недавно "Ві ді авеню" виставило клієнту додатковий рахунок, який "Практика" навідріз відмовляється сплачувати. Тимчасом дилер не видає своїм "партнерам" документи, які засвідчують право власності на частину машин.

Утім, це лише одна з проблем, які сьогодні звалилися на горе-постачальника. Частину машин НВО не може поставити МОЗ ще через те, що митники затримали медичне устаткування для переобладнання "швидких".

Не доїхали

Загалом через елементарне недбальство постачальників і невирішені комерційні конфлікти держава досі не отримала від переможців тендерів 550 машин швидкої допомоги, термін поставки яких уже давно минув.

За результатами тендера, який відбувся 18 листопада 2013 року, МОЗ уклало договори на постачання "швидких" з трьома фірмами - ІП "АІС-столиця" - 103 машини, ТОВ "Ілатанмед" - 150 машин, та ПрАТ "НВО "Практика" - 1 159 авто.

Протягом другої половини грудня 2013 року відомство заплатило постачальникам 913,417 млн грн. За умовами контрактів, машини повинні були поступити у розпорядження міністерства не пізніше 90 днів з моменту оплати. Останні дні поставки припали на 25 та 30 березня 2014 року.

Матеріали робочої наради у МОЗ, 3 квітня 2014 року 

Супроводжує виконання договору поставки профільна установа МОЗ - ДУО "Політехмед". На недавній нараді у міністерстві керівник ДУО Ростислав Картавцев повідомив, що до 2 травня установа отримала лише 858 автомобілів. Ще 554 машини досі не поставлено. Фірма "Ілатанмед" поставила усі "швидкі", "АІС-столиця" - лише одну із 103, НВО "Практика" - 707 з 1 159.

Картавцев також повідомив, що "Політехмед" відмовився приймати від "Практики" одну з партій - 220 машин. Причина відмови - відсутність правовстановлюючих документів та реєстрації у ДАІ.

Матеріали робочої наради у МОЗ, 3 квітня 2014 року. Натисніть для збільшення 

Чим це загрожує постачальникам?

"За несвоєчасну поставку компанії несуть відповідальність у розмірі 0,1% від вартості непоставлених авто за кожен день прострочення. У разі несвоєчасної поставки протягом 30 днів вони також додатково повинні сплатити штраф - 7% від вартості", - пояснює начальник юридичного управління МОЗ Андрій Пивоваров.

За його словами, зараз штрафні санкції уже нараховуються і будуть нараховуватися ще півроку, якщо протягом цього часу не будуть поставлені "швидкі". Після цього постачальникам буде пред'явлена претензія.

Чому не спішить "АІС-столиця"

Отже, підприємство, яке начебто не належить "регіоналу" Дмитру Святашу, поставило "Політехмеду" лише одну машину. Ще 102 "швидкі", які вироблялися на базі "Газелі", - під питанням. Якщо вірити менеджменту "АІС-столиця", то проблема лише в одному компоненті обладнання.

"Ці 102 машини обладнані усім необхідним за винятком дефібриляторів. Постачальник, з яким ми домовлялися, ухиляється від поставки приладів. Хоча ми перед ним виконали всі свої зобов'язання у повному обсязі. Так, на жаль, склалися обставини", - заявив під час наради у МОЗ керівник "АІС-столиця" Сергій Довгун.

Фото autocentre.ua 

За його словами, компанія в активному пошуку альтернативного постачальника, який зможе поставити такий же прилад. "Це ні в якому разі не позначиться на вартості автомобіля", - запевняє керівник підприємства.

Остання його теза виглядає дивно, враховуючи, що додатковий рахунок, зокрема, штрафи, можуть виставити якраз "АІС-столиці". День прострочення поставки машин коштуватиме "дітищу Святаша" щонайменше 48 тис грн.

Модель "наздогін"

У НВО "Практика" проблем буде більше. Компанія купувала машини на підставі двох "дзеркальних" договорів, укладених 30 серпня 2013 року. Це було ще до феєричної перемоги НВО на тендері, але вже після оголошення конкурсу.

Задіяні були три сторони: покупець, дилер та імпортер. Перша угода була укладена між імпортером ТОВ "Пежо Сітроен Україна" та його дилером ТОВ "Ві ді авеню". Друга угода - між дилером та "Практикою".

Імпортери іноземних автовиробників здебільшого не працюють напряму і не утримують мережі автосалонів. Навіть у випадку великих замовлень імпортер працює тільки через посередника.

На сайті дилерської компанії зазначається, що усі замовлені "Практикою" авто ввезені в Україну. З них 910 поставлені і є власністю замовника. Інші 245 машин дилер, за його словами, передав НВО на консигнацію - відповідальне зберігання.

На тому ж сайті є договір та акт приймання-передавання майна на зберігання. "Практика" мала право тільки зберігати ці автомобілі, передавати їх не могла. Разом з тим, як уже зазначалося, НВО все одно поставило МОЗ наприкінці березня більше 200 машин без документів. Автівки повернули назад.

"Відповідно до договору на зберігання, "Практика" не може вивозити машини за межі складу. А якщо вони переобладнані і видані, то це уже кримінальна справа", - обурюється власник "Ві ді груп" Віталій Джуринський.

Натомість, у "Практиці" в поставці машин без документів не бачать нічого протиправного. За словами директора НВО Юлії Борисової, з дилером була вибудувана певна модель взаємодії, коли документи приходили "навздогін".

"З цієї причини відсутність документів не викликала у нас подиву, враховуючи швидкий темп виконання проекту і вал автомобілів. Машини надавалися наперед, і уже навздогін приходили документи", - каже вона.

Власник НВО "Практика" Олег Висоцький та його донька Юлія Борисова, директор НВО "Практика". Борисова - дружина сина колишнього депутата з фракцій НУ-НС і Партії регіонів Валерія Борисова. Фото med.j-agency.org.ua

Чого хоче дилер

У "Ві ді авеню" не приховують: інтерес у цій справі для них суто комерційний. Там відзначають, що хочуть від НВО компенсації збитків та ризиків. Лист з такими вимогами до постачальника МОЗ дилер надіслав 14 березня 2014 року.

Аналогічний лист з рішенням про перегляд цін на останню партію машин "Ві ді авеню" перед цим отримало від імпортера.

 Лист "Ві ді авеню" про підвищення цін на 245 машин 
 Лист "Пежо Ситроєн-Україна" про підвищення цін на 245 машин. Натисніть для збільшення

У листі "Ві ді", зокрема, зазначається, що в договорі поставки машин від 30 серпня 2013 року є пункт, який дозволяє в односторонньому порядку змінити ціну на автівки для "Практики". Утім, лише при настанні певних обставин.

 Витяг з договору між "Ві ді авеню" та "Практикою" від 30 серпня 2013 року 

Імпортер і дилер Peugeot вважають, що такі обставини настали.

По-перше, "Практика" знизила обсяг замовлення з 1 420 машин до 1 165. По-друге, виробник підвищив ціни на автомобілі Peugeot Boxer. По-третє, НВО не виконало зобов'язань щодо дострокової оплати товару у грудні 2013 року.

Зокрема, "Практика" попросила скоротити поставки авто до 20 штук на день і змістити термін фінального платежу на 10 лютого 2014 року. Тобто платіж був здійснений із запізненням. Сума перенесеного платежу - більше 43 млн грн.

 Джерело: МОЗ. Натисніть для збільшення

Дивне рішення, враховуючи, що саме у грудні 2013 року МОЗ заплатило НВО більше 760 млн грн. Куди ж пішли кошти?

За словами співрозмовника з міністерства, частину грошей компанія поклала на короткостроковий депозит у банку. Іншу частину коштів "Практика" начебто використала на погашення кредиту, який обслуговувався у тому ж банку.

Фінансову установу співбесідник не назвав, але сказав, що це банк Олександра Януковича. Ймовірно, мова йде про "Всеукраїнський банк розвитку".

По-четверте, імпортер - "Пежо Ситроєн-Україна" - наголошує, що зазнав додаткових втрат через перенесення поставок і несвоєчасну оплату. Зокрема, збитків компанія зазнала через тривале зберігання авто в Іллічівську.

Коли "Практика" повідомила про перенесення платежу на наступний рік, імпортер не міг відмовитися від угоди, бо в Україну уже було доставлено 1 тис автомобілів.

По-п'яте, "Пежо Ситроєн-Україна" повідомляє, що українська гривня протягом серпня 2013 року - лютого 2014 року нібито знецінилася на 40%. Цей аргумент не найбільш вдалий. У середині лютого долар коштував 8,9 грн, на кінець місяця - 10,5 грн. Коли "Практика" вносила останній платіж, коливання становили 5-10%.

Якою є сума затребуваної компенсації? Спочатку мова йшла про 16 млн грн, а недавно французи зменшили її до 12 млн грн.

"Багато це чи мало? Вони отримали знижку у розмірі не менше 77 млн грн, якщо взяти за основу нашу роздрібну ціну на Peugeot Boxer у серпні 2013 року", - наголошує власник "Ві ді груп" Віталій Джуринський.

Авто аналогічної комплектації в роздробі тоді коштувало 254,3 тис грн. Водночас, як писала ЕП, після "виховних бесід" високопосадовців з французами машина для "Практики" коштувала уже 205,4 тис грн. Знижка становила 25%.

Віталій Джуринський. Фото forbes.ua 

Засновник дилерської мережі розповів і про інші подібні випадки.

"У період реалізації договору "Ві ді" було "під ковпаком" контролюючих органів не менше п'яти місяців. Було шість податкових перевірок, в результаті яких нас позбавили 3,5 млн грн податкового кредиту з ПДВ і 17,3 млн грн валових витрат. Ми відповіли на 23 запити податківців щодо нарахування ПДВ", - зазначає він.

На думку Джуринського, це цілеспрямовані акції "залякування", які були потрібні "Практиці" для вирішення спірних питань.

За словами бізнесмена, перша хвиля тиску восени 2013 року збіглася з підписанням першої додаткової угоди про зменшення "Практикою" замовлення до 1 155 машин. Тоді органи заблокували реєстрацію податкових накладних усіх підприємств групи, крім "Ві ді авеню", яка відвантажувала авто.

Проте, як зазначає Джуринський, найбільший обшук на підприємствах дилерської групи за участі УБЕЗ і СБУ пройшов 26 листопада 2013 року.

"Обшук тривав з 10.00 до 4.00 ранку, був побитий адвокат, кілька керівників підприємств, було вилучено серверне обладнання. Такий тиск був потрібен, щоб "Практика" отримувала авто протягом грудня без оплати. Нас "попросили" це зробити через кілька днів після обшуку", - зазначив він.

За словами бізнесмена, тиск триває і сьогодні.

Віталій Джуринський розповідає про тиск на бізнес. Відео "Економічної правди"

Справи "Практики"

"Ві ді авеню" уже вдалося отримати компенсацію в розмірі 4 млн грн від іншого постачальника "швидких" - "Автоспецпрому". Ця фірма пов'язана з ТОВ "Ілатанмед", яка вчасно поставила МОЗ за тим же тендером 150 авто.

Зрештою, обраний міністерством постачальник не збирається коритися і вирішувати спір з дилером полюбовно. За інформацією ЕП, сторони вийшли з переговорного процесу і готуються до судових дебатів.

НВО наполягає, що ні індексації, ні прив'язки до курсової різниці в угоді нема, вартість товару виражена у гривні, тож пред'явлені вимоги безпідставні.

"Шантаж. У мене нема іншого пояснення того, що відбувається. Ми отримали дивний лист, що зобов'язані заплатити незрозумілу суму, яка на 30% більша за контрактну вартість автомобілів. Безпідставно. Вони нас змушують, розуміючи, що нам потрібно передати автомобілі міністерству", - зазначає Борисова.

Загалом втрати для "Практики" можуть бути суттєвими, враховуючи, що кожного дня на суму затриманого товару нараховується штраф - приблизно 300 тис грн на день. На 14 квітня ця сума становитиме більше 3 млн грн.

Тимчасом в опальної компанії з'являються прихильники у парламенті. Депутат ВО "Батьківщина" Тетяна Донець, яка входила до ТСК з питань розслідування держзакупівель в МОЗ, теж називає дилерів "Пежо" "вимагачами".

Тетяна Донець. Фото ЕП 

"Вони кажуть, що влада на них "наїхала", а договір на постачання між "Ві ді авеню" і НВО "Практика" чомусь виписаний "під них". Ймовірно, на них міг чинитися тиск, але вони могли не підписуватися. Проте вони погодилися. Те, чим вони зараз займаються, більше схоже на вимагання", - каже Донець.

"Практика" подала позов до Господарського суду Київської області з вимогою зобов'язати "Ві ді авеню" віддати накладні та усі документи на 245 автомобілів. 7 квітня відбулося перше засідання, утім звершилося воно нічим через неповний пакет документів, наданих суду позивачами. Засідання перенесли на 14 квітня.

Через суд "Практика" також хоче вирішити проблему з конфіскованим на кордоні устаткуванням. У Міндоходів пояснюють, що обладнання затримане у зв'язку з намаганням завезти його в Україну за завищеними цінами - більш ніж у сім разів.

Про це, зокрема, свідчить лист міністерства, який недавно оприлюднив депутат Київради від "УДАРу" Олексій Давиденко.

Натисніть для збільшення

Як повідомляють митники, 18 березня "Практика" намагалася ввезти через Ягодинську митницю устаткування вартістю 4,07 млн євро. Згідно з документами, відправником була женевська фірма Enterprises medicales gray s.a. Однак подані документи виявилися підробленими, наголошується у листі.

На митниці кажуть, що під час огляду вантажу виявили документи, відповідно до яких відправником була голландська компанія Philips medical syst Nederland b.v, а отримувачем - російське підприємство EMG. Вказана вартість - 613,703 тис євро.

"На жаль, за ініціативи слідчого було вилучено вантаж. На нашу думку, є сенс звільнити його і продовжувати провадження. Це дозволить доукомплектувати "швидкі" і поставити їх МОЗ. Втім, на кожному кроці ми зустрічаємо активну протидію. Не можу сказати, з якого боку", - зазначила Борисова на засіданні МОЗ.

За її словами, зупинено дві машини з дефібриляторами та ношами.

Що каже МОЗ

Позиція сьогоднішнього керівництва МОЗ - нейтральна. Новий міністр Олег Мусій під час наради у міністерстві кілька разів акцентував увагу на тому, що корпоративні конфлікти не повинні заважати поставці "швидких".

Заява Олега Мусія. Відео ЕП

"Комерційний спір ніяким чином на передачу документів не впливає. Я розумію вас (Джуринському. - ЕП) як людина, але я не можу вас зрозуміти як міністр. Нас цікавлять "швидкі", які будуть рятувати життя людей.

Якщо там було завищення ціни на 200 тис, якщо у цьому брали участь Олександр Янукович і Богатирьова чи Богачов (Роман, екс-заступник голови МОЗ. - ЕП), вони понесуть за це кримінальну відповідальність і будуть сидіти в тюрмі. Але це не наш предмет… МОЗ у господарські спори втягуватися не буде", - заявив Мусій.

Міністр бажає знаходитися над конфліктом. Він натякає, що до закінчення розслідування ситуації із закупівлею "швидких" він не буде нікого в нічому звинувачувати. Однак чи буде це розслідування об'єктивним?

У Верховній раді уже утворювали ТСК щодо розслідування держзакупівель у МОЗ. Деякі члени цієї комісії, здебільшого колишні опозиціонери, уже нічого не кажуть про корупційність тендерів і дивуються жадібності дилерів.

Тимчасом документи на 245 машин знаходяться у "Ві ді авеню". Після зустрічі Мусія з французьким послом та гендиректором "Пежо Ситроєн-Україна" імпортер передав документи дилеру, проте вистав "Ві ді" рахунок на 12 млн грн.

Отже, падіння диктатора та крах його вертикалі повертає країну до часів корпоративних воєн. Якщо раніше всі конфлікти вирішували "портрет" або "сім'я", то тепер настають часи, коли кожна із сторін шукатиме покровителів у владі та обхідні шляхи у судах. А потім буде мірятися з опонентами висотою "даху".

Реклама: