"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

Як проїхати в тупик

Як проїхати в тупик

Вівторок, 14 травня 2013, 10:16 -
Рекордні продажі квітня здобуті під впливом допінгу. Його дія вже скінчилася. Якщо у 2012 році сукупні продажі легкових автомобілів становили 217 тис, то прогноз на 2013 рік - 170 тис.

У Міністерстві доходів і зборів розводять руками: навіть Держстат фіксує скорочення ВВП, а надходження податків до державного бюджету у квітні виросло.

Втім, це короткотермінове чудо має логічне пояснення: на квітень припав пік попиту на легкові автомобілі.

Перед тривалими травневими святами українці накупили аж 26 тисяч нових легкових авто, що на 33% більше за минулорічний показник.

Та й порівняно з цьогорічним успішним березнем приріст продажів перевищив 35%.

Реклама:

Утім, коли глянути на цілісну картину продажів легковиків за перші чотири місяці 2013 року, підстави для оптимізму зникнуть. Ажіотаж на ринку виник неспроста. Він був зумовлений запровадженням додаткового мита на легкові авто у найбільш ходовому сегменті: з двигунами робочим об'ємом від 1 000 до 2 200 см куб.

Народ вишкріб із гаманців усю готівку й кинувся в автосалони. Однак експерти, які переконують, що українці ховають у матрацах 84 млрд дол, мабуть, видали бажане за дійсне. Або ж українців раптовим переляком уже не візьмеш. Є й версія, що люди з усіма тими грошима їздять на Бентлі й дурницями не переймаються.

Квартальні продажі на ринку становлять усього 41 628 автомобілів, тоді як у 2012 році за цей період їх було продано 44 663 штуки. Квітень і справді видався для автосалонів успішним. Сукупно з квартальними показниками ледь не перевищено торішні обсяги продажів за п'ять місяців.

Однак тепер продавці готуються до тривалого затишшя і не скупляться на недешеву рекламу, яка запевняє: "старі ціни" протримаються ще лише місяць. Хоча насправді складські запаси дозволять протриматися принаймні до осені.

Лідирує на ринку Hyundai - 3 914 авто за квартал, на другому місці - китайський Geely - 3 071, а третім став КІА - 2 985. Рідний "АвтоЗАЗ" - аж на сьомому місці з 2 764 автомобілями. Skoda з 1 960 проданими автомобілями за підсумками кварталу десята, а "Богдан" узагалі пасе задніх з показником 475 авто.

Навіть таку провальну статистику трактують по-різному. З одного боку, імпортери з ринку не зникли, хоча і погрожували страйком. З іншого боку, загороджувальні мита на іномарки навіть після їхнього підвищення на 6,75% і 12,95% вже визнано недостатніми для захисту вітчизняного автопрому.

Іншого пояснення того, що в передостанній день роботи Верховної ради перед канікулами лише помічене опозицією "кнопкодавство" вберегло від голосування за проект Ярослава Сухого №0975 щодо запровадження утилізаційного збору, нема.

У 2012 році попередній склад парламенту проголосував за цей документ у першому читанні. І хоча серед першочергових він не значився, утилізаційний проект раптово винесли на розгляд сесійної зали з мінімальними змінами.

У законопроекті йдеться про додатковий податок на легкові, вантажні автомобілі та автобуси за російським зразком. Передбачається, що для потреб організації в Україні пунктів з утилізації за кожне ввезене авто треба буде негайно доплатити.

Навіть автомобілі з двигунами до 1 000 см куб повинні подорожчати на 4 370 грн, від 1 000 до 2 000 см куб - на 7 370 грн, від 2 000 до 3 000 см куб - на 14 080 грн, від 3 000 до 3 500 см куб - на 19 085 грн, а понад 3 500 см куб - аж на 30 250 грн.

Ярослав Сухий. Фото tsn.ua

Здавалось би, яке діло Ярославу Сухому, члену комітету Верховної ради з праці та соціальної політики до автопрому? Майже ніякого, за винятком тієї обставини, що цього разу його обрано за мажоритарним округом від Запоріжжя, в склад якого входить і Комінтернівський район, де розміщується "АвтоЗАЗ".

Тобто Ярослав Михайлович виконує наказ своїх виборців, а інтереси решти громадян його не цікавлять.

Між іншим, Сухий іменинником на цьому святі життя аж ніяк не почувається. Після засідання комітету з питань транспорту і зв'язку коментарі щедро роздавав Таріел Васадзе, почесний президент "Укравто".

Він радо повідомив, що новий збір стосуватиметься і заводів "Єврокар" та КрСАЗ, які працюють не за повним циклом виробництва. Отож, є шанси, що подорожчання зачепить і пів-українські марки, за винятком "Ланоса", "Сенса", "Віди" та "Богдана".

Однак жодна з цих машин не є лідером ні за експлуатаційними якостями, ні за стандартами безпеки.

Як же так? Недавно перший віце-прем'єр Сергій Арбузов запевняв: завдання загороджувального мита - змусити складати автомобілі в Україні хоча б частково.

Однак після ймовірної новації з утилізацією у налагодженні "викруткового" збирання втрачається сенс: мито та утилізаційний збір доведеться платити навіть тим, хто погодиться на такі принизливі умови. Та й не погодиться ніхто.

Хоча, як видається, так само ніхто й не розраховує, що вітчизняний автопром відродиться, як птаха Фенікс з попелу. Це така гра, де попит штучно обмежується неринковими методами, аби лише частково послабити тиск на гривню і якнайбільше витрусити її з кишень українців.

У це складно повірити, але корпорація "Укравтопром", яка ще недавно волала про завищені ціни на внутрішньому ринку та зажерливість імпортерів, ініціює антидемпінгове розслідування. На її думку, деякі автоконцерни свідомо занижують ціни на свою продукцію, аби тільки утриматися на українському ринку.

Крім того, додає корпорація, уряди країн-виробників стимулюють експорт. "Попалася" китайська Geely: вдома вона продає свої СК у перерахунку за 65 тис грн, а українцям пропонує їх по 56 тис грн.

З Китаєм навряд чи захочуть всерйоз вступати в конфронтацію - варто згадати лише обсяги запозичень уряду на потреби вугільної галузі та АПК, але всі інші автовиробники цілком можуть зазнати втрат.

У Всеукраїнській асоціації автомобільних імпортерів і дилерів підрахували: до запровадження нового загороджувального мита автомобіль із заводською ціною 9 500 дол без "навару" продавця в Україні автоматично дорожчав до 13 500 дол. З 4 тис дол доставка і страховка становили лише 500 дол. Решта - платежі в бюджет.

Фото УП

Ясна річ, сплачував їх покупець. З урахуванням останніх законодавчих та антидемпінгових тенденцій варто припустити, що держава хоче, аби покупці поділилися ще додатковими 1,5 тис "зелених".

Які ж перспективи збирання автомобілів в Україні? Варто, мабуть, звернути увагу на російські тенденції, де виробництво автомобілів визнане інвесторами дуже прибутковою справою. Так ось: левову частку комплектуючих виробляють спільні підприємства, які майже всю сировину купують за кордоном.

Йдеться про метал, пластик, тканину для сидінь, не кажучи про амортизатори, генератори, системи безпеки та інші технологічні речі. Середня чисельність працівників на автозаводі, який виробляє на рік 300 тис автомобілів, становить 3-5 тис осіб. Локалізація виходить надто ефемерною.

До речі, на "АвтоЗАЗі" працівників у кілька разів більше, а обсяги виробництва в рази менші.

Отож, насправді рекордні продажі квітня здобуті під впливом допінгу. Його дія вже скінчилася. Якщо у 2012 році сукупні продажі легкових автомобілів становили 217 тис, то прогноз на 2013 рік - 170-175 тис. І лише за умови, якщо не буде несподіванок. Ті, хто вижили в катаклізмі, - у глибокому песимізмі.

Реклама: