Бойко залишив пальне дорогим

Бойко залишив пальне дорогим

Середа, 16 травня 2012, 17:46 -
Коли нафта у світі дорожчала, бензин та дизель зростали у ціні. Зараз нафта дешевшає, проте падіння цін очікувати не варто. Так вирішили нафтотрейдери, рішення яких виконує Міненерго.

З початку року ціни на стелах вітчизняних АЗС зростали аж надто жваво. Трейдери пояснювали це тим, що нафта на світових ринках дорожчала.

Проте вже кілька тижнів ціни на нафту у світі знижуються, однак бензин та дизельне пальне доступнішими не стають.

За деякими оцінками, потенціал зниження ціни пального сягає 50-70 копійок. Проте трейдери хочуть уникнути такого глибокого зниження, щоб таки отримати прибуток, який вони не отримали у квітні.

Тоді вони могли підняти ціни ще вище, але Антимонопольний комітет та частково Міненерго не дозволили цього зробити. Отже, майже весь квітень трейдери працювали "у нуль". Принаймні, так вони кажуть.

Реклама:

Для цього обраний цікавий механізм. В паливному секторі існує орган з великими повноваженнями - Експертно-аналітична група. Це утворення при Міністерстві палива та енергетики, у якому зібрані представники найбільших нафтотрейдерів країни.

Дехто каже, що група не має жодного впливу на реальні процеси. Проте, це лише припущення. А ось юридичний факт беззаперечний: без позгодження групи не може прийматися жодне рішення міністерства щодо ринку нафтопродуктів.

Сам по собі цей факт є абсурдним. Трейдери не можуть самі регулювати - підвищувати їм ціни чи ні. Проте в Україні це саме так.

Так ось, на останньому засіданні Експертно-аналітичної групи трейдерам начебто вдалося умовити главу Мінпаливенерго Юрія Бойка знижувати ціни поетапно по 5 копійок. І той, нібито вагаючись, погодився.

Насправді це означає, що міністр змусив усіх власників автомобілів в Україні платити дорожче за пальне, яке мало би впасти в ціні. У виграші від цього рішення, звісно, трейдери. У програші - десять мільйонів власників авто.

Як Міненерго захищає від АМКУ

Суттєвий стрибок цін на нафту та нафтопродукти в Європі відбувся у березні - на початку квітня.

Тоді всерйоз обговорювалося питання, чи зможуть країни ЄС знайти заміну обсягам іранської нафти. Це стало сприятливим моментом для спекуляцій на нафтових ф’ючерсах, що торгуються на світових біржах. 26 березня був досягнутий пік ціни на сиру нафту марки Brent - 125,85 долара за барель.

Звісно, на вільних ринках це знайшло відображення у подорожчанні нафтопродуктів. Ситуація ускладнювалася ще й тим, що через страйки в окремих країнах Європи, зокрема у Великій Британії, попит на 95-й бензин суттєво зріс. Це стало додатковим чинником для збільшення ціни на цей вид пального. Вона досягла максимуму - 1 230 доларів за тонну.

Рух цін в Україні майже збігся зі світовими тенденціями. Вони почали підвищуватися в середині лютого, а стабілізувалися лише наприкінці квітня.

Джерело: UPECO

Однак коли ціни на європейських ринках сягнули максимуму, Антимонопольний комітет України не побачив порушень конкурентного законодавства з боку операторів.

"В АМКУ відсутні факти, які б свідчили про порушення. Ціни на бензини в Україні за січень-квітень 2012 року зросли лише на 10%, що порівняно із світовими показниками значно менше", - повідомили в прес-службі АМКУ.

Під час неформальної бесіди антимонополісти додавали: "Якби було за що, то вже наклали би штраф".

Ці заяви виглядали дивно, тому що подорожчання нафтопродуктів було аж занадто суттєвим. З'являлися підстави замислитись над тим, що спеціалісти АМКУ не були об'єктивними.

Проте насправді вони не могли оштрафувати трейдерів. Це, знову ж таки, було пов'язано з Експертно-аналітичною групою.

Зазвичай Антимонопольний комітет залюбки штрафує нафтовиків. Для нього виявлення цінової змови є улюбленим видом розслідувань. Зазвичай такі розслідування відбуваються кожної весни, напередодні посівної, та влітку, перед збиранням врожаю.

Щоб виявити невиправдане підвищення ціни, АМКУ застосовує так званий зворотний відлік. Він бере кінцеву ціну нафтопродуктів, розраховує усі надбавки, які входять до цієї ціни. В кінці комітет отримує вартість, за якою трейдери придбали пальне або на вітчизняних НПЗ, або через імпорт.

Багато разів комітет ловив трейдерів на одночасному, наприклад, в один і той самий ранок, підвищенні цін, або на тому, що пальне з Білорусії - за документами - везли хіба що не на собаках через Гренландію. Проте навесні цього року склалася інша ситуація.

В складі ціни є пункт, який є своєрідною страховкою для трейдерів від претензій АМКУ. Це "маржа". Так називається сума, яку заробляє власник АЗС на тонні пального. Цю маржу затверджує Експертно-аналітична група. Після цього вона є законною, і АМК не може сказати, що вона завелика.

Насправді здебільшого це саме так: нафтотрейдери затвердили собі дуже пристойну маржу, а Міненерго надало "дах" цим трейдерам.

Це не вигадка нинішнього міністра енергетики Юрія Бойка. Так було завжди. Проте він не схотів ламати дивацьку систему ціноутворення на ринку пального.

Так було завжди

Отже, українські споживачі вже в котре побачили одну й ту саму картину: ціни зростають на 10-20 копійок на добу, а знижуються - на 5 копійок і поетапно.

"Впродовж історії паливного бізнесу в Україні при зростанні оптових цін роздрібні зростали миттєво. Коли ціни в опті падали, трейдери завжди знаходили підстави і відстоювали лише поетапне зниження цін. Зростання на 20-30 копійок на добу ми бачили, а от зниження завжди відтягується. Різкого обвалу цін на заправках не було ніколи", - говорить аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко.

Нижче - аргументи, які використовують нафтотрейдери.

За словами близьких до них експертів, український ринок реагує на коливання цін в Європі з певним часовим лагом, який становить від двох до чотирьох тижнів, залежно від частоти укладання контрактів. Якщо контракт підписаний на місяць, то береться ретроспективна ціна за останні 30 днів. Якщо ж на два тижні - за 15 днів.

За оцінками НТЦ "Психея", якщо угоди були підписані на травень, то економічно-обґрунтоване зниження цін в Україні повинне було б становити 1,5%, бо ціни у квітні порівняно з березнем знизилися на 3,1%. Якщо ж пальне купується раз на два тижні, то можна прогнозувати зниження цін на 3,5%, бо нафта подешевшала на 7,1%.

"Тобто впродовж травня економічно обґрунтованим є зниження цін на пальне на 1,5-3,5%. В абсолютному вираженні - до 40 копійок за літр. І це вже з урахуванням зниження, яке ми спостерігаємо зараз - на 10 копійок в минулу п’ятницю", - вважає заступник директора НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев.

Приблизно таке ж зниження прогнозують і в компанії "Паралель". "При збереженні поточної ситуації на ринку ціна на бензин А-95 може знизитися на 3%", - говорить директор компанії Олена Хілієнко.

За її словами, на ринок впливають різні фактори: темпи зниження світових котирувань, конкурентна ситуація на конкретному ринку, запаси пального. Цілком імовірно, каже менеджер, що ціни знижуватимуться поетапно у найближчі тижні.

Втім, якщо порівнювати 15-денні періоди цін на нафтопродукти на північному-заході Європи, то можна побачити, що потенціал зниження досить високий.

Наприклад, середня ціна на Eurobob, з якого формується вартість 95-го білоруського бензину, знизилася на 80 євро за тонну, 95-го 10 ppm - на 93 євро за тонну, дизельного пального - на 32 євро за тонну.

 

Середня вартість тонни пального, 20.03-11.04, євро за тонну

Середня вартість тонни пального, 20.04-11.05, євро за тонну

Різниця, дол.

Різниця, євро

Бензин 95, 10 ppm

1 188

1 069

-119

-93

Eurobob

1 168

1 065

-103

-80

ДП, 10 ppm

1 040

999

-41

-32

Бензин 92

1 140

1 069

-71

-56

Якщо користуватися звичайною логікою трейдерів - "зростання акцизу на 1 євро додає до вартості літра бензину 1 копійку", то в червні на стелах ціни повинні коригуватися на відповідну кількість копійок з останньої колонки.

Звісно ж, розрахунки не беруть до уваги обсяги партій та коефіцієнти, які фігурують в угодах між постачальниками та роздрібними мережами, але тенденція очевидна.

Якщо ж ціни на нафту в Європі будуть утримуватися у тому в інтервалі - 110-115 доларів за барель, то вже у липні бензин та дизпальне можуть подешевшати на 50-70 копійок за літр.

За оцінками Інституту енергетичних досліджень, на початку липня вартість літра бензину А-95 може знизитися до 10,6-10,8 гривень, дизпального - до 9,7 гривень.

Втім, інші експерти вважають, що такого сильного падіння цін чекати не варто. Вони пов’язують такі прогнози з лояльною позицією держави. Останнє засідання Експертно-аналітичної групи проходило за головування профільного міністра, і трейдерам начебто вдалося умовити його знижувати ціни по 5 копійок і поетапно.

Навряд чи Юрій Бойко не знає цін на європейському ринку, однак, схоже, він не проти, щоб трейдери трохи нажилися.

"Зниження може бути і більшим, ніж 40 копійок за літр, але на це мало хто з трейдерів зважиться. Перші місяці року були "голодні", і роздрібна націнка наближалася до нуля. Однак зниження буде, бо споживач втомився, і підтримка цін на цьому рівні призведе до подальшого зниження попиту", - вважає Рябцев.

Внутрішній попит і справді млявий. З минулого червня Держстат фіксує постійні від’ємні показники реалізації нафтопродуктів у натуральному вираженні. За оцінками учасників ринку, падіння попиту під час зростання цін становило 10-15%.

Тимчасом, за прогнозами експертів, ціни на нафту в найближчому майбутньому можуть вийти на рівень 110 доларів за барель. Передусім - під впливом політичних чинників. "Бензинове питання" стало модною картою по обидва боки Атлантики.

"Новий президент Франції обіцяв заморозити ціни на три місяці, в Німеччині формується "бензинова поліція". В США Барак Обама створив комісію, яка буде вивчати можливі спекуляції на ринку нафтопродуктів. Все це дає надію на те, що в Україні буде стримане падіння цін, без цінових шоків", - підсумовує Рябцев.

Реклама: