"Економічна правда" запрошує на конференцію "Відбудова України: чому не слід відкладати до перемоги"

Український експорт до ЄС скоротився на 33%, до Росії - на 62%

Вівторок, 21 квітня 2015, 09:59

За перші два місяці поточного року держава продала в Євросоюз на третину менше товарів, ніж за аналогічний період 2014 року.

Про це пише "Радіо Свобода".

За січень-лютий 2015 року експорт України скоротився майже на 34% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Наразі він складає близько 5,97 мільярдів доларів. Імпорт скоротився трохи більше - на 37%.

Таким чином, за перші два роки Україна купила товарів та сервісів на 5.87 мільярдів доларів. Зовнішньоторговельні операції проводились із партнерами з 189 країн світу. Такий звіт за перші січень-лютий поточного року оприлюднила Державна служба статистики.

Реклама:

Найбільшу частку експорту склали недорогоцінні метали та вироби з них та продукти рослинного походження. Окрім того, Україна успішно продавала механічні та електричні машини, мінеральні продукти, жири та олії, готові харчові продукти та продукти хімічної промисловості.

Фактично, лише українські експортери аграрної продукції спробували збільшити свої попередні поставки в Європу, скориставшись торік перевагами преференцій торгівлі з ЄС. Зокрема, мова йде про те, що вони пристосовувались до європейських норм якості продукції та збільшили прибутки. Таку думку в коментарі Радіо Свобода висловив економіст Володимир Лановий.

"Переорієнтація, зміна параметрів, маркетингова робота потребує додаткових капіталовкладень. А цього року в нас капіталовкладень взагалі немає: ні ззовні, ні зсередини - одні збитки. Тому дуже важко було цим підприємствам піднятися до європейських вимог", – каже Лановий.

Як наслідок, багато перспективних галузей залишаються на місцевому рівні та не виходять на ринок ЄС, додає економіст. Україна досі продає сировинний, простий у обробці експорт, який має свого покупця за кордоном. Фінансова криза, фактично, знекровила чимало українських галузей, резюмує Лановий.

Євросоюз не відкладатиме ще раз імплементацію Угоди про поглиблену та всеохоплюючу зону вільної торгівлі з Україною. У цьому запевнили голову комітету з питань прав людини Верховної Ради Григорія Немирю представники Європейської комісії та зовнішньої служби ЄС.

За його словами, необхідно буде вирішити "занепокоєння", які висунула російська сторона стосовно імплементації поглибленої та всеосяжної зони вільної торгівлі між Україною та ЄС.

Мова йде про те, що Росія неодноразово заявляла, нібито втілення економічної частини Угоди може завдати шкоди російській економіці. Москва навіть висувала вимоги змінити окремі пункти цієї двосторонньої угоди.

ЄС є наразі найпотужнішим напрямом для експорту української продукції. Трохи більше третини всього, що Україна продала, склав експорт до Євросоюзу -близько 2,1 мільярдів доларів.

Утім це все-одно на 33% менше, ніж у січні-лютому торік. На країнах пострадянського простору Україна заробила трохи менше 1 мільярда доларів – падіння експорту складає 56%.

Конкретно на російський ринок продали на 600 мільйонів доларів – експорт обвалився на 62% відносно аналогічного періоду

Водночас головним країною-партнером України в експорті її товарів залишається Росія. Раніше, фактично, кожен п’ятий долар, який держава заробляла на експорті, був із Росії. Зараз торгівля з нею суттєво скоротилась: лише кожен десятий експортний долар - із Росії.

Окрім того, Україна активно експортує до Туреччини, Китаю та Єгипту. Раніше у Мінекономіки повідомляли, що готують Зону вільної торгівлі із Канадою, Туреччиною та Ізраїлем до 2018 року. Це може в перспективі суттєво пожвавити співпрацю з цими ринками.

Наприкінці червня виповниться рік від моменту, коли Євросоюз та Україна підписали економічну частину Угоди про асоціацію. Тоді ЄС в односторонньому порядку скасував мита на українські товари.

За словами голови представництва ЄС в Україні Яна Томбінського, такий асиметричний підхід застосували, аби допомогти українському бізнесу акумулювати капітал та пристосуватись до роботи на світовому ринку.

Ринок Євросоюзу працює за кількома ключовими принципами, каже Томбінський.

Зокрема - "споживач завжди домінує над виробником", що передбачає зорієнтованість саме на інтереси покупця. На його думку, саме український малий та середній бізнес є найбільш гнучким, тож здатен змінити звичні для нього правила гри та пристовуватись до умов ЄС.

Український бізнес не повністю використав можливості, щоб вийти на європейський ринок у попередньому році. Хоча спершу спостерігалось суттєве зростання експорту до ЄС, утім далі показники падали. Відповідаючи на питання Радіо Свобода, Томбінський пояснює: серед іншого, суттєво вплинула війна. Окрім того, державі варто більше підтримувати бізнес, що готовий працювати за євростандартами. Зокрема, спрощувати для них бюрократичні процедури.

Таким чином, каже він, держава отримає не лише доступ до споживачів Єврозоюзу, проте "в пакеті" отримають певний доступ до країн, що мають зони вільної торгівлі з ЄС. 

"ЄС має зони вільної торгівлі з багатьма іншими країнами від Південної Кореї через Туреччину до інших країн. Ми ведемо також переговори з Японією, Індією", - пояснює представник ЄС в Україні.

Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"

Реклама:
Підпишіться на наші повідомлення!