Реформа не вовк, почекає до осені

Реформа не вовк, почекає до осені

Якщо парламент, уряд та президент оперативно не проведуть ротацію в НКРЕКП, робота регулятора буде паралізована.
П'ятниця, 28 липня 2017, 13:30
експерт DiXi Group

Реформа енергетичного регулятора — це поєднання невирішених проблем та успішних змін.

Тиждень 11-14 липня був останнім пленарним тижнем шостої сесії Верховної Ради, а з 24 липня по 5 вересня народні обранці відпочиватимуть.

Це означає, що виконання закону "Про НКРЕКП" затримається в кращому випадку до початку осені.

5 вересня залишиться 83 дні до моменту звільнення ще двох членів регулятора, створення конкурсної комісії, оголошення про збір заявок від кандидатів (триватиме 45 днів), відбору найкращих (ще 30 днів) і передавання списку на розгляд президенту (ще вісім днів, хоча законом передбачений місяць).

Реклама:

Лише в такому випадку у складі НКРЕКП залишиться більше чотирьох членів і комісія зможе виконувати свої обов'язки. У протилежному випадку регулятор нараховуватиме лише два члени і робота НКРЕКП буде паралізована.

Проте не можна не відзначити позитивні зміни у роботі регулятора. Всі охочі можуть переглядати засідання комісії в онлайн-режимі або брати в них участь, впливати на рішення в процесі їх розробки та покращувати інформативність порталу НКРЕКП.

Реформа

Реформа НКРЕКП є одним з ключових завдань України відповідно до угоди про асоціацію з ЄС та договору про заснування Енергетичного співтовариства.

Обидва документи містять вимоги щодо транспозиції Третього енергетичного пакета в українське законодавство. Передбачене створення ринків газу та електроенергії в розумінні саме ринку, а не ручного важеля, як досі було в Україні.

Втім, окрім зміни правил роботи енергоринків, необхідно забезпечити і належний контроль за їх функціонуванням. Власне, цей контроль, функції арбітра, і покладаються на НКРЕКП. Це пояснює важливість реформи регулятора — забезпечення його політичної та фінансової незалежності.

Реформування регулятора передбачає три ключові етапи: підготовку та ухвалення головного закону, перехідний період та роботу за новими правилами.

Перший етап успішно завершився 22 вересня 2016 року позитивним голосуванням депутатів за відповідний закон, який набрав чинності 26 листопада після підписання президентом. З цього моменту почався другий етап — перехідний.

За законом "Про НКРЕКП" перехідний етап повинен тривати 18 місяців з моменту набуття ним чинності. За цей час повинен був повністю змінитися склад членів комісії і мусили бути прийняті зміни щодо формування бюджету НКРЕКП.

За виконання пункту про ротацію членів відповідає конкурсна комісія, яку повинні були сформувати парламент, Кабмін та Адміністрація президента. Загалом передбачалася реалізація двох пунктів: ухвалення плану ротації членів НКРЕКП і створення конкурсної комісії для відбору нових комісіонерів.

План ротації — відповідальність президента — затверджений у березні указом, проте ротація не відбулася. Досі не створена конкурсна комісія, яка відбиратиме нових членів регулятора. Комісія не була створена через те, що Верховна Рада, Кабмін та Адміністрація президента не делегували до її складу своїх представників.

Парламент уже двічі не підтримав кандидатури, запропоновані комітетами з питань ПЕК (голосування 13 квітня та 25 травня) та ЖКГ (13 квітня та 25 травня).

Через відсутність позитивного результату в залі законодавчого органу частина депутатів з комітету з питань ПЕК 10 липня направила спільний лист керівникам усіх фракцій із закликом розглянути запропоновані дві кандидатури або запропонувати свої. Втім, зворотної реакції у вигляді голосування не було.

Уряд та Адміністрація президента свої кандидатури не подали. Як результат — два члени НКРЕКП були звільнені відповідно до плану ротації, але їх місця залишилися вакантними. Чи є це порушенням закону "Про НКРЕКП"? Так, однозначно.

Найгірше, що наступні два члени будуть звільнені вже 26 листопада. З цього дня, якщо не будуть відібрані і призначені нові члени, НКРЕКП не зможе ухвалити жодного рішення, оскільки для цього необхідно не менше чотирьох членів.

Оскільки створення конкурсної комісії залежить і від Верховної Ради, яка до 5 вересня перебуває на канікулах, часу залишиться зовсім мало — лише 83 дні.

За цей період треба встигнути створити конкурсну комісію, оголосити конкурс на заміщення вакантних посад членів НКРЕКП, протягом 45 днів зібрати заявки, потім за 30 днів їх розглянути і подати список кандидатів на розгляд та затвердження президенту, якому також відводиться до місяця на роздуми.

Повна процедура триватиме 105 днів, тож президенту потрібно визначитися лише за вісім днів. Якщо ж 5 вересня конкурсну комісію не створять, то цей термін стане ще меншим. Існує велика ймовірність, що роботу НКРЕКП все ж буде паралізовано.

Формування бюджету комісії — відповідальність регулятора та Верховної Ради. Для цього слід встановити процедуру сплати внесків компаніями на регулювання, розробити кошторис та подати його на розгляд комітету парламенту з питань бюджету, після чого він повинен затвердити кошторис на наступний рік.

Розробкою методики розрахунку та встановленням ставки внесків на регулювання НКРЕКП почала займатися одразу після набуття законом чинності —  у листопаді 2016 року. Відповідний проект постанови був оприлюднений 24 січня 2017 року для обговорення зацікавленими сторонами згідно із статтею 15 закону "Про НКРЕКП".

Усі пропозиції були опубліковані на порталі регулятора. 6 квітня постанова №491 "Про затвердження порядку розрахунку та встановлення ставки внесків на регулювання" була ухвалена. Також був оприлюднений реєстр галузевих компаній, які повинні сплачувати внески на регулювання.

Крім того, відбулося обговорення проекту кошторису на 2018 рік. Тепер комітет з питань бюджету повинен його розглянути та затвердити. Відповідно до результатів розгляду цього питання комітет вирішив змінити проект в частині видатків на оплату праці: НКРЕКП повинна зменшити ставки та надати розрахунки їх обґрунтованості.

Робота НКРЕКП

Що нового отримали споживачі — бізнес та громадяни?

З моменту набуття чинності законом навколо його рішень сталося багато скандалів. Наприклад, щодо розрахунку прогнозної оптової ринкової ціни на електроенергію (формула "Роттердам+"), щодо ставок за нестандартне підключення до електромережі, щодо встановлення для облгазів плати за розподіл газу.

Однак змінилося головне: можливість впливати на процес ухвалення регуляторних рішень та прозорість процесу. Про це свідчить скасування або перегляд попередніх рішень комісії під тиском бізнесу, громадськості та міжнародних партнерів.

Відповідно до нового закону регулятор зобов'язаний публікувати проекти усіх своїх рішень для обговорення та коментування, після чого у визначений період збирати всі коментарі та пропозиції, а також публікувати їх. Коли ці заходи реалізовані, то на засіданні НКРЕКП остаточно погоджується фінальний текст регуляторного акту.

При цьому для всіх пропозицій, які відхиляються з тих чи інших причин, надається пояснення. Фактично, запроваджено принцип "критикуєш — пропонуй".

Слід відзначити й можливість для всіх охочих дивитися онлайн або у записі засідання регулятора. Також є можливість зареєструватися та потрапити на засідання. Регулярно оновлюється календар засідань, де можна отримати інформацію про питання, що перебувають на розгляді, а також матеріали до засідань та рішення.

У квітні НКРЕКП просунулася вперед в частині оптимізації роботи із споживачами: створена гаряча лінія, де в автоматичному режимі можна отримати відповіді на понад 50 актуальних питань. Є можливість поставити питання оператору. Наразі сервіс працює у тестовому режимі. До речі, закон не зобов'язує це робити.

У травні НКРЕКП запустила онлайн-калькулятор для визначення вартості стандартного підключення до електромережі. Обравши регіон, потужність, ступінь напруги в точці підключення та інші параметри, споживач отримує розраховану вартість підключення до електромережі та перелік компаній, які надають ці послуги.

У червні запущений аналогічний онлайн-калькулятор для визначення вартості стандартного приєднання до газорозподільчої мережі. Із списку споживач обирає необхідні параметри і дізнається, скільки коштуватиме послуга, і хто її може виконати. Знову ж таки — закон не вимагає вживати ці заходи.

Втім, комісія не може повністю користуватися своїми правами відповідно до закону, про що йдеться у зверненні регулятора до Енергетичного співтовариства.

Стверджується, що поки нема дієвого способу захисту прав споживачів, зокрема, шляхом перевірок їх скарг, не повною мірою забезпечене право визначати видатки на наступний рік, несвоєчасне опублікування рішень у газеті "Урядовий кур'єр" означає затримку з набуттям ними чинності, що шкодить роботі енергоринків.

Керівництво регулятора також звертає увагу на відсутність ротації її членів.

Комісія також просить Енергетичне співтовариство провести незалежний аудит її діяльності та надати експертний висновок щодо ефективності і правомірності її роботи. Секретаріат Енергетичного співтовариства погодився це зробити. Як довго триватиме перевірка і коли будуть відомі результати — поки невідомо.

Що в підсумку

Прогрес щодо ротації в НКРЕКП дорівнює нулю. Ця ситуація стає загрозливою, бо залишається надто мало часу для створення конкурсної комісії і відбору кандидатів.

Ситуацію ще можна виправити, якщо АП та уряд до вересня затвердять своїх представників до конкурсної комісії, якщо парламент у перші дні роботи проголосує за своїх представників, якщо комісія оперативно проведе конкурс та якщо президент підпише указ про призначення номінованих кандидатів на посади членів НКРЕКП.

Занадто багато "якщо", і ці проблеми бачать у комісії. Саме тому її керівництво звернулося до Енергетичного співтовариства з проханням провести аудит. З огляду на попередню практику, коли влада звертала увагу на думку міжнародних партнерів, все ж є надія, що на початку осені процес буде запущено.

Відповідальність за неправочинність НКРЕКП, у разі відсутності ротації до 26 листопада, лежить на всіх трьох центрах влади: парламенті, уряді та АП.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Реклама: