Хто штовхає реформи в Україні

Економічна правда
VoxUkraine, "ЕП" — 26 вересня 2016

З початку 2015 року експерти VoxUkraine в рамках проекту іМоРе відібрали майже 500 реформаторських нормативних актів, що стосуються сфер державного управління, публічних фінансів, монетарної політики, бізнес-середовища та енергетики. Вплив цих подій на прогрес реформування кожної з п'яти сфер був оцінений за шкалою від -5 до +5 балів.

До ТОП-10 реформаторських рішень з найбільшим іМоРе рейтингом увійшло ухвалення низки нормативних актів. Перше — це приведення тарифів на природний газ для населення, виробників тепла, та ціни газу власного видобутку "Укргазвидобування" до економічно обґрунтованого рівня. Друге — це закони про державні та публічні закупівлі. Третє — посилення відповідальності власників банків. Четверте — закон про ринок природного газу. П'яте — зміни до закону про акціонерні товариства. Шосте — зміни до Конституції в частині правосуддя та закон "Про судоустрій та статус суддів". Сьоме — розкриття інформації про закупівлі підприємств, які підпорядковуються Мінінфрастуктури. Восьме — ліквідація ДП "Укрекоресурси".

Були і антиреформи — загалом 9 нормативних актів отримали від'ємний іМоРе рейтинг через їх негативний вплив на прогрес реформ. Серед них — прийняття закону про Державний бюджет-2015, збільшення держзамовлення на підготовку у вищих навчальних закладах та прийняття закону, що дозволяє партіям виключати кандидатів з виборчих списків.

Кожна реформа чи антиреформа починається з написання проекту закону або постанови. Тому спочатку треба з'ясувати, хто з органів влади ініціював найбільше реформаторських змін в економічному законодавстві. Для цього ми для кожного закону та постанови визначили ініціатора — Кабмін, НБУ, депутати, Президент та інші органи влади.

Тут є важливе зауваження — НБУ не має права законодавчої ініціативи, але без його участі підготовка законопроектів, які впливають на банківську систему навряд чи була можлива. Для цілей цього рейтингу ми вважали НБУ ініціатором всіх законопроектів, які регулюють банківську сферу, хоча вони були подані в парламент іншими органами влади.

Незначну кількість реформаторських ініціатив (19 нормативних актів) висунув президент, але, на думку експертів, вони були досить системними і важливими. Йдеться, зокрема, про зміни до Конституції в частині правосуддя (+5,5 балів), закон "Про судоустрій і статус суддів" (+5,5 балів), запровадження інституту приватних виконавців судових рішень (+4,0 бали) та оприлюднення інформації про бюджет у формі відкритих даних (+4,0 бали). іМоРе-рейтинг президента становив +41 бал.

Найбільш активним на реформаторському напрямку виявився уряд, який ініціював прийняття 295 важливих для реформування рішень (понад 60% від загальної кількості). IMoRe рейтинг Кабінету Міністрів на рівні +477 балів. Найбільший ІМоРе рейтинг мали рішення про приведення тарифів на природний газ до економічно обгрунтованого рівня (+9,0 та +6,0 балів), закони про державні та піблічні закупівлі (+8,5 та +8,0 балів), про ринок природного газу (+6,75 балів), зміни до закону про акціонерні товариства (+6,0 балів), розкриття інформації про закупівлі підприємств, підпорядковані Мінінфрастуктури (+5,25 балів), ліквідація ДП "Укрекоресурси" (+5,25 балів), закон "Про дерегуляцію" (+5,0 балів), запуск онлайн-сервісу Мін’юсту (+5,0 балів) та відкриття понад 300 реєстрів і наборів даних (+5,0 балів). Негативний IMoRe рейтинг мали рішення, які ініціював Кабмін щодо прийняття закону про Державний бюджет-2015 (-3,0 бали), збільшення держзамовлення на підготовку у вищих навчальних закладах (-2,0 бали), відкладення на місяць рішення про підвищення цін на газ для населення та ТКЕ у березні 2016 (-1,0 бал), запровадження ДФС єдиних орієнтовних показників митної вартості товарів, що імпортуються (-1,0 бал) та встановлення зарплати керівництву виконавчої влади в розмірі окладу на 2015 (-1,0 бал). Рейтинг уряду міг бути вищим, якби закони приймались швидше. За даними VoxUkraine, в середньому, законопроект проходить всі стадії від реєстрації до підписання президентом за 116 днів, а деякі взагалі "маринуються" 400-500 днів.

НБУ ініціював 71 реформаторське рішення, його іМоРе рейтинг становить +112 балів. Більшість нормативних актів (66) стосувалися банківської системи, валютного регулювання та монетарної політики. Серед найбільш значущих подій експерти відзначили закон про посилення відповідальності власників банків (+7,0 балів), двостороннє котирування державних паперів (+4,0 бали), припинення валютних аукціонів (+3,0 бали), надання банками інформації про пов’язаних осіб (+3,0), нові вимоги щодо розкриття інформації про власників банків (+3,0) та посилення незалежності НБУ (+3,0).

Депутати Верховної Ради ініціювали прийняття 84 законів, які впливають на прогрес реформ (17% від загальної кількості). IMoRe рейтинг парламенту становить +125 балів. Високу оцінку експертів отримали ініціативи депутатів щодо внесення змін до закону "Про акціонерні товариства" (+4.25 бала), відкритість використання публічних коштів (+4,0), спрощення процедур узгодження проекту землеустрою (+4,0) та відкриття державних реєстрів (+4,0). Але депутати, звісно, відзначились і антиреформаторськими ініціативами. Мінусові бали отримали: закон, що дозволяє партіям виключати кандидатів з виборчих списків (-2,0), про звільнення від оподаткування релігійних організацій (-1,0), про мораторій на експорт лісу (-1,0 бал). За даними партійного рейтингу реформаторів, який склав VoxUkraine, з точки зору підтримки реформаторських законів найбільш активними виявилися Народний фронт, БПП, Радикальна партія та Самопоміч. Депутати Опозиційного блоку вкрай рідко віддавали свої голоси за реформи, внесок у реформи депутатів Волі народу та Відродження був незначний.

Хто штовхає реформи в Україні

Що доброго/поганого для економіки зробили за майже два роки Президент, Уряд, Нацбанк чи Верховна рада

VoxUkraine, Економічна правда — 26 вересня 2016

З початку 2015 року експерти VoxUkraine в рамках проекту іМоРе відібрали майже 500 реформаторських нормативних актів, що стосуються сфер державного управління, публічних фінансів, монетарної політики, бізнес-середовища та енергетики. Вплив цих подій на прогрес реформування кожної з п'яти сфер був оцінений за шкалою від -5 до +5 балів.

До ТОП-10 реформаторських рішень з найбільшим іМоРе рейтингом увійшло ухвалення низки нормативних актів. Перше — це приведення тарифів на природний газ для населення, виробників тепла, та ціни газу власного видобутку "Укргазвидобування" до економічно обґрунтованого рівня. Друге — це закони про державні та публічні закупівлі. Третє — посилення відповідальності власників банків. Четверте — закон про ринок природного газу. П'яте — зміни до закону про акціонерні товариства. Шосте — зміни до Конституції в частині правосуддя та закон "Про судоустрій та статус суддів". Сьоме — розкриття інформації про закупівлі підприємств, які підпорядковуються Мінінфрастуктури. Восьме — ліквідація ДП "Укрекоресурси".

Були і антиреформи — загалом 9 нормативних актів отримали від'ємний іМоРе рейтинг через їх негативний вплив на прогрес реформ. Серед них — прийняття закону про Державний бюджет-2015, збільшення держзамовлення на підготовку у вищих навчальних закладах та прийняття закону, що дозволяє партіям виключати кандидатів з виборчих списків.

Кожна реформа чи антиреформа починається з написання проекту закону або постанови. Тому спочатку треба з'ясувати, хто з органів влади ініціював найбільше реформаторських змін в економічному законодавстві. Для цього ми для кожного закону та постанови визначили ініціатора — Кабмін, НБУ, депутати, Президент та інші органи влади.

Тут є важливе зауваження — НБУ не має права законодавчої ініціативи, але без його участі підготовка законопроектів, які впливають на банківську систему навряд чи була можлива. Для цілей цього рейтингу ми вважали НБУ ініціатором всіх законопроектів, які регулюють банківську сферу, хоча вони були подані в парламент іншими органами влади.