Запрошуємо на перший за час великої війни Банківський форум

Якою має бути інфляція, щоб українці її помітили?
Weekly charts

Якою має бути інфляція, щоб українці її помітили?

За останні місяці НБУ покращив прогноз цьогорічної інфляції з майже 16% до 10,8%. У США чи Британії таке суттєве зниження прогнозу стало б головною економічною подією. Але не в Україні. ЕП пояснює чому.
Середа, 2 серпня 2023, 13:30 -

З початку 2023 року ціни зросли на 4,6%, свідчать дані Державної служби статистики за перше півріччя. "Враховуючи сприятливу динаміку першого півріччя, НБУ суттєво поліпшив прогноз інфляції на цей рік – з 14,8% до 10,6%", – заявили в Національному банку 27 липня. Як відомо, за цей же період 2022 року зростання цін становило 16,3%.

Цьогоріч темпи інфляції в Україні сповільнюватимуться завдяки поступовому зниженню світової інфляції та жорстких монетарних умов у країні. Стримуючим фактором буде й незмінність тарифів на більшість житлово-комунальних послуг. "Надалі інфляція знижуватиметься повільніше, ніж у попередні місяці", – попередили в регуляторі. Нацбанк очікує, що інфляція у 2024 році знизиться до 8,5%, у 2025 році – до 6%.

Ідеальна мета – ще нижче – 2% на рік. Саме цей рівень зростання цін як прийнятний уперше визначили в Новій Зеландії на початку 1990-х років. Тоді, вирішивши таргетувати інфляцію, політики повинні були вибрати певне число, яке потім стало догмою для передових центробанків світу, серед яких і український.

Продукти, транспорт, житло: як за рік змінилася вартість життя в Україні та сусідніх державах

Як свідчить досвід з 1990-х років, боротися з інфляцією вкрай важливо. Неконтрольоване зростання цін спотворює економічні відносини і шкодить розвитку. Проте багато хто ставить під сумнів досягнення цілі 2% за будь-яку ціну, пише британське видання The Economist.

Реклама:

Головна вада інфляції більше психологічна – зростання цін ненавидить населення будь-якої країни. Проте в кожній країні ступінь ненависті різний. Економісти з коледжу Міддлбері та Університету співдружності Вірджинії досліджують це запитання. Вони оцінюють момент, коли домогосподарства та підприємства починають звертати увагу на інфляцію і коли вона починає заважати економічному зростанню.

Аналізуючи дані про пошукові запити Google і твіти про інфляцію в 37 країнах з 2004 року по травень 2022 року, автори роблять простий висновок: коли інфляція низька, то люди не зважають на неї і нічого не шукають, однак у певний момент починають активно цікавитися цією темою.

Метою дослідження було визначити цей поріг. Для кожної країни він виявився індивідуальним, але завжди вищим за "догматичні" 2%. Наприклад, для США – 3,6%, Німеччини – 2,6%, Британії – 2,2%. У дослідженні не було України, але ЕП це виправила: відтворила методологію цього дослідження на даних для України.

Відповідно до отриманих результатів, на річну інфляцію менше 10% українці не звертають уваги. Коли інфляція перевищує цей поріг, люди починають активніше шукати в інтернеті матеріали на цю тему.

Згідно з дослідженням, для більшості країн у середньому критичною точкою є 3,8%

Для України цей показник, згідно з розрахунками ЕП, становить 10%

Якщо оцінка порогу інфляції в оригінальному дослідженні для більшості країн OECD (міжнародна організація, членами якої є 38 розвинених країн) близька до традиційної цілі 2%, то для країн з вищою інфляцією ця планка набагато вища. Так, для Туреччини, де річна інфляція в останні роки сягала 80%, вона така ж, як у розрахунках ЕП для України. І українці, і турки звикли до цієї чутливої теми, через яку умовні британці чи американці божеволіють.

Дані: Google Trends за пошуковим запитом "інфляція" за останні пʼять років, дані Держстату щодо інфляції в Україні з 2018 року. ЕП обрала цей період, а не з 2004 року, як в оригінальному дослідженні, щоб охопити сприйняття інфляції на фоні подій 2022-2023 років. В усьому іншому методологія ЕП відповідає оригінальному дослідженню Inflation and attention thresholds.

Реклама: